اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۰۹۷۲۳
۱۳۲۲
۱۳۲۲
پ

اقلام خوراکیِ رکورددار تورم در فروردین‌ماه

مرکز آمار ایران تورم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در فروردین‌ماه ۴.۰ درصد بوده است.

تجارت نیوز: مرکز آمار ایران تورم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در فروردین‌ماه ۴.۰ درصد بوده است. در این گروه «میوه و خشکبار» با ثبت ۱۵.۳ درصد رکوردار تورم در کل گروه‌ها بوده است.

بررسی آمار فوق نشان می‌دهد، تورم گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در فروردین‌ماه نسبت به اسفندماه سال قبل، ۲.۹ درصد کمتر بود.

اقلام خوراکیِ رکورددار تورم در فروردین‌ماه

با این حال همچنان در سال جدید خبری از اعلام تورم نقطه‌ای و سالانه مربوط به تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیست و به نظر می‌رسد دولت باز هم با سرکوب آماری سعی در برآورده ساختن شعار مهار تورم دارد.

کمترین تورم ماهانه ثبت‌شده در گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» مربوط به حوزه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با 0.3 درصد است. یکی از دلایل ثبت تورم پایین ماهانه در این بخش، پایین نگه‌داشتن دستوری قیمت‌ها در حوزه محصولات لبنی بود.

تولیدکنندگان در اسفندماه سال قبل به‌دنبال افزایش قیمت محصولات لبنی بودند که دولت اجازه افزایش قیمت را نداد و اعلام کرد که بعد از عید نوروز و ماه رمضان اقدام به اصلاح قیمت محصولات لبنی خواهد کرد.

با توجه به اینکه دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام موافقت کرده است، به نظر می‌رسد باید در انتظار افزایش قیمت 30 تا 35 درصدی لبنیات در آینده نزدیک بود. به‌موجب همین موضوع به‌ نظر می‌رسد باید منتظر افزایش تورم این بخش در اردیبهشت و خردادماه بود.

جدول زیر نرخ تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها طی فروردین و اسفند را به تفکیک کالا نشان می‌دهد.

اقلام خوراکیِ رکورددار تورم در فروردین‌ماه

گوشت قرمز رکوددار تورم اسفند ماه

گوشت قرمز و گوشت ماکیان با 19.3 درصد رکورددار تورم در اسفندماه سال 1401 بود.

یکی از نکات مورد توجه در بررسی آمار تورم فروردین‌ماه کاهش چشمگیر نرخ تورم در بخش «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» است. تورم این گروه در اسفندماه سال قبل، 18.3 درصد بود که این رقم در فروردین‌ماه سال جاری 5.4 درصد رسید. اما علت کاهش حدود 13 درصدی تورم در این ماه به چه دلیل بود؟

کمبود نهاده، تامین نهاده دامی از بازار آزاد، عرضه محدود دام، افزایش مصرف گوشت با توجه به نزدیکی عید نوروز و ماه رمضان، افزایش هزینه تولید و … از جمله عواملی بود که قیمت گوشت در اسفندماه سال قبل را بسیار افزایش داد؛ از همین رو دولت برای تنظیم بازار ناچار به واردات گوشت شد.

همچنین آمار منتشرشده نشان می‌دهد نرخ تورم در بخش گوشت ماکیان در فرودین‌ماه 5.3 درصد بوده که نسبت به اسفندماه سال قبل کاهش 14 درصدی داشته است. این در حالی است که قیمت مرغ در فروردین‌ماه از نرخ مصوب خود یعنی کیلویی 63 هزار تومان فراتر رفت و در مقطعی حتی به کیلویی 80 هزار تا 100 هزار تومان نیز رسید. در نهایت دولت با افزایش 10 هزار تومانی، نرخ مصوب مرغ را به کیلویی 73 هزار تومان رساند.

از آنجایی‌که استناد گزارش مرکز آمار ایران نرخ مصوب است و قیمت کف بازار را مدنظر قرار نمی‌دهد به نظر می‌رسد نرخ تورم در این گروه باید بالاتر 5.3 درصد باشد و تورم این گروه خود را در اردیبهشت‌ماه نشان خواهد داد.

ثبات در بازار روغن و نوشیدنی‌ها

در بخش روغن و چربی‌ها بازار در چند ماه اخیر در ثبات نسبی به سر برده است؛ از همین رو تورم فروردین‌ماه نسبت به اسفندماه دست‌خوش تغییرات اساسی نشده است. تورم این بخش در اسفندماه سال قبل، 0.4 درصد بود که در فروردین‌ماه به 0.5 درصد رسید. همین وضعیت در گروه نوشیدنی‌ها حاکم بود؛ تورم گروه «چای، قهوه، نوشابه و آب‌میوه» در اسفندماه سال قبل و فروردین‌ماه سال جاری بدون تغییر 3.4 درصد بود.

تورم بخش سبزیجات و حبوبات در فروردین‌ماه 2.0 درصد بود که نسبت به اسفندماه سال قبل 1.8 درصد کاهش داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج