۱۳۱۸۴۱۹
۴۰۵۵
۴۰۵۵
پ

تپه باستانی ۶هزار ساله ایران تخریب می‌شود

چندین سال است تپه۶ هزار ساله ثبت ملی روستای «قلعه نو» تخریب می‌شود.

میراث باشی: چندین سال است تپه۶ هزار ساله ثبت ملی روستای «قلعه نو» تخریب می‌شود.

فعالان میراث فرهنگی استان مرکزی با ارسال عکس از  اتفاقی عجیب برای تپه باستانی روستای« قلعه نو» در ۲۴ کیلومتری اراک سخن می‌گویند. روستایی که حتی اقامتگاه بوم‌گردی دارد و ظاهرا از روستاهای گردشگری به شمار می‌رود. 

آنها ضمن هشدار و اعلام این موضوع که از تپه باستانی ثبت ملی‌ فقط چند هزار متر باقی مانده و اخیرا هم مورد  تخریب قرار گرفته، می‌گویند که بنا بر سفال‌های به دست آمده، داده‌های این تپه متعلق به فرهنگ کورا–ارس بوده است. ( تمدنی که از حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد تا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته اما در برخی مناطق احتمال دارد که در اوایل سال ۲۶۰۰ یا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد ناپدید شده باشد.این تمدن برای زمان قابل توجهی در ایران سکونت داشته‌است) 

فعالان میراث می‌گویند متاسفانه در این چهارسال بارها این تپه مورد تخریب واقع شده و در حال حاضر بخش بسیار زیادی از داده‌های تپه نابود شده است. 

آنها تاکید دارند این تپه و داده‌های آن در استان مرکزی  بسیار خاص است. فعالان می‌گویند پیش از عید نوروز هم بخشی از این تپه تخریب شده است.

در بقایای این تخریب‌ها چندین ظرف سالم و تدفین دیده شد و اداره میراث‌فرهنگی در جریان ماجرا قرار گرفته و  با حضور کارشناسان و یگان حفاظت میراث داده‌های باقی مانده از تخریب لودر  جمع‌آوری  و به اداره منتقل شده است. 

داده‌هایی که شامل ۷ ظرف بسیار فاخر و خاص از فرهنگ کورا ارس است که به ظروف دسته نخجوانی معروفند. 

ظاهرا یکسری میراث فرهنگی از  فردی که ادعای مالکیت تپه را دارد شکایت کرده و دادگاه بدوی به دلیل عدم اثبات ادعای مالکیت این شخص رای به عدم احراز مالکیتش صادر کرده اما ظاهرا در پیگیری‌های حقوقی بعدی رای به نفع مدعی مالکیت صادر شده است. 

اکنون پرسش این است آیا این تنها تپه‌ ثبت ملی است که دولتی نیست؟ و آیا همه دارندگان تپه باستانی در املاکشان به راحتی اجازه دارند با لودر و ماشین آلات سنگین تپه‌های باستانی آن هم از نوع ثبت ملی را تخریب کنند؟ 

 دوم با داشتن چنین آثار فاخری نخست چرا تپه خریداری و آزادسازی نشده، و یا چرا هیچ کاوش باستان‌شناسی بر روی آن صورت نگرفته و آثارش نجات پیدا نکرده است؟ آیا عرصه و حریم تپه تهیه و ابلاغ شده؟ آیا در دل تپه بقایای سازه‌ای وجود داشته؟  علت تعلل و غفلت در خصوص محافظت این تپه چه بوده است؟

سوم  تپه چه مالک خصوصی داشته باشد چه دولتی، قوانین بازدارنده‌ای درباره  اثر ثبت ملی وجود دارد و همچنان پابرجاست. نمی‌توان به صرف مالک خصوصی داشتن چشم بر روی این تپه باستانی و تخریب آن بست.

چطور  داده‌های بسیار مهمی که قدمت یک استان، شهر و روستا را نشان می‌دهد در سایه سکوت میراث فرهنگی در معرض نابودی کامل هستند، آن هم درون روستایی‌ که تنها ۲۴ کیلومتر با اراک فاصله دارد

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج