جاباما
۱۳۰۴۹۲۱
۳۸۱۵
۳۸۱۵
پ

از این مدل نشستن پرهیز کنید

تخریب مفصل، غضروف مفصلی است که در ادامه باعث می شود بافت استخوانی شروع به ساییده شدن کند ومفاصل سفت و دردناک می شود.

بهداشت‌نیوز نوشت: تخریب مفصل، غضروف مفصلی است که در ادامه باعث می شود بافت استخوانی شروع به ساییده شدن کند ومفاصل سفت و دردناک می شود.

از این مدل نشستن پرهیز کنید

دکتر علی پناهی، متخصص طب توانبخشی در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه بیشترین ارتروز در مفصلزانو رخ می دهد، افزود: بعد از مفصل زانو، آرتروز در مفصل لگن یا هیپ و بعد از آن مفصل مچ پا و مفصل شانه اتفاق می افتد؛ علتاینکه آرتروز مفصل زانو شایع تر است، این است که زانو مفصل خاصی است. در مفصل زانو دو استخوان ساق و ران روی هم قرار میگیرند که این دو استخوان سطح صافی دارند و راه رفتن را کنترل می کنند.

وی با بیان اینکه مفصل زانو مفصلی است که نیاز به حمایت عضلات و بافت های نگهدارنده اطراف دارد، ادامه داد: اگر هر کدام از اینموارد آسیب ببیند، مثلا رباط ها، مینیسک، عضلات و همچنین استخوان کشکک، باعث آرتروز زانو می شود.

این متخصص طب توانبخشی با تاکید بر اینکه آرتروز اولیه از ۴۵ تا ۵۰ سالگی به بالا روی می دهد، بیان کرد: بیشتر در خانم ها دیدهمی شود و در آن عملا تخریب بافت استخوانی رخ می دهد. آرتروز ثانویه یا به علت آسیب ها و ضرباتی است که به زانو وارد می شود. مثلا پارگی مینیسک در فوتبالیست ها، زانو را مستعد آرتروز می کند و یا اختلالات مادرزادی مثل انحراف در زانو مانند پای پرانتزی وقرار گرفتن استخوان کشکک در جای نامناسب و همچنین ابتلا به آرتریت روماتوئید (روماتیسم) و درگیری سیستم ایمنی که غضروفداخل مفصل را تخریب می کند، بافت استخوانی را مستعد آرتروز می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی فرد متوجه بیماری آرتروز می شود؟، گفت: در ابتدا علائم به صورت دردهای گذراست که درشرایط خاص خودش را نشان می دهد. یعنی با فعالیت فرد، دردها شروع می شود و با استراحت بهبود می یابد؛ ولی وقتی آرتروزپیشرفت می کند، درد با استراحت کمتر می شود ولی به صفر نمی رسد.

پناهی شایعترین محل دردها را بیشتر در داخل زانو یا زیر کشکک دانست و افزود: چون داخل زانو منطقه ای است که وزن را منتقل میکند به ساق پا و این مساله فشار به سمت داخلی زانو وارد می کند.

وی در خصوص راه های پیشگیری از آرتروز ادامه داد: خودداری از قرار گرفتن در وضعیت اشتباه و غلط و پرهیز از حرکات تکراری. مثلاپرهیز از دو زانو و چهارزانو نشستن. تقویت بافت های اطراف زانو، تقویت عضلات اطراف زانو که این کار موجب کاهش دردهای زانو هممی شود. جلوگیری از افزایش وزن و همچنین اگر مشکل مادرزادی وجود دارد، مشکل را حل کنیم. مثلا کف پای صاف و پای پرانتزی اگردارد، آن را به موقع برطرف کنیم. نرمی کشکک اگر وجود دارد درمان کنیم. نرمی کشکک بیشتر در خانم های ۱۶ الی ۱۸ ساله جوانایجاد می شود که درد خفیف پشت کشکک ایجاد می کند.

این متخصص طب توانبخشی در پایان در پاسخ به این پرسش که درمان آرتروز چگونه است؟، اظهارداشت: ممکن است داروی خوراکییا پماد موضعی به فرد داده شود، استفاده از سیستم گرما، سرما، ورزش درمانی، فیزیوتراپی و تزریق های داخل زانو ممکن است بهافراد پیشنهاد شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج