جاباما
۱۳۰۹۳۱۴
۷۰۰
۷۰۰
پ

بلیت هواپیما بازهم کمیاب شد

طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت بلیت از سوی ایرلاین ها مطرح شد و از سوی دیگر بلیت هواپیما در سایت ها کمیاب شد که به نظر می رسد این دو موضوع بی ارتباط به هم نیستند.

خبرگزاری مهر: جنجال بر سر قیمت بلیت هواپیما از سال گذشته بوده است و ایرلاین‌ها مدعی هستند که نرخ ارز و تورم عامل اصلی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی از سوی آنها است و به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری نیز با این افزایش حقوق موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار دانسته؛ در این میان اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کرده‌اند.

البته پیش از این به افزایش چراغ خاموش قیمت بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین‌ها اشاره کرده بود، اما سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمی‌داند و به‌شدت با آن برخورد خواهد کرد.

با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است و در این میان اما شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان بلیت که در ماه‌های گذشته به هدف خود نرسیده‌اند، به‌صورت چراغ خاموش قیمت‌ها را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند.

با توجه به اینکه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ افزایش ۳۰ درصدی برای قیمت بلیت هواپیما اعمال شده بود و در آبان ماه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است و پس از این ایرلاین‌ها درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را اعلام کردند.

نامه به مخبر برای جلوگیری از افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیما

عضو هیأت رئیسه مجلس از ارسال نامه به مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیما خبر داد.

محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت:

«برای جلوگیری از افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیماها به مخبر به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نامه نوشتم.

طعم ۴۰ هزار میلیارد تومان بنزین یارانه‌ای زیر دهن ایرلاین‌ها مزه کرده و قیمت‌های گران فعلی را می‌خواهند نجومی کنند.

چراغ سبز به این زیاده‌خواهی، موج تورم را به سونامی تبدیل می‌کند.»

کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها به زیان آنهاست

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، توضیح داده بود که کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست.

محمدی‌بخش همچنین به‌تازگی درباره اینکه آیا ایرلاین‌ها با هدف فشار به مسئولان برای موافقت با افزایش قیمت، عرضه را کاهش داده و بلیت نمی‌فروشند، گفت که مجوز پروازها فصلی صادر می‌شود و این‌گونه نیست که ماهانه یا هفتگی باشد و به همان نسبت برنامه‌های فروش ایرلاین‌ها نیز فصلی است و هر شرکت هواپیمایی متناسب با شرایط، برنامه‌های فروش را باز می‌کند. در نوروز امسال هم این شایعه مطرح بود که ایرلاین‌ها از عرضه بلیت خودداری می‌کنند، اما از آمار جابه‌جایی مسافر می‌توان فهمید که بلیت عرضه شده است. امسال حتی با جابه‌جایی ۳ میلیون مسافر رکورد جابه‌جایی مسافر نسبت به سال گذشته شکسته شد که شایعه عدم عرضه را تکذیب می‌کند.

ایرلاین‌ها چراغ خاموش بلیت گران کرده بودند

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درخصوص افزایش صد درصدی بلیت هواپیما به مهر گفت: اینکه در روز اول فروردین ماه مقام معظم رهبری اعلام کرد که امسال، سال مهار تورم است و برخی از شرکت‌ها با توجه به این شعار سال در همان فروردین ماه نرخ جدید اعلام کردند و شرایط را به نفع خود تمام کردند خودش جای بحث دارد.

وی ادامه داد: افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت بلیت بودیم صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی هم از آزادسازی بلیت هواپیما سود می‌برند و هم از قیمت گذاری دستوری منفعت می‌برند افزود: با توجه به اینکه آزادسازی نرخ پس تصویب توسط هیأت دولت صورت گرفت براین اساس قیمت گذاری با عرضه و تقاضا صورت گیرد و هیچ مرجعی نمی‌تواند بر قیمت گذاری تأثیر بگذارد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه افزود: همه جای دنیا نرخ بلیت هواپیما آزاد است در ایران نیز بارها شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم این صنعت نیز اگر افزایش قیمت دهد همانند صنعت خودرو کسی نمی‌تواند مقابل این افزایش قیمت ایستادگی کند.

حرمت الله رفیعی در ادامه از افزایش قیمت نرخ هواپیما گفت: اعلام شده که ۳ تا ۵ درصد مردم از این صنعت استفاده می‌کنند یعنی این صنعت در ایران لوکس محسوب می‌شود پس چرا ۹۵ درصد مردم یارانه سوخت ۵ درصدی‌ها را دهند که از صنعت لوکس استفاده می‌کنند این به نوعی اجحاف در حق ۹۵ درصدی است که از این صنعت استفاده نمی‌کنند.

وی راهکار عدم افزایش قیمت از سوی هواپیمایی‌ها را اینگونه بیان کرد: اول باید سوخت هواپیماها دیگر یارانه‌ای نباشد و سوخت آزاد استفاده کنند از سوی دیگر پروازهای بین راهی را مجاب کنیم که از ایران هم مسافر سوار کنند به طور مثال ترکیش ایر از ترکیه به مالزی می‌رود و اگر بلیت مسافری از ایران به مالزی را هم ثبت کند و وقتی وارد آسمان ایران می‌شود در فرودگاه مسافر ایرانی را نیز سوار کند عرضه و تقاضا به یک ثبات می‌رسد و هم تحریم‌ها را دور زده‌ایم هم به سازمان‌های هواپیمایی ثابت کرده‌ایم که اگر نرخ هواپیما گران شود مردم ترجیح می‌دهند که با نرخ پایین‌تر بلیت تهیه کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در پایان در خصوص احتمال کمبود بلیت در پیک مسافرتی گفت: همانند قبل از عید که برخی از پروازها را نگه داشتند از عمد اما بعدها اعلام کردند عمدی نبوده اگر دو کاری که گفته‌ام انجام داده شود شرکت‌های هواپیمایی حاضر می‌شوند تا با قیمتی که مردم می‌خواهند بلیت بفروشند نه با قیمت‌ها بالا با توجه به اینکه کمبود هواپیما می‌تواند باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا شود.

درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما

مقصود اسعدی سامانی در خصوص پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما به مهر گفت: در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد اما ابلاغ نگردید و اگر در آن زمان افزایش بلیت صورت می‌گرفت دیگر پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی در کار نبود با توجه به اینکه دلار امروزه بالای ۵۰ هزار تومان است و این ضرری برای ناوگان هوایی است.

وی در ادامه افزود: اگر افزایش بلیت صورت نگیرد شرکت‌های هواپیمایی با ضرر رو به رو خواهند شد و شاید هم ورشکسته شوند.

دبیر انجمن هواپیمایی در خصوص اینکه اگر بلیت‌ها افزایش پیدا کند در تعداد سفرها تأثیر دارد یا خیر؟ گفت: افزایش بلیت نمی‌تواند تأثیری بر خرید بلیت داشته باشد و این امر حتی می‌تواند دست دلالان را از بازار بلیت فروشی کوتاه کند امیدوار هستیم که سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۰۰ درصدی موافقت کنند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه پیک تابستان نزدیک است و اگر نرخ بلیت‌ها اعلام نشود شرکت‌های هواپیمایی زمین گیر خواهند شد و شاید شاهد کمبود بلیت در برخی از پروازها باشیم برای نجات شرکت‌های هواپیمایی افزایش ۱۰۰ درصدی می‌تواند کمک بزرگی باشد.

اساساً شیوه قیمت‌گذاری دستوری در بخش حمل‌ونقل هوایی پذیرفته‌شده نبوده و این قانون عرضه و تقاضاست که بازار را متعادل می‌کند. البته در عین حال این شیوه برای یک اقتصاد آزاد ایده‌آل بوده و در اقتصاد دولتی موجود، این‌سازوکار پاسخگو نیست. از سوی دیگر افزایش قیمت نرخ بلیت هواپیما آن هم به شیوه دستوری باعث شده تا بلیت برخی از مسیرها کمیاب شود.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج