۱۳۱۷۴۱۵
۱۷۰۳۶
۱۷۰۳۶
پ

کشف شهر باستانی که پیدا کردن آن «غیرممکن» بود

کشف باورنکردنی شهر باستانی مایاها که یافتن آن قبلاً «غیرممکن» بود، درک ما از نحوه‌ی زندگی انسان‌ها در تمدن‌های گذشته را تغییر می‌دهد.

فرادید: شاید آن‌ها در پیش‌بینی زمان پایان یافتن جهان عالی نبوده باشند، اما باید مایاها را به خاطر ساختارهایی باورنکردنی که ساختند ستایش کنیم. هرم‌های سنگی بسیار بلندی که هزاران سال پیش برپا شدند و هنوز هم نقاط عطف ایستاده‌ی یک تمدن و فرهنگ غنی با میلیون‌ها نفر هستند؛ تمدنی که فروپاشی ناگهانی آن هنور یک راز است. 

ما هنوز نمی‌دانیم چرا مایاها ناپدید شدند، اما زمانی بین سال‌های ۸۵۰ تا ۱۰۰۰، تمدن آن‌ها رو به افول گذاشت و سقوط کرد. آن‌ها به طور کامل از بین نرفتند و نوادگان آن‌ها هنوز هم زنده هستند و زندگی می‌کنند، اما فروپاشی آن‌ها همچنان یکی از بزرگترین اسرار تاریخ است. اما به تازگی، به لطف کشف یکی از شهرهای باستانی آن‌ها، اطلاعات بیشتری در موردشان بدست آورده‌ایم. 

کشف شهر باستانی که پیدا کردن آن «غیرممکن» بود

تصویری خیالی از شهر باستانی مایاها که توسط جنگل پوشانده شده بود

در اعماق جنگل ال میرادور گواتمالا، یکی از شهرهای باستانی مایاها قرار دارد که تاکنون کشف آن تقریباً «غیرممکن» بود. این شهر باستانی، مجموعه‌ای از حدود ۴۰۰ سکونتگاه به هم پیوسته است که برخی از آن‌ها ۳۰۰۰ سال پیش ساخته شدند و میان آن‌ها جاده‌هایی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها را به هم متصل می‌کند. 

باستان‌شناسان ۴۱۷ سکونتگاه را کشف کردند که توسط مایاها ساخته شده و با جاده‌هایی به طول حدود ۱۱۰ مایل به هم متصل شدند و به عنوان «نخستین سیستم آزادراه جهان» از آن‌ها یاد می‌شود. نویسندگان این اکتشاف شگفت‌انگیز به واشنگتن پست گفتند این شهر باستانی بهم‌پیوسته حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است و با کشف آن، حجم کاملی از تاریخ بشر که قبلاً از آن بی‌خبر بودیم فاش شده است. 

کشف شهر باستانی که پیدا کردن آن «غیرممکن» بود

ریچارد هانسن، استاد باستان‌شناسی دانشگاه ایالتی آیداهو می‌گوید این یافته‌ها تحول‌آفرین هستند و انریکه هرناندز باستان‌شناس از دانشگاه سن کارلوس می‌گوید این کشف می‌تواند به اندازه اهرام مصر برای درک ما از تاریخ مهم باشد.

هرناندز در ۲۰ سال گذشته، هر سال ماه‌ها وقت خود را صرف حفاری در ال میرادور کرده است و این شهر باستانی جدید پس از پیشرفت‌های فناوری کشف شد که به محققان اجازه داد با دقت بیشتری در جنگل جستجو کنند. فناوری Lidar (یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور) چیزی است که به محققان اجازه می‌دهد مقیاس کامل شهر باستانی را ببینند و متوجه شوند به سکونتگاه‌های به هم پیوسته و فوق‌العاده پیچیده نگاه می‌کنند که یک سیستم جاده‌ای چشمگیر همه آن را در کنار هم نگه داشته است. 

کشف شهر باستانی که پیدا کردن آن «غیرممکن» بود

اکنون دانشمندان تصور بسیار واضح‌تری از آنچه در این مکان وجود دارد دارند و می‌توانند سفرهای دقیق‌تری به این شهر باستانی داشته باشند و چیزهای بیشتری بیاموزند، اگرچه با داشتن ۴۱۷ مکان برای بازدید، کار زیادی برای انجام دادن دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج