adexo3
۱۳۰۷۰۹۰
۲۳۳۰
۲۳۳۰
پ

علت عجیب سزارین برخی مادران مشخص شد

رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان گفت: عمل سزارین و هزینه‌ آن به روشی برای "کلاس گذاشتن"(فخر فروشی) برخی از مادران کشور تبدیل شده است در حالی که این نگاه و فرهنگ باید اصلاح شود.

ایرنا: رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان گفت: عمل سزارین و هزینه‌ آن به روشی برای "کلاس گذاشتن"(فخر فروشی) برخی از مادران کشور تبدیل شده است در حالی که این نگاه و فرهنگ باید اصلاح شود.

 محبوبه والیانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت "روز جهانی ماما" افزود: در سال‌های اخیر نگرش ماداران در جامعه ما بیشتر به سمت عمل سزارین برای زایمان گرایش پیدا کرده است در حالی که این دیدگاه باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی اصلاح شود و مادران، خواهان سزارین یا زایمان های لاکچری نباشند.

علت عجیب سزارین برخی مادران مشخص شد

وی با تاکید براینکه سزارین تنها در شرایط خاص و محدودی باید انجام شود، اظهار داشت: بدلایل مختلف در سال‌های گذشته این عمل افزایش یافته، در حالی که زایمان طبیعی، بهترین روش فرزندآوری برای مادران است.

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی در باره عوارض سزارین هشدار داد: فرزندانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند ۵۰ درصد نسبت به سایر کودکان احتمال بیشتری برای ابتلا به آسم دارند و از طرفی احتمال عوارضی مانند چاقی نیز در آنها وجود دارد.

این متخصص علوم بالینی مامایی با اشاره به اینکه از ۱۵ سال پیش تاکنون فعالیت زیادی در کشور برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین انجام شده است، تاکید کرد: برای افزایش جمعیت باید زایمان طبیعی ایمن و سالم را ترویج داد.

به گفته وی، حدود ۲۰ روش زایمان طبیعی با کاهش درد و بدون استفاده از دارو وجود دارد که ماماها آموزش لازم را در این زمینه دیده‌اند و باید شرایط لازم برای بکار بردن این روش‌ها در زایشگاه‌ها و بیمارستان ها فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های رشته مامایی گفت: اگر اجرای طرح نیروی انسانی برای ماماها اجباری شود، زمینه بهتری برای جذب و استخدام تعداد بیشتری از آنها در نظام بهداشت و درمان کشور فراهم خواهد شد در حالی که گذراندن این طرح در زمان حاضر، اختیاری است.

والیانی با تاکید بر لزوم هم‌راستا بودن نظام آموزشی و استخدامی و جذب تعداد بیشتری از ماماها تاکید کرد: نظام بهداشت و درمان به حضور و فعالیت ماما نیاز مُبرمی دارد و لازم است با جذب تعداد بیشتری از آنها، این نیاز برطرف شود.

رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان در باره مهاجرت ماماها توضیح داد: ما در بین دانش آموختگان این رشته مانند برخی رشته‌های دیگر مهاجرت داریم، تعداد زیادی از ماماها برای دریافت گواهی خوب بودن عملکردشان به ما مراجعه می کنند و قصد دارند به خارج از کشور بروند اما احتمال موفق شدن آنها در خارج کشور برای فعالیت در این رشته، ناچیز است.

برپایی کارناوال سلامت مادران در اصفهان

والیانی همچنین از برپایی کارناوال سلامت مادران در اصفهان خبر داد و گفت: دوازدهمین کارناوال سلامت مادران از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت امسال در اصفهان با هدف ارائه خدمات مشاوره به مردم توسط ماماها و بطور رایگان برپا می شود.

وی با بیان‌اینکه این برنامه از ۱۴ سال گذشته و همزمان با "هفته ملی ماما" اجرا می شود، افزود: در ۲ سال همه‌گیری کرونا، این برنامه اجرا نشد.

والیانی خاطرنشان کرد: در این برنامه از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت در سه منطقه حصه جنوبی، زینبیه و دارک اصفهان، پایگاه سلامت شهید سالمی فعالیت دارد و در زمینه هایی مانند بلوغ دختران، ازدواج و بارداری زنان، یائسگی زنان و اختلالات جنسی خدمات مشاوره ای ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز خدمات مشاوره در سه پایگاه ثابت در میدان‌های نقش جهان، امام حسین(ع) و انقلاب و ۶ دستگاه اتوبوس سیار در چهارباغ بالا، سی و سه پل و میدان‌های بزرگمهر، قدس و لاله با حضور ماماها و اعضای هیات علمی به مردم ارائه می شود.

والیانی همچنین در این نشست خواهان ثبت "روز جهانی ماما" در تقویم کشور شد.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با تاکید براینکه زایمان طبیعی، قانون طبیعت برای فرزندآوری است، گفت: استفاده از روش سزارین برای زایمان در کشورمان به فرهنگ تبدیل شده است در حالی که این رویکرد باید تغییر کند.

پژمان عقدک با بیان اینکه مادران، کلید توسعه جامعه هستند، افزود: برای ارتقای سلامت خانواده و جامعه باید روی سلامت مادران کار شود و آنان نباید براحتی زیر تیغ جراحی سزارین بروند.

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان، طبق استاندارد جهانی نرخ سزارین در هر کشور نباید بیش از ۲۵ درصد کل زایمان‌ها باشد این در حالیست که میانگین عمل سزارین در کشورمان بیش از ۵۰ درصد و در استان اصفهان معادل ۵۹ درصد اعلام شده است.

۱۵ اردیبهشت مصادف با پنجم مِی "روز جهانی ماما" نامگذاری شده است.

در کشورمان از ۱۱ تا ۱۸ اردیبهشت امسال بعنوان "هفته ماما " گرامی داشته می‌شود؛ شعار این هفته " ماما، حامی فرزندآوری و سلامت خانواده" است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج