جاباما
۱۳۰۸۳۵۷
۲۷۵۷
۲۷۵۷
پ

پاره کردن این پارچه بی‌فایده است، ترمیم می‌شود

دانشمندان پوشش فلزی ساده برای لباس‌ها یا منسوجات پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که خود را ترمیم کرده و باکتری‌ها را از لباس دفع می‌کند. این پوشش حتی توانایی کنترل سیگنال‌های قلبی نوار قلب فرد را دارد.

فارس نوشت: دانشمندان پوشش فلزی ساده برای لباس‌ها یا منسوجات پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که خود را ترمیم کرده و باکتری‌ها را از لباس دفع می‌کند. این پوشش حتی توانایی کنترل سیگنال‌های قلبی نوار قلب فرد را دارد.

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه فلیندرز و کره جنوبی می گویند مدارهای رسانای ایجاد شده توسط ذرات فلز مایع (LM) می توانند لوازم الکترونیکی پوشیدنی را تغییر دهند و راه هایی را برای توسعه بیشتر رابط های انسان و ماشین، از جمله رباتیک نرم و سیستم های نظارت بر سلامت باز کنند.

مایکل دیکی از محققان این طرح می گوید که منسوجات الکترونیکی تنفس پذیر آن ها دارای قدرت اتصال ویژه ای هستند تا به طور خودکار خود را حتی در صورت بریده شدن ترمیم کنند.

به گفته محققان، هنگامی که منسوجات پوشش داده شده با نیروی قابل توجهی تحت فشار قرار می گیرند، ذرات در یک مسیر رسانا ادغام شده و امکان ایجاد مدارهایی را فراهم می کند که رسانایی را در هنگام کشیده شدن حفظ می کنند. الگوهای رسانا در هنگام برش با ایجاد مسیرهای رسانای جدید در امتداد لبه برش، به طور مستقل بهبود می‌یابند و ویژگی خود ترمیم شوندگی را ارائه می‌دهند.

این تکنیک شامل پوشاندن پارچه به سوسپانسیون ذرات LM در دمای اتاق است. همچنین منسوجات پوشش داده شده با LM محافظت ضد میکروبی موثری در برابر سودوموناس آئروژینوزا (اصلی ترین پاتوژن عفونت های بیمارستانی) و استافیلوکوکوس اورئوس (نوعی باکتری) ارائه می دهند.

این قابلیت دفع میکروب نه تنها به پارچه کیفیت محافظتی می بخشد، بلکه از آلوده شدن مواد متخلخل در صورت استفاده طولانی مدت و یا تماس با افراد دیگر جلوگیری می کند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج