۱۳۰۱۸۱۳
۳۱۳۱۲
۳۱۳۱۲
پ

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

در افسانه ها و داستان های تاریخی اشاره‌های زیادی به گنج های بزرگ می‌شود. امروز می‌خواهیم به با ارزش ترین گنج های تاریخی جهان که هیچکس از موقعیت کنونی آنها اطلاع ندارد، بپردازیم

گجت نیوز: در افسانه ها و داستان های تاریخی اشاره‌های زیادی به گنج های بزرگ می‌شود. امروز می‌خواهیم به با ارزش ترین گنج های تاریخی جهان که هیچکس از موقعیت کنونی آنها اطلاع ندارد، بپردازیم

در بسیاری از کشورهای جهان آثار باستانی مهمی وجود دارد که همچون گنج تلقی می‌شوند و حتی نمی‌توان ارزش آنها را تخمین زد. متاسفانه به‌دلایل مختلفی همچون جنگ، بلایای طبیعی یا سرقت برخی از این گنج ها برای همیشه گم شده‌اند. 

با ارزش ترین گنج های جهان در گرداب تاریخ

گنجینه های موزه بغداد

در سال ۲۰۰۳ بود که نیروهای ائتلاف به سرپرستی آمریکا به عراق حمله کردند. پیشرفت آمریکا در خاک عراق بسیار سریع بود و همین نیز باعث شد که بسیاری از نیروهای امنیتی مراکز مختلف فرار را به قرار ترجیح دهند. همین خلا امنیتی باعث شد که در مدت ۳۶ ساعت موزه تاریخی بغداد مورد هجوم و غارتی گسترده قرار گیرد.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

مسئولین موزه چند روز پیش از این اتفاق شرم‌آور حدود ۸ هزار عدد از با ارزش ترین گنج های تاریخی این منطقه را به مکانی امن منتقل کرده بودند؛ اما موارد ارزشمند زیادی هنوز در موزه قرار داشتند. در نتیجه این فاجعه حدود ۱۵ هزار عدد از اشیاء و جواهرات تاریخی موزه به سرقت رفتند.

تا سال ۲۰۱۸ کلکسیونرها توانستند حدود ۷ هزار عدد از اشیاء موزه را به آن برگردانند. هرچند که با همه‌ی این تلاش‌های ادامه‌دار، تخمین زده می‌شود که تا به این لحظه حدود ۴ هزار عدد از با ارزش ترین گنج های تاریخی منطقه مفقود باشند.

نمونه Maxberg Specimen

در سال ۱۹۵۶ بود که برای اولین بار Maxberg Specimen به‌عنوان یک فسیل فوق‌العاده مهم در معدنی در آلمان کشف شد. این فسیل به یک دایناسور به‌نام کهن‌بال تعلق داشت که حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش در دوران ژوراسیک می‌زیسته است و به‌عنوان جد پرندگان امروزی شناخته می‌شود.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

فسیل مکسبرگ یکی از ۱۱ فسیل کامل جهان از این دایناسور بود و می‌توانست اطلاعات مهمی در رابطه با نحوه تکامل دایناسورهای پرنده ارائه کند. هرچند که فسیل قانونا به صاحب معدن یعنی Eduard Opitsch تعلق داشت. وی در طول حیات خود فسیل را بارها برای بازه‌های زمانی کوتاه به موزه‌ها و مراکز علمی مختلف قرض داد.

هرچند که همیشه وی با پیشنهادهای فروش مخالفت می‌کرد. متاسفانه در حال حاضر کسی از وضعیت یکی از با ارزش ترین گنج های دیرینه‌شناسی اطلاعی ندارد. برخی شهود گفته بودند که Opitsch در روزهای آخر زندگی خود فسیل را زیر تختش پنهان می‌کرده است؛ اما چیزی آنجا پیدا نشد.

برخی دیگر نیز احتمال فروش فسیل به یک کلکسیونر خصوصی را مطرح کرده‌اند؛ اما مدارک قابل ملاحظه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

با ارزش‌ترین گنج های جهان: گنجینه جفرسون دیویس

گنجینه جفرسون دیویس به‌یکی از با ارزش ترین گنج های تاریخ اشاره می‌کند که در طول جنگ داخلی آمریکا گم شد. دیویس اولین و آخرین رئیس‌جمهور ایالات موتلفه آمریکا بود و سعی می‌کرد ایالات جنوبی را از ایالات شمالی مستقل کند. هرچند که شمالی‌ها از نظر تعداد نفرات، تجهیزات نظامی و قدرت اقتصادی دست بالا را داشتند و در نهایت نیز پیروز شدند.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

در اواخر جنگ داخلی آمریکا دیویس دستور داد ذخایر طلا و نقره ایالات جنوبی از ریچموند خارج شوند تا به‌دست دشمن نیفتند. ارزش این ذخایر چندین میلیون دلار (البته در قرن نوزدهم) تخمین زده می‌شود. منابع مختلف تایید می‌کنند که چندین قطار ذخایری به‌ارزش یک میلیون دلار را از ریچموند خارج کردند؛ اما هیچکس نمی‌داند که آیا آنها به مقصد رسیدند یا خیر.

حتی در زمان دستگیری نیز دیویس تنها چند دلار همراه خود داشت. بدین‌ترتیب مشخص نیست یکی از با ارزش ترین گنج های تاریخ بشر کجا قرار دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید که آمریکا برای خرید ایالت لوئیزیانا ۱۵ میلیون دلار به ناپلئون پرداخت کرد.

با ارزش ترین گنج های جهان: تالار کهربا

تالار کهربا نام یک اتاق تزیین شده با آینه‌های ظریف، ورقه‌های طلا و کهربا بود که در قرن هجدهم توسط دو معمار آلمانی و دانمارکی ساخته شد. تزار روسیه در بازدید از برلین از این تالار خوشش آمد و فردریک اول، پادشاه پروس نیز آن را به‌عنوان هدیه به او داد. ارزش تخمینی تالار کهربا بیش از ۲۹۰ میلیون دلار است که یعنی یکی از با ارزش ترین گنج های جهان به‌حساب می‌آید.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

البته این تالار از نظر هنری نیز در زمینه برترین‌های جهان قرار دارد. آلمان نازی در جنگ جهانی دوم تزئینات تالار کهربا را غارت کرد و در قلعه کونیکسبرگ به نمایش گذاشت. هرچند که این قلعه در اواخر جنگ به‌شدت توسط متفقین بمباران شد. برخی گمان می‌کنند که این تالار در طول همین بمباران‌ها نابود شده است و برخی دیگر نیز می‌گویند سربازان شوروی در حمله نهایی به آلمان آن را سرقت کرده و در بازار سیاه فروخته‌اند.

در هر صورت دولت روسیه تصمیم گرفت با کمک مالی آلمان این تالار را به‌عنوان یکی از با ارزش ترین گنج های جهان بازسازی کنند. پروژه‌ای که در سال ۲۰۰۳ به‌پایان رسید.

جواهرات ملی ایرلند

جواهرات ملی ایرلند به مجموعه‌ای شامل یک ستاره و نشان گفته می‌شود که زمانی به دارندگان مقام شوالیه سنت پتریک تعلق داشت. این جواهرات از ۳۹۴ قطعه الماس و دیگر سنگ‌های قیمتی تشکیل شده بود و می‌توانست امروز ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار داشته باشند.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

یکی از با ارزش ترین گنج های جهان در قلعه دوبلین نگهداری می‌شد؛ اما در سال ۱۹۰۶ ناگهان گزارش گم شدن آنها منتشر شد. در ابتدا مقامات ایرلندی فکر می‌کردند که این سرقت کار یکی از نگهبانان یا افراد قلعه باشد؛ اما هیچ مدرکی در این رابطه پیدا نکردند. سپس تلاش گسترده در سطح کل ایرلند برای یافتن این جواهرات آغاز شد. تلاشی که هرگز به‌نتیجه نرسید.

تخم‌مرغ عید پاک رومانوف

خاندان رومانوف از قرن هفدهم تا بیستم بر روسیه حکمرانی می‌کرد. آخرین پادشاهان این سلسله نیز تزار الکساندر سوم و تزار نیکولای دوم بودند. این پدر و پسر می‌خواستند برای عید پاک به اعضای خانواده سلطنتی هدیه‌ای در خور دهند. به‌همین خاطر به یکی از جواهرسازان معروف روسی به نام Peter Carl Fabrge سفارش ساخت تعدادی تخم‌مرغ متفاوت را دانند.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

این تخم‌مرغ‌ها با جواهرات مختلف تزیین شده بودند و هرکدام طرحی متفاوت داشتند. همچنین درون هر یک از آنها یک هدیه جالب همچون ساعت یا پرتره کوچکی از همان فرد قرار داشت. در مجموع بین سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۱۶ تعداد ۵۲ تخم‌مرغ جواهرنشان ساخته شدند؛ اما فقط ۴۶ عدد از آنها امروز وجود دارند.

این در حالی است که پس از سقوط دودمان رومانوف، تمامی اعضای خانواده سلطنتی به قتل رسیدند و اموال آنها که برخی از با ارزش ترین گنج های جهان را در بر می‌گرفت، به‌نفع دولت روسیه مصادره شد. برخی آشفتگی ناشی از انقلاب را دلیل گم شدن این تخم‌مرغ‌ها می‌دانستند؛ اما بعدها مشخص شد که ۶ تخم‌مرغ به‌ خارج از مرزهای روسیه قاچاق شده‌اند.

شمشیر Honjo Masamune

در قرن سیزدهم میلادی یک شمشیرساز معروف ژاپنی به‌نام Goro Nyudo Maamune بهترین شمشیر خود را تقدیم قبیله Honjo کرد. این شمشیر به‌خاطر تیزی فوق‌العاده‌ و انحنای منحصر‌به‌فردش به‌عنوان یک شاهکار معروف شد. شمشیر Honjo در طول تاریخ در دست چندین فرد سرشناس ژاپنی بوده است.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

در طول دوره ادو نیز یکی از با ارزش ترین گنج های تاریخی آنقدر در دست نسل‌های مختلف خانواده Tokugawa باقی ماند که کم‌کم‌ به میراثی خانوادگی تبدیل شد. این وضعیت تا جنگ جهانی دوم ادامه یافت. زمانی که ادعا می‌شود شمشیر معروف ژاپنی به‌عنوان بخشی از معاهده صلح به‌یکی از نیروهای متفقین به‌نام Coldy Bimore داده شد.

برخی می‌گویند که وی یک سرباز آمریکا بود؛ اما هیچکس از سرنوشت او اطلاعی ندارد. برخی هم گمان می‌کنند که شمشیر مدت‌ها پیش از جنگ پنهان شده تا به‌دست بیگانگان نیفتد. در هرصورت یکی از با ارزش ترین گنج های ژاپن در لیست اشیاء گم‌شده قرار دارد.

با ارزش‌ترین گنج های جهان: مهر پادشاهی چین

Qin Shi Huang توانست در سال ۲۲۱ پیش از میلاد چین را متحد کند و عنوان اولین امپراتور این کشور را به‌دست آورد. وی سپس دستور ساخت یک مهر پادشاهی را داد تا نماد قدرت امپراتور در کل کشور باشد. مهر پادشاهی چین که یکی از با ارزش ترین گنج های گم شده جهان است، از سنگ یشم ساخته شده بود.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

این مهر برای تایید احکام مهم به‌کار می‌رفت و می‌توانست امروزه ارزش تاریخی فوق‌العاده بالایی داشته باشد. هرچند که در آشوب سال‌های ۹۰۷ تا ۹۶۰ میلادی گم شد. در آن زمان آخرین امپراتور سلسله تانگ (Li Chu) خود و خانواده‌اش را در آتش سوزاند. برخی نیز گمان می‌کنند که یکی از با ارزش ترین گنج های چین در قرن چهاردهم به‌دست دودمان مغولی یوآن افتاده است.

دفترنامه‌های مایا

دفترنامه‌های مایا یکی از با ارزش ترین گنج های نابود شده جهان است. این دفترنامه‌ها در مناطق آمریکای مرکزی روی نوعی کاغذ ساخته شده از چوب درخت انجیر نوشته شده بودند. در آنها نیز اطلاعات زیادی در رابطه با تاریخ و دین مردم مایا و همچنین دانش آنها از اخترشناسی و پزشکی وجود داشت.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

از آنجایی که این اطلاعات در طول نسل‌های مختلف جمع‌آوری شده بودند، برای مردم مایا ارزش زیادی داشتند و در طول مراسم‌های مذهبی خوانده می‌شدند. هرچند که اسپانیایی‌ها با تهاجم وحشیانه خود به این منطقه همه‌چیز را نابود کردند. آنها برخی از با ارزش ترین گنج ها را که از جنس طلا بودند، به یغما بردند و برخی از آنها را که جنبه فرهنگی داشتند، نابود کردند.

توجیه اسپانیایی‌ها این بود که این دفترنامه‌ها به کفار تعلق دارد و برخلاف آموزه‌های مسیحیت است؛ بنابراین باید نابود شوند. امروزه تنها چند دفترنامه از تمدن مایا باقی مانده است که البته همه آنها به پس از سقوط این تمدن تعلق دارند.

با ارزش‌ترین گنج های جهان: انسان پکن

انسان پکن نام مجموعه‌ای فسیل‌های مربوط به انسان‌تباران است که در دهه ۱۹۲۰ در چین پیدا شدند. این فسیل‌ها به گونه انسان راست‌قامت و بازه زمانی ۷۷۰ هزار تا ۲۳۰ هزار سال پیش تعلق داشتند. کشف انسان پکن همچون بمبی در دنیای باستان شناسی صدا کرد؛ زیرا اطلاعات بسیار مهمی را درباره نحوه تکامل انسان‌تباران در آسیا در اختیار دانشمندان قرار داد.

با ارزش‌ترین گنج‌های باستانی که برای همیشه ناپدید شدند

در سال ۱۹۴۱ و همزمان با اوج‌گیری جنگ جهانی دوم، این فسیل ها از چین به آمریکا منتقل شدند تا در امان باشند. هرچند که یکی از با ارزش ترین گنج های تاریخ بشر هرگز به مقصد نرسید. برخی گمان می‌کنند که این فسیل‌ها توسط سربازان ژاپنی به سرقت رفته‌اند و برخی دیگر نیز نابود شدن در بمباران‌های متفقین را منطقی دانسته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج