جاباما
۱۳۱۸۶۸۶
۱۷۹۸
۱۷۹۸
پ

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال صاعقه در بیشتر استان‌ها و طوفانی شدن سواحل چابهار هشدار داد.

ایسنا نوشت: سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال صاعقه در بیشتر استان‌ها و طوفانی شدن سواحل چابهار هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گردوخاک و تگرگ امروز (۱۶ خردادماه) در تهران، قزوین، البرز، شمال مرکزی، شمال شرق آذربایجان شرقی، دامنه و ارتفاعات در استانهای گیلان، مازندران و کرمان و فردا (۱۷ خردادماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، تهران، قم، ارتفاعات و دامنه در استان‌های گیلان، مازندران، غرب گلستان، سمنان و کرمان پیش‌بینی می‌شود.

از مخاطرات این وضعیت جوی می‌توان به آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ اشاره کرد.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: تداوم فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال ریزش تگرگ را امروز در اردبیل، قم، شمال اصفهان، شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات و دامنه در استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و سمنان و فردا در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال لرستان، همدان، شمال ایلام، شرق کرمانشاه، اصفهان، یزد، کرمان، شمال شرق فارس و ارتفاعات و دامنه سیستان و بلوچستان و هرمزگان در پی دارد.

این وضعیت جوی پنج‌شنبه (۱۸ خردادماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان و جمعه (۱۹ خردادماه) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب و هوایی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاک، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: از ظهر امروز تا شب پنج‌ شنبه افزایش وزش باد جنوب غربی با سرعت ۲۶ نات و ارتفاع امواج در ساحل و دور از ساحل ۱.۵ متردر تنگه هرمز و دریای عمان و مناطق ساحلی استان بوشهر، در خلیج فارس پیش بینی می‌شود و احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافربری وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: از امروز تا دوشنبه هفته آینده (۲۲ خردادماه) پتانسیل شکل‌گیری کم‌فشار حاره‌ای زیر مدار ۱۴ درجه در موقعیت ۱۱ درجه شمالی و ۶۶ درجه شرقی در فاصله حدود ۱۷۰۰ کیلومتری از سواحل چابهار و وزش بادشدید و طوفانی شدن دریا در منطقه شکل گیری طوفان در شمال اقیانوس هند و دریای عرب وجود دارد بنابراین غرق شدن کشتی‌ها و شناورهای تجاری و ماهیگیری در منطقه فعالیت طوفان دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عرب، پیگیری اخبارهواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان توصیه می‌شود.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج