۱۳۰۳۱۶۸
۱۶۵۷
۱۶۵۷
پ

شیوع هپاتیت‌آ با توت‌فرنگی در آمریکا

از لحاظ نظری هر ماده غذایی‌ای می‌تواند به هپاتیت آ آلوده شود. در عمل مواد غذایی آلوده شده بیش‌تر سبزیجات خام از جمله سالاد، میوه، صدف، یخ و آب را شامل می‌شوند.

فرارو: شیوع هپاتیت آ یک عفونت بسیار مسری کبدی ناشی از ویروس هپاتیت آ (HAV) باعث جمع آوری توت فرنگی‌های منجمد فروخته شده در چندین فروشگاه در لس آنجلس در کالیفرنیا به عنوان بخشی از شیوع این بیماری در چندین ایالت شده است.

 به نقل از یاهو نیوز، در سال گذشته توت فرنگی ارگانیک تازه به عنوان منبع شیوع چند ایالتی هپاتیت آ در امریکا شناخته شد. در سال ۲۰۱۶ میلادی شیوع دیگری از هپاتیت آ از طریق توت فرنگی منجمد رخ داد.

با این وجود، مسئله تنها توت فرنگی نیست. در ادامه نگاهی به مواد غذایی‌ای خواهیم داشت که بیش‌تر در معرض خطر آلوده شدن به هپاتیت آ قرار دارند و بهترین راه برای محافظت از خود در برابر آن ویروس را مطرح خواهیم کرد.

کدام مواد غذایی بیش‌تر در معرض آلوده شدن به هپاتیت آ قرار دارند؟

از لحاظ نظری هر ماده غذایی‌ای می‌تواند به هپاتیت آ آلوده شود. در عمل مواد غذایی آلوده شده بیش‌تر سبزیجات خام از جمله سالاد، میوه، صدف، یخ و آب را شامل می‌شوند.

تمام مواد غذایی در معرض خطر آلودگی به ویروس هپاتیت آ قرار دارند به ویژه اگر توسط فردی که با آن ویروس تماس داشته آلوده شوند و یا ماده غذایی در آب کثیف و آلوده قرار گرفته باشد. اگرچه در امریکا چندان رایج نیست، اما از سال ۲۰۱۱ میلادی شیوع هپاتیت آ مرتبط با مواد غذایی، چون گوش ماهی خام، ماهی تن منجمد، دانه‌های انار و توت سیاه (بلک بری) گزارش شده است.

آیا محصولات ارگانیک بیش‌تر در معرض خطر آلوده شدن به هپاتیت آ قرار دارند؟

محصولات ارگانیک مطمئنا مصرف کننده را از ابتلا به هپاتیت آ محافظت نمی‌کنند.

طبق نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ میلادی در ایالات متحده شیوع بیش‌تر هپاتیت آ از طریق غذاهای ارگانیک بیشتر از مواد غذایی معمولی مشاهده شده است. در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۴ میلادی ۱۹ مورد شیوع ویروسی و باکتریایی توسط مواد غذایی ارگانیک ایجاد شد.

شیوع اخیر هپاتیت آ در مواد غذایی ارگانیک وجود داشته، زیرا افراد بیشتری نیز مواد غذایی ارگانیک را تولید و مصرف می‌کنند.

آن چه می‌توان با اطمینان گفت این است که خطر آلوده شدن هر محصولی به هپاتیت آ با بهداشت نامناسب و ضعیف صرفنظر از این که محصول به صورت ارگانیک یا معمولی رشد کرده باشد افزایش می‌یابد.

ویروس هپاتیت آ چگونه افراد را مبتلا می‌کند؟

هپاتیت آ از طریق خوردن چیزی که حاوی ویروس است انتقال می‌یابد. این بدان معناست که اغلب ویروس از طریق نوشیدن آب یا مصرف غذای آلوده انتقال می‌یابد. به این نوع انتشار راه مدفوع - دهانی گفته می‌شود که در آن غذا یا آب مصرف شده از طریق مدفوع فرد آلوده شده، سرایت می‌کند.

دیگر راه‌های احتمالی ابتلا به هپاتیت نشستن دست‌ها و سپس خوردن غذا پس از تماس با وسایل آلوده مانند سطوح و پوشاک است. انتقال از طریق بلعیدن ویروس هپاتیت آ است. خطر انتقال هپاتیت آ نیز در مناطقی که شرایط بهداشتی نامناسبی وجود دارد و در میان افرادی که بهداشت شخصی ضعیفی دارند بیش‌تر است.

چگونه متوجه می‌شوید که آلوده شده‌اید؟

علائم شایع هپاتیت آ شامل حالت تهوع، اسهال، از دست دادن اشتها، تب و احساس خستگی هستند. برخی از افراد ممکن است علائم طولانی‌تر و حتی جدی تر، اما نادرتری مانند نارسایی کبد یا مرگ را داشته باشند اگرچه شیوع هپاتیت آ در افراد بالای ۵۰ سال و مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن شایع‌تر است.

ممکن است دو هفته به طول انجامد تا علائم ظاهر شوند به این معنی که احتمال دارد در حالی که عفونت هم چنان در حال گسترش است هیچ گونه علائمی نداشته باشید.

آزمایش خون می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما به ویروس هپاتیت آ آلوده شده اید یا خیر. خبر خوب این است که ۸۵ درصد افراد مبتلا به هپاتیت آ ظرف مدت سه ماه و بدون هیچ گونه عارضه یا آسیب کبدی بهبود می‌یابند. ابتلا به عفونت هم چنین به این معنی است که آنتی بادی‌هایی تولید می‌کنید که به شما ایمنی مادام العمر می‌دهند.

برای محافظت از خود در برابر هپاتیت آ چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

نخستین کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که در برابر هپاتیت آ واکسینه شوید. این واکسن مجموعه‌ای از دو واکسن است که حداقل شش ماه از هم فاصله دارند و برای افراد بالای ۱۲ ماه در دسترس است. ایمنی واکسن هپاتیت آ باید ۹۵ درصد محافظت را احتمالا ۲۰ تا ۳۰ سال فراهم کند. از آنجایی که بهداشت یکی از عوامل تاثیرگذار در مورد انتشار ویروسی است که باعث هپاتیت آ می‌شود شستن کامل دست‌ها (حداقل برای ۲۰ ثانیه) با آب گرم و صابون پس از دست زدن به غذای خام، تعویض پوشک، استفاده از توالت یا پیش از غذا خوردن ضروری است. حتما پیش و بعد از تهیه غذا نیز تمام سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

اگر قصد سفر به مکانی با نرخ شیوع بالای هپاتیت آ را دارید توصیه می‌شود از خوردن میوه‌ها و سبزیجات خام، صدف و آب و یخ تصفیه نشده خودداری کنید. پیش از نوشیدن یا درست کردن یخ آب شیر یا چاه را جوشانده یا از آب بطری (آب معدنی) استفاده کنید. در نهایت آن که نسبت به مواد غذایی‌ای که ممکن است شما را در معرض خطر آلوده شدن به ویروس قرار دهند آگاه باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج