جاباما
۱۳۰۹۵۸۳
۱۱۴۴
۱۱۴۴
پ

ضد آفتاب خوب چه ویژگی دارد؟

متخصص بیماری‌های پوست و مو ویژگی یک کرم ضدآفتاب مناسب را ایجاد یک لایه روی پوست که بتواند اشعه‌های UVA و UVB را دفع کند دانست و گفت: ضدآفتاب رنگی و غیر رنگی هیچ تفاوتی ندارد.

فارس نوشت: متخصص بیماری‌های پوست و مو ویژگی یک کرم ضدآفتاب مناسب را ایجاد یک لایه روی پوست که بتواند اشعه‌های UVA و UVB را دفع کند دانست و گفت: ضدآفتاب رنگی و غیر رنگی هیچ تفاوتی ندارد.

کرم ضد آفتاب یک محصول موضعی محافظت از پوست در مقابل نور خورشید است که بخشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس می‌کند؛ بنابراین به محافظت در برابر آفتاب سوختگی کمک می‌کند و مهم تر از همه از سرطان پوست جلوگیری می‌کند. استفاده از این کرم‌ها به همراه دیگر وسایل محافظتی مانند لباس‌های پوشیده، کلاه، آفتابگیر، دستکش، عینک و … توصیه می‌شود.

استفاده از ضدآفتاب یک ضرورت است و دلایل زیادی برای استفاده از آن وجود دارد؛ از جمله اینکه احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد؛حتی اگر هوا ابری یا بارانی باشد، باز هم می‌توانید دچار آفتاب سوختگی شوید. خورشید همیشه در طول روز در آسمان است؛ اگرچه ممکن است شما آن را نبینید ولی حتماً از آسیب‌های اشعه‌های آن در امان نخواهید بود.

همچنین به جلوگیری از پیری پوست کمک می‌کند؛ با توجه به اینکه یکی از مهم ترین علل پیری زودرس قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هیچ کس پوستی سفت و چرم مانند نمی‌خواهد؛ بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب هم چنین به ایجاد یکنواختی در پوست کمک می‌کند و از آسیب‌های ناشی از نور خورشید که می‌تواند باعث تغییر رنگ، بروز لکه‌های قهوه‌ای و لکه‌های پیری شود، جلوگیری می‌کند.

فهیمه عبدالهی‌مجد،متخصص بیماری‌های پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه ضد آفتاب ماده‌ای ضروری برای پوست به‌ ویژه زمانی که در معرض تابش نور خورشید در فصل‌های گرم سال هستید، محسوب می‌شود، اظهار کرد: پزشکان استفاده از ضد آفتاب را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ضدآفتاب مهمترین راهکار مراقبت از پوست است، افزود: هرچند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در تمام ایام سال توصیه می‌شود، اما مصرف آن در روزهای گرم و آفتابی سال، ضروری است.

وی درباره ضرورت استفاده از ضدآفتاب برای کودکان بالای شش ماه نیز گفت: ضد آفتاب‌هایی مخصوص کودکان وجود دارد که استفاده از آن در زمان قرارگرفتن کودک در معرض آفتاب و خصوصا مسافرت به شهرهای ساحلی توصیه می‌شود.

این عضو هیأت‌ علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد کرم‌های ضد آفتاب نقش موثری در کاهش پیری زودرس پوست، ابتلا به سرطان پوست و بروز کک ومک‌های پوستی دارند در افراد دارند، عنوان کرد: استفاده از ضدآفتاب در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان‌های پوستی دارند نیز باید موضوعی جدی تلقی شود.

وی با تاکید بر اینکه SPFمخفف Sun Protection Factor است، به معنای "میزان محافظت از نور خورشید" است توضیح داد: این اصطلاح میزان محافظت کرم ضد آفتاب از پوست دربرابر اشعه‌های سوزاننده‌ نور خورشید را نشان می‌دهد.

به گفته این عضو هیأت‌علمی دانشگاه معمولا بیشتر افراد فکر می‌کنند که هرچه SPF یک کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت اثر آن در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب هم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: میزان SPF، نشان‌دهنده قدرت محافظت پوست در برابر نور آفتاب است و این درحالی است که هر چه SPF بیشتر شود اگر چه اثرحفاظتی بیشتر می‌شود ولی به همان نسبت افزایش SPF بالا حفاظت بیشتر نمی‌شود و این اثر گذاری به مقدار ناچیزی متفاوت می‌شود.

عبدالهی‌مجد گفت: ضد آفتاب‌ها باید با پوست و شرایط هر فردی متناسب باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد ضدآفتاب‌ها برند اصلا مهم نیستند و مارک‌های ساخت داخلی را هم می‌توان به راحتی استفاده کرد، توضیح داد: مهم این است که ضد آفتاب با پوست هماهنگی داشته باشد؛ به این معنی که اگر پوست شما چرب است ضدآفتاب باید فاقد چربی باشد یا اگر پوست شما خشک یا مختلط باشد باید از ضدآفتاب مخصوص استفاده شود.

این متخصص پوست با بیان این مهم که خیلی از افراد به بهانه چرب بودن کرم‌های ضد آفتاب و ابتلا به آکنه در اثر استفاده از آنها، دور این محصولات را خط می‌کشند و سلامت پوست‌شان را به خطر می‌اندازند، ادامه داد: این در حالی است که چنین افرادی می‌توانند بدون دغدغه از محصولات فاقد چربی یا Oil free که به وفور هم در بازار وجود دارند، استفاده کنند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه ویژگی یک کرم ضدآفتاب مناسب را ایجاد یک لایه روی پوست که بتواند اشعه‌های UVA و UVB را دفع کند و در عین حال رطوبت پوست را حفظ کند دانست و ادامه داد: ضد آفتاب رنگی و غیر رنگی هیچ تفاوتی ندارد و ضد آفتاب‌های رنگی هیچ عارضه‌ای روی پوست به‌جای نمی‌گذارند.

وی در مورد ضد آفتاب‌های رنگی توضیح داد: برخی از افراد علاقه‌ای به استفاده از ضد آفتاب‌های بی‌رنگ ندارند و تصورمی‌کنند کرم‌های ضد آفتاب رنگی، همان کرم‌ پودرهایی هستند که نمی‌توانند اثر محافظتی چندانی در برابر نور آفتاب داشته باشند، بهتر است بدانید که قدرت اثر ضد آفتاب‌های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد و این رنگدانه‌ها، تنها برای جلب نظر مشتری و زیباتر جلوه داده شدن پوست به برخی از کرم‌های ضد آفتاب اضافه می‌شود.

عبدالهی‌مجد درباره روش صحیح استفاده از ضد آفتاب نیز تاکید کرد: حدودا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا کرم ضد آفتاب اثر کند؛ بنابراین پیش از آن که از خانه بیرون بروید، از ضد آفتاب استفاده کنید، یک کرم ضد آفتاب همیشه باید به عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست شما باشد؛ بنابراین هر کرم مراقبتی دیگری، مثل کرم آبرسان یا مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید زیر لایه‌ ضد آفتاب شما قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر بدن یا صورت شما خیس شد یا اگر بیرون از خانه در معرض نور شدید خورشید هستید، هر ۸۰ دقیقه کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید و برای پوست اطراف چشم که حساس تر است نیز می توانید از عینک‌های آفتابی استفاده کنید.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: افرادی‌ که ساعات طولانی خارج از منزل هستند و یا تعریق زیادی دارند بهتر است بعد از هر دو تا سه ساعت ضد آفتاب خود را تجدید کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج