۱۳۱۶۰۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

چه کسانی بیشتر خیانت می‌کنند؟

در راهروهای دادگاه خانواده که راه می‌روی افراد زیادی را می‌بینی که به دلایل مختلفی برای طلاق آمده‌اند، یکی از این دلایل واژه‌ای است تنها با پنج حرف... که در دنیای آسیب‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، همراه با یک دنیا عواقب که سخنی برای گفتن باقی نمی‌گذارد...

ایسنا: در راهروهای دادگاه خانواده که راه می‌روی افراد زیادی را می‌بینی که به دلایل مختلفی برای طلاق آمده‌اند، یکی از این دلایل واژه‌ای است تنها با پنج حرف... که در دنیای آسیب‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، همراه با یک دنیا عواقب که سخنی برای گفتن باقی نمی‌گذارد...

هر روز که می‌گذرد به آمار این مهمان ناخوانده در جامعه افزوده می‌شود و از سوی دیگر با وقوع آن دیوارهای اعتماد بیشتری فرو می‌ریزد.

چراهای بزرگی در این آسیب اجتماعی نهفته است مانند تمام مواردی که در آنها ارزش‌های اخلاقی رعایت نشده و کم‌رنگ شدن باورهای دینی دیده می‌شود؛ با تمام این تعابیر شاید بتوان این آسیب را فاجعه‌ای دانست که روز به روز عمیق‌تر شده و به نگرانی‌های زیادی دامن می‌زند...

این فاجعه «خیانت» است که ابعاد زیادی دارد اما در این گزارش، خیانت‌های زناشویی مورد بررسی قرار گرفته است.

با فردی که خیانت می‌کند برخورد قانونی محکمی نمی‌شود

دکتر حمید نجات، روانشناس بالینی معتقد است فردی که دست به خیانت می‌زند باید قبول کند که بیمار است و بد نیست با یک متخصص این مساله را درمیان بگذارند.

او هر نوع رابطه جسمانی یا روانی فراتر از رابطه زناشویی دو نفر را در اصطلاح خیانت تلقی کرد و گفت: بحث خیانت به سه عامل خانواده(سیستم دو نفره)، فرد و شرایط جامعه بستگی دارد.

وی اظهار کرد: در مواردی که در ارتباط با فرد است گاه بحث اعتیاد جنسی مطرح می‌شود، اینکه فردی به لحاظ جنسی معتاد شده و به نوعی دچار اختلال است، در نتیجه پا را از محدوده زناشویی فراتر می‌گذارد؛ احتمال برقراری ارتباط نادرست در افرادی که برای خود احترام قائل نیستند و عزت نفس پایینی دارند، بسیار بالاست.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در افراد افسرده احتمال اینکه به خیانت رو بیاورند، زیاد است؛ از طرف دیگر افرادی که حالت شیدایی دارند بیشتر به این مساله روی می‌آورند، بنابراین اختلالات خلقی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که ممکن است منجر به بروز خیانت در روابط زناشویی شود.

نجات معتقد است، دو یا سه اختلال وجود دارد که با روابط زناشویی در ارتباط است و اضافه کرد: اولین اختلال شخصیت ضداجتماعی است که در آن فرد با اجتماع درگیر است و لذا با خانواده هم همین وضعیت را خواهد داشت، مورد دیگر شخصیت‌های نمایشی هستند که برای ارضاء نیازهای روانی به مسائل بیرون از خانواده روی می‌آورند.

این روانشناس، عوامل خانوادگی را یکی از عوامل مهم در خیانت دانست و اظهار کرد: برخی زوجین فکر می‌کنند که با همسر خود تناسب ندارند یا هر یک از افراد نسبت به دیگری احساس برتری می‌کند و لذا این اجازه را به خود می‌دهد که با فرد دیگری ارتباط برقرار کند.

نجات ادامه داد: مورد بعدی به عدم ارضای جسمانی و روانی بر می‌گردد که معمولا در آقایان نیازهای جسمانی و در خانم‌ها نیازهای روانی دیده می‌شود.

وی نقش جامعه و قانون را در خیانت این‌گونه تشریح کرد: خیلی از افرادی که به خارج از خانه رو می‌آورند، با بحث ارضای هیجانات روبرو هستند که در این زمینه سیستم جامعه نتوانسته است برای تخلیه هیجانات کار اساسی انجام دهد، همچنین با فردی که روابط فرازناشویی دارد، برخورد محکمی نمی‌شود و خلاء قانونی موجود در این زمینه مشکل به وجود می‌آورد.

این روانشناس با بیان اینکه در مساله خیانت، ۶۰ درصد فرد، ۳۰ درصد خانواده و ۱۰ درصد جامعه نقش دارد، اظهار می‌کند: لذا طبق آمار ارائه شده عوامل فردی نقش تعیین‌کننده‌تری در این موضوع دارند.

وی با بیان اینکه کودکی و بزرگسالی هر فرد با هم در ارتباط است، گفت: به عنوان مثال کودکی که خیانت مادر یا پدر یا یکی از اعضای خانواده خود را می‌بیند، این افراد را الگو قرار می‌دهد.

نجات تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است افرادی که در خانواده دارای خلاء‌های مختلف به ویژه خلاء عاطفی هستند و به بیان دیگر فردی که احترام، دوست داشته شدن، مهم بودن و بسیاری از مسائل دیگر را در محیط خانواده تجربه نمی‌کند، احتمال بیشتری برای روی آوردن به خارج از خانواده دارد.

وی اظهار می‌کند: بسیاری از زمینه‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد اما با این حال نباید این موضوع بهانه‌ای باشد برای اینکه چون فردی در کودکی کمبودهایی داشته پس در بزرگسالی، مجوز خیانت کردن را داشته باشد.

این روانشناس، اولین اختلال موثر در خیانت را اختلال دوقطبی دانست و گفت: در این اختلال فرد دارای دو بعد افسردگی و شیدایی است که در هر دو قطب خیانت دیده می‌شود اما این موضوع در زمینه شیدایی پررنگ‌تر است.

مردان بیشتر از زنان خیانت می‌کنند

وی بیان کرد: طبق مراجعات و با توجه به اینکه خانم‌ها نسبت به آقایان اخلاقی‌تر هستند آمار خیانت با نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد در آقایان بیشتر است.

چند توصیه برای جلوگیری از خیانت

نجات به خانواده‌ها توصیه کرد، زوجین نیازهای مختلف یکدیگر را برآورده کنند و با قوی کردن پایه‌های اولیه زندگی، وفاداری، محبت، اعتماد و احترام شانس از هم پاشیده شدن خانواده را کم کنند.

شاید بتوان این‌گونه استدلال کرد که با افزایش آمار خیانت، امنیت در ازدواج کاهش یافته است اما به اعتقاد کارشناسان می‌توان با رعایت مواردی زندگی خود را در مقابل این آسیب و بسیاری از خطرات دیگر بیمه کرد.

ضمن قبول اینکه زندگی مشترک رابطه‌ای دو طرفه است که نیاز به توجه زیادی دارد و برای تقویت آن هر دو نفر باید تلاش کنند، رعایت مواردی مانند دقت در انتخاب همسر، مرور ویژگی‌های مثبت همسر و اتفاقات خوب مشترک هم می‌تواند عامل مهمی در شاد بودن زندگی و روابط بین دو طرف باشد و تلاش برای زنده نگه داشتن عشق و علاقه نیز تاثیر زیادی در جلوگیری از خیانت دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج