جاباما
۱۳۰۵۶۳۲
۲۷۵۹
۲۷۵۹
پ

زندگی برای این بیماران گران تمام می‌شود!

لرزش دست مشخص‌ترین علامت بیماری پارکینسون است. بیماری آسیب زننده به مدارهای عصبی مغز که درمان آن با چالش‌هایی برای بیماران روبرو است که مهم‌ترین آن گران بودن کنترل و درمان آن است. در این گزارش به چالش‌های مربوط به بیماران پارکینسون پرداختیم.

تجارت نیوز: لرزش دست مشخص‌ترین علامت بیماری پارکینسون است. بیماری آسیب زننده به مدارهای عصبی مغز که درمان آن با چالش‌هایی برای بیماران روبرو است که مهم‌ترین آن گران بودن کنترل و درمان آن است. در این گزارش به چالش‌های مربوط به بیماران پارکینسون پرداختیم.

زندگی برای این بیماران گران تمام می‌شود!

پارکینسون یک بیماری تحلیل برنده است که به تدریج باعث آسیب به مدارهای عصبی مغز شده و در ادامه رفتار، تفکر و حرکت بیمار را دچار اختلال می‌کند. با توجه به آمار جهانی این بیماری خطرناک به سرعت در حال صعودی شدن است و از همین رو در این گزارش به عوامل موثر بر ابتلا به پارکینسون، چالش‌های مربوط به بیماران پارکینسون و روش‌های کنترل و درمان این بیماری خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

هزینه‌های سنگین برای بیماران پارکینسون

سیدمحمد محسن میرمحمدی نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی از هزینه حداقل ۶ میلیون تومان برای بیماران پارکینسون خبر داد. این هزینه‌ها در شرایطی است که بیمه‌ها حمایت لازم را از بیماران پارکینسون انجام نمی‌دهند. طبق آخرین سرشماری مبتلایان به پارکینسون در کشور در محدوده سنی دهه‌های ۳۰ تا ۴۰ هستند اما موارد خطر در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نیز دیده شده است. با توجه به این گروهبندی حدود ۲۵۰ هزار مبتلا به پارکینسون در کشور تخمین زده شده است و از این بین ۴۰۰۰ نفر عضو انجمن هستند.

نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران از تلاش این انجمن برای حل مشکلات بیماران خبر داد و تا کید کرد: مناسب‌سازی محل عبور و در کنار آن فراهم کردن امکانات ورزشی برای بیماران پارکینسون باید در برنامه‌های شهرداری قرار بگیرد.

به گفته مهری سالای متخصص مغز و اعصاب شیوع بیماری پارکینسون در مردان بیشتر است و اغلب افراد بالای ۵۵ سال درگیر این بیماری هستند. از بارزترین علائم این بیماری لرزش دست‌ها است. همچنین اختلال در راه رفتن و یا کند شدن حرکت از دیگر علائم این بیماری است که حتی در برخی موارد خود بیمار متوجه این اختلال نمی‌شود. مواردی مبتلا در دهه ۵۰ و ۶۰ دیده شده است که اغلب عامل اصلی آن ژنتیک است. معضل دیگر در خصوص بیماران پارکینسون نبود امکانات درمانی در دسترس است. شهرستان‌های کوچک محروم از این امکانات درمانی هستند و از این رو بیماران مجبور می‌شوند به شهرهای بزرگ مراجعه کنند.

روش جراحی و دارو برای درمان بیماران پارکینسون

وقتی بیماری پارکینسون خیلی پیشرفت می‌کند، راهی به جز جراحی برای پزشک باقی نمی‌ماند. هزینه جراحی در ایران ۱۰۰۰ دلار است که هزینه آن را بیمه‌ها متقبل می‌شوند. هزینه این جراحی در کشورهای دیگر از ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار متفاوت است. اما در خصوص درمان با دارو وضعیت فرق می‌کند. دارو برای بیماران پارکینسون تحت پوشش بیمه به یک اندازه تخصیص داده می‌شود در صورتیکه برخی از بیماران باید داروی بیشتری را مصرف کنند و بر همین اساس مجبور می‌شوند داروها را آزاد تهیه کنند. طبق آخرین تخمین حدود ۵۰ درصد از بیماران داروهای مازاد نیازشان را به صورت آزاد تهیه می‌کنند. به عنوان مثال قرص لوودوپا برای یک ماه در یک بسته ۱۰۰ تایی نیاز است و با هزینه خارج از بیمه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای بیمار هزینه می‌تراشد.

با چه روش‌هایی می‌توان مانع پیشرفت بیماری پارکینسون شد؟

پزشکان متخصص مغز و اعصاب ورزش را بهترین روش برای کنترل بیماری پارکینسون قلمداد می‌کنند. طبق نظر پزشکان حداقل ۳ روز در هفته و در هر مرتبه حدود یک ساعت انواع ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، یوگا، دومیدانی و تایچی به بیماران مبتلا به پارکینسون توصیه می‌شود. همچنین پزشکان تاکید دارند که اگر در خانواده فردی را با علائم پارکینسون مشاهده کردید بدون فوت وقت بیمار را به پزشک برسانید. خطر زمین خوردن به دلیل اختلال در حرکت و راه رفتن با کنترل پزشک معالج حتما کمتر می‌شود. با توجه به میزان پیشرفت بیماری پارکینسون در فرد و تجویز دارو می‌توان سرعت گسترش بیماری در فرد را کاهش داد.

رژیم غذایی بیمار پارکینسون نیز حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد. اغلب به بیماران توصیه می‌شود که سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند و از خوردن انواع سبزی و میوه تازه به ویژه میوه‌های قرمز رنگ غافل نشوند. گوشت قرمز و غذاهای چرب در بیماران پارکینسون باید محدود شود و در عوض آن گوشت سفید، ماهی و سبزی‌های تازه جایگزین شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج