۱۳۱۸۵۰۱
۳۱ نظر
۴۵۵۹
۳۱ نظر
۴۵۵۹
پ

ساعت کار: ۶ صبح؛ مثل کله‌پزها می‌رویم ما سرِکار!

اگر ساعت ۶ صبح موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود، مثل هر سال خود ساعت را جلو می‌کشیدید.چون حسب ظاهر ۷ساعت بود در حالی که در واقع ۶ بود. ساعت را جلو نکشیدید تا کارمندان را عقب بکشید؟!

سروش بامداد در عصر ایران نوشت: از امروز قرار است شروع کار ادارات از ساعت ۶ صبح باشد! بله، درست خوانده‌اید: ۶ صبح. ادارات و بانک‌ها را هم درست خوانده‌اید. طباخی و کله‌پزی منظور نیست، ادارات و دستگاه‌های دولتی را گفته‌اند.

چرا؟ چون ساعت‌ها را امسال بر خلاف سال‌های قبل جلو نکشیدند و اگر در مجلس هشتم لاریجانی جلوی احمدی‌نژاد را گرفت این بار اما بازدارنده‌ای نبود.

ساعت کار: 6 صبح؛ مثل کله‌پزها می‌رویم ما سرِکار!

عقربه ها جلو نرفت و به جای آن می‌خواهند کارمندان را عقب بکشند. تنها موردی که ظاهرا خواستار جلو کشیدن‌اند روسری نسوان است. در باقی امور طرفدار عقب کشیدن‌اند.  (چرا با شبکه نمایش خانگی مخالف‌اند چون دل‌شان لک زده برای روزگاری که تلویزیون دوشبکه بیشتر نداشت!)

در این فقره اما می‌توان پرسید اگر ساعت 6 صبح موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود، خود ساعت را جلو می‌کشیدید همین نتیجه را داشت. چون حسب ظاهر 7 بود در حالی که در واقع 6 بود. منتها ذهنیت سنتی که جلو بردن ساعت را موجب اخلال در انجام مناسک می‌دانست ساعت را به وضع سابق برگرداند و به جای  آن از کارمندان خواسته شده زودتر و 6 صبح سرکار باشند.

سحرخیزی خوب است اما مراجعان دستگاه های دولتی چه؟ آنها که از 6 صبح نمی‌آیند.

در دهه 60 وقتی که جعبه کبریت‌های بزرگی به قصد صرفه‌جویی ساخته شد به اندازه بیسکوییت مادر ، لطیفه ای بر سر زبان‌ها افتاد: ژاپنی‌ها تلویزیون می سازند قدِ قوطی کبریت و ما هم کبریت ساخته‌ایم به اندازه تلویزیون! ‌سال‌های جنگ بود و کم تجربگی و امکانات کم. بعد از 45 سال اما تصمیماتی این گونه هم اسباب شگفتی است و هم انبساط خاطر.

سحرخیزی خوب است اما خانواده‌ای را در نظر بگیرید که زن و شوهر هر دو کارمندند و فرزند خردسال را به مهد می‌سپارند. منتها مهد خصوصی است و 6 صبح باز نمی‌کند.

اگر یک ساعت تا محل کارشان فاصله باشد و مرد اول همسر را برساند و بعد خود سر کار حاضر شود، در آن ساعت بچه را به کی و کجا بسپارند؟ مگر نمی‌گویند فرزند بیاورند و دنا بگیرند؟ نکند منظورشان این است که سه فرزند بیاورید و زن هم دیگر کار نکند.‌حال بچه را کجا بگذارند؟ گیرم نزد مادر بزرگ. بنده خدا به خاطر نوه باید زودتر بیدار شود. آن کارمندان کجا صبحانه بخورند؟ لابد در اداره.

مغازه‌داری که شب تا 12 بیدار بوده صبح ساعت 10 باز می‌کند و تازه 11 به بانک می‌رود و طبیعی است که در ساعات پایانی حجم مراجعین انباشته می‌شود. از 6 تا 9 صبح به صبحانه و گپ‌و‌گفت می‌گذرد و از 9 تا یک بعدازظهر به کار فشرده.

معلوم نیست دقیقا دنبال چه هستند؟ یک بار کسی از مقام سابقی پرسیده بودید آیا فلان کار نقشه خودتان نبوده و از قبل برنامه‌ریزی نشده بود و او پاسخ داد: اگر این قدر برنامه‌ریز بودیم که اوضاع این نبود!

به نظر می رسد از این که کارمندان مثل موم در مشت شان باشد لذت می‌برند. دیگر مثل سابق صدای اعتراضی هم از کارمندان نمی‌شنویم و این میزان تبعیت باب میل است. زنان کارمند با رعایت پوشش مورد نظر و مردان کارمند از این پس با سحر خیزی. اگر سعدی علیه الرحمه زنده بود به جای «خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار» چه بسا این گونه می‌سرود:

 بامدادان که تفاوت نکند لیل و نهار

مثل کله پزها می‌رویم  ما سرِ کار!

البته  که کاهش مصرف انرژی در ماه های گرم یک ضرورت جدی است اما مگر در همه کشور یک سان است که یک حکم کلی برای همه ایران صادر کرده‌اید؟ چرا تصمیم گیری را به خود استان ها نسپرده‌اید؟ رابطه بین بانک‌ها به هم می‌خورد؟ آن طرف چه؟ کارمندی که در کرج زندگی می‌کند و در تهران شاغل است چگونه خود را برساند؟ شب کی بخوابد؟ با چهره پف کرده و خواب آلود بیاید؟ بعد از ظهر چه کار کند؟  مدیرانی که گاه تا غروب در اداره اند چه؟ کارمندان را مرخص کنند یا اضافه کار بدهند؟

با این طرح عملا 6 تا 7 و حتی 8 صبح بی ارباب رجوع سپری خواهد شد و ساعت کار فشرده می شود. شاید هم به این نتیجه رسیده اند که دو ساعت کافی است و باقی را باید استراحت کنند.

مهم ترین آموزه فرهنگ و ادبیات ایران کم آزاری است ولی در این طرح بچه را باید صبح زود بیدار کنند و بیازارند تا به مادربزرگ بیچاره بسپارند و او را هم بیازارند.

رییس اداره که دیشب تا دیر وقت بیدار بوده صبح خواب آلود بر سر کار بیاید و بساط نان بربری و پنیر لیقوان و گردو با چای شیرین  یا کره و عسل یا مربا با تخم مرغ عسلی بچیند و اگر شرکت پردرآمدی باشد آب پرتقال هم اضافه شود و اسم این طرح را بگذارند کاهش مصرف انرژی.

چرا؟ چون با جلو کشیدن ساعت مخالف اند. اگر مشکل فقط در مصرف انرژی و بیم قطع برق است بسیار خوب با دورکاری مشکل را حل کنید.

با این طرح از ساعت یک بعد از ظهر و در حالی که مردم همه در حال فعالیت اند ادارات و دستگاه های دولتی به تعطیلی می روند تا صبح روز بعد. یکی هم نیست بگوید این همه نبوغ حاصل کدام اندیشه درخشان است و چرا ساعت ها را جلو نکشیدید؟ می توانستید اسم را عوض کنید و مثلا بگویید خنثی‌سازی توطئه عقربه‌ها!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کی این طور تصمیم می گیره انگار نه انگار او ایران زندگی می کنع

    • بی نام

      اتفاقا اکثر ملت با این طرح موافقن چی بود هر شش ماه یک ساعت جلو یک ساعت عقب

    • ناشناس

      پارسال هم با توجه به جلو آمدن ساعت، ساعت 7 صبح هم شروع کار بود، دقیقاً مثل الآن

    • ناشناس

      بهترین کار جلو کشیدن ساعت بود که اینا نمیخوان قبول کنن منطقی بوده قانون قدیمی

    • ناشناس

      دمت گرم. خوب نوشتی

    • بدون نام

      حتما مثل سالهای گذشته در خوزستان بعلت گرمای هوا ،کارمندان یا بیشتر روزهای هفته تعطیل بودند.یا ساعت 7 تا 11صبح کار میکردند ولی کارگر مادر مرده بی حمایت باید تمام هفته را زیر برق افتاب وگرما کار کند ،

    • ناشناس

      ببین دوست عزیزی که این مقاله را نوشته ای
      شما از فردا بیا وزیر کشور بشو .و شما تصمیم بگیر

    • ناشناس

      کاملا درست و دقیق آفرین

    • ....

      واقعا این یعنی نابودی زمان و مکان و برنامه و .....چه خبره اینجا؟

    • مم

      مگه چند ساعت مفید خدا وکیلی خودتون و وجدانتون چند ساعت مفید کار میکنید . که نق میزنید

    • کارگر

      من کارمند بانک ساعت از کرج ساعت ۵ راه بیوفتم که ۶ برسم تا ساعت ۸ هم مشتری ندارم وتازه از ۹ به بعد مشتری وارد شعبه میشه ، دلیل این زود اومدن من چیه بجز تحلیل انرژی من . چون ۲_۳ساعت زودتر روزم شروع کردم از مشتری

    • سایه خیال

      عااااالی عااااالی عجب متن زیبا و دقیق و پر محتوایی!

    • همنام

      این حرفها و برای کی میگین

    • ناشناس

      اینم جا انداختی برادر؛ باید ۴۴ ساعت در هفته را پر کنیم!!! برای پر کردن ۴۴ ساعت در هفته، زودتر از ۶ صبح که نمی تونیم بیاییم پس باید ساعت ۱۳ به بعد بمونیم که به دلیل گرمای ظهر ، یقینا کولرها و چیلرها روشن خواهد بود و انرژی مصرف میشه....

    • ناشناس

      به نظرم کار خوبی است چون ترافیک کمتر میشود آلودگی کمتر میشود شخصی کار دولتی یا بانکی دارد به کارش می‌رسد در کل ساعت کار ها متفاوت باشد خیلی مفید است. فقط تنبلی را کنار بزاریم.

    • ناشناس

      خوب چرا ناراحتی از ۱ بخواب تا ۶ صبح
      خستگی در میاد تو این مملکت که همش،پشت سر هم تعطیله ۵ روز کارمند میره دنیال تفریح دو روز در هفته نمیخواد ساعت کاریش و تغییر بده ؟

    • ن- م

      طرح جالبی نیست
      ما کارمندیم
      از شش صبح آمدیم . عملا نمیزان دو هم بریم منزل
      به ضرر ما و مدیریت مصرف انرژی شده

    • مسعود

      من سالهاست ساعت 6 میرم سرکار همیشه که ساعت را جلو میکشیدن هوا تازه داشت روشن میشد خنک هم بود وقتی حدودای 7 میرسیدم سرکار تازه افتاب درامده بود ولی امسال ساعت 6 هم افتاب بالا سرمونه حتی یموقع صبح هم مجبور میشی کولر بزنی خوب چه کاری بود چرا ساعت را جلو نکشیدید تا این مشکلات را پیش بیارید دولت هم که تنها دستاوردش با افتخار همین ساعت جلو نکشیدن هستش منتهی هیچوقت به تهش فکر نمیکنن دیگه

    • ناشناس

      كارمندا پول مفت گرفتن حالا ناراحتن

    • ناشناس

      ٦ تا ٢ بشه بهتره

    • میثم

      یه مقاله خوب و مفید خوندم اونم همین بود راست میگی بخدا فقط اینکه الان بچه امون تعطیل شده تو خونه تنهاست منم تو چرت زدن پشت میز واقعا نمیشه این ساعت کار کرد

    • ناشناس

      خوب برید سر کار مگه کارگر بیچاره آدم نیست که پنج صبح میره تا پنج عصر

    • جانباز جنگ تحمیلی

      سلام ،این اولین مطلبی بود که به دلم نشست دمتون گرم که حرف دل مردم رو زدید

    • ناشناس

      طلوع آفتاب ساعت ۵ هست ساعت شش اصلا زود نیست

    • ناشناس

      تکلیف خانم و آقای کارمندی که بچه مهد کودکی دارن و خانوادشون تو ی شهر دیگه زندگی می‌کنن یا خدای نکرده مادربزرگ فوت شده چی میشه؟

    • ناشناس

      عالی بود. دقیقا همینه اریاب رجوع از ۹ و ۱۰ به بعد میره اداره(اکثریت را می گم)

    • یکی از مردم

      کله پز چیه شوهرای ما هم ساعت ۶ میرن شرکت ساعت پنجم راحت از خواب بیدار میشن. حالا شما تنبلی میکنید ما چه کنیم

    • مهدی

      حقوق دولتی میگیرید باید هم برید

    • ناشناس


      دولت نمی تواند به بهانه مصرف انرژی یا گرما کارمندان را در ساعت زود به سر کار بکشاند . چنانچه نقصیدر مصوبه مجلس هست (که هست), باید آن را باطل کرد.

    • ناشناس

      حالا ناراحتی که گول ساعت را نمیخوری تو فکر کن یاعت ۷ استاقلایاعت بدن سالم است وخوب الکی بهانه چی میارین

    • ناشناس

      الان اداره ما نمی دونیم ساعت چند بیاییم چند برویم می گن حالا مثل قبل بیایید ببینیم چی میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج