جاباما
۱۳۰۹۸۷۷
۱۹۶۰
۱۹۶۰
پ

راهکاری که شما را دوباره جوان می‌کند

افزایش سن بیولوژیکی ناشی از استرس را می‌توان معکوس کرد.

ایسنا نوشت: افزایش سن بیولوژیکی ناشی از استرس را می‌توان معکوس کرد.

به نقل از ارث، سن بیولوژیکی مفهومی است که در پزشکی برای توصیف سلامت سلول‌ها و بافت‌های یک فرد استفاده می‌شود و سن بیولوژیکی بر خلاف سن تقویمی، انعطاف‌پذیرتر است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله استرس، بیماری، تغییرات سبک زندگی و محیط قرار بگیرد.

اگرچه عنوان شده که سن بیولوژیکی بازگشت‌پذیراست اما بررسی محققان به رهبری بیمارستان زنان بریگهام آمریکا اولین شواهد را از مدل‌های بالینی و انسان ارائه کرد که نشان می‌دهد وقتی استرس از بین می‌رود، سن بیولوژیکی می‌تواند بازیابی شود.

کارشناسان دریافتند که استرس ناشی از جراحی، بارداری و عوارض بیماری کووید ۱۹ شدید علائم سن بیولوژیکی را افزایش می‌دهد و این نشانگرها پس از بهبودی معکوس شدند. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای آزمایش داروهای ضد پیری داشته باشد.

جسی پوگانیک، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: فرض می‌کنیم که سن بیولوژیکی بالا و بالاتر می‌رود اما در واقع بسیار پویاتر است. استرس شدید می‌تواند باعث افزایش سن بیولوژیکی شود اما اگر این استرس کوتاه‌مدت باشد، می‌توان علائم پیری بیولوژیکی را معکوس کرد.

دانشمندان داده‌های مربوط به سن بیولوژیکی را از چندین موقعیت که احتمالا باعث ایجاد استرس فیزیولوژیکی شدید می‌شود، جمع‌آوری کردند.

یافته‌ها نشان داد که سن بیولوژیکی می‌تواند طی زندگی فرد افزایش یابد اما ممکن است بتوانیم مداخلاتی را شناسایی کنیم که روند سن بیولوژیکی را کمتر یا حتی معکوس کند.

کاهش استرس برای حفظ سلامت روحی و جسمی ضروری است. برخی از موارد مانند ورزش، مدیتیشن، خواب کافی، حمایت اجتماعی، مدیریت زمان و رژیم‌ غذایی مناسب در کاهش عوارض و مدیریت استرسی مفید است. البته اگر استرس غیر قابل کنترل شد، می‌توانید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج