۱۳۰۲۱۳۸
۱۰۱۴۳۲
۱۰۱۴۳۲
پ

شکارچی‌های خراسانی به این حیوان کمیاب رحم نکردند

زَردپَر نام گروهی از ماهی‌های بزرگ آب شیرین است که به کپور شباهت دارند و بر خلاف کپورها که معمولاً در ته حوضچه‌ها و آب‌های راکد زندگی می‌کنند، زردپرها معمولاً در آبگیرهای سنگی و صخره‌ای با جریان سریع آب یافت می‌شوند.

رکنا: فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۲ فقره پرونده صید ماهی حفاظت شده "زَردپَر" در سد شیرین دره این استان قضایی شد و ۲ صیاد متخلف به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.

محمد موسوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این متخلفان که در سد شیرین دره شهرستان مانه و سملقان اقدام به صید ماهی کرده بودند، شناسایی شدند و از آنان چهار رشته تور ماهیگیری ضبط و توقیف شد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از صید ماهی زردپر، بازدیدهای دوره ای و پایش و گشت هایی در سطح مناطق آزاد از جمله حوزه سد شیرین دره انجام می شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ماهی زردپر از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی در رده های گونه های آسیب پذیر قرار دارد و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.

وی با اشاره به تشدید نظارت ها برای جلوگیری از صیدماهی زردپر خاطرنشان کرد: یگان حفاظت این اداره کل همه ساله با فرا رسیدن فصل تخم ریزی این گونه، نسبت به تشدید اقدامات نظارتی اقدام و حوزه رودخانه اترک و سد شیرین دره، مورد پایش، گشت و کنترل قرار می گیرد.

موسوی افزود: در سال های اخیر شاهد حضور صیادان از سایر استان ها بویژه استان های شمالی هستیم و یگان حفاظت این اداره کل در صورت مواجهه با صیادان غیرمجاز اعمال مقررات نموده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

این ماهی کف خوار و مهاجم هست و بیشتر از میگو ،خرچنگ، قورباغه و لاشه آبزیان تغذیه می کند و در ایران این گونه ماهی در رودخانه منتهی به دریای خزر زندگی می کنند.

زردپر به علت شنا در خلاف جهت آب دارای بدنی عضلانی و قدرتمند نسبت به سایر ماهیان آب شیرین است و زردپرتا وزن بالای ۱۰ کیلوگرم رشد می کند.

زردپر در میان صیادان دارای جایگاه خاصی هست که همیشه در اولویت صید صیادان قراردارد وپراکنش ماهی زردپر در حوزه خز، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است و اندازه آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می رسد.

آشخانه مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج