۱۳۱۸۸۷۷
۱۷۴۷
۱۷۴۷
پ

میان‌وعده‌ای مغذی که بچه‌ها عاشقش می‌شوند

کاکولی یکی از لذیذترین خوراکی‌هایی است که مردم چهارمحال و بختیاری از قدیم پخت می‌کردند.

فارس: کاکولی یکی از لذیذترین خوراکی‌هایی است که مردم چهارمحال و بختیاری از قدیم پخت می‌کردند.

تهیه مواد کاکولی انقدر راحت است که همین امروز می‌توانید دست به کار شوید و یک کاکولی بپزید، یک میان‌وعده جذاب که هم کودکان دوست دارند و هم بزرگسالان. میان‌وعده سالمی که سرشار از انرژی است و جایگزین خوبی برای هله‌هوله‌های بازار است. اما این کاکولی به چه موادی نیاز دارد؟

میان‌وعده‌ای مغذی که بچه‌ها عاشقش می‌شوند

مواد لازم برای ۴ نفر:

آرد گندم: به مقدار کافی

شیر: ۲ پیمانه

مایه خمیر فوری: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: یک پیمانه

مغز گردو: یک‌دوم پیمانه

تخم‌مرغ: ۲ عدد

کشمش: یک‌دوم پیمانه

مواد لازم رومال:

تخم‌مرغ: یک عدد

وانیل: یک قاشق چای‌خوری

کنجد: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی کاکولی بختیاری

بگذارید خیالتان را راحت کنم این مواد همگی قابل تغییر است، شما می‌توانید هر ماده مغذی دیگری برای داخل خمیر استفاده کنید یا شیرینی نان را طبق سلیقه خود بالا پایین کنید. مواد رومال را هم که در ساده‌ترین حالت نوشتم، اما می‌توانید بنا به سلیقه خود از زعفران، گل رنگ، مفز تخمه آفتابگردان و انواع مواد معطر دیگر استفاده کنید.

به هر حال این کاکولی در هر منطقه‌ای درست شود تفاوت‌هایی دارد پس خیلی درگیر جزئیات نشوید و بروید سر اصل مطلب.

تمرین یک دست‌ورزی

خمیرمایه فوری را با یکی دو لیوان آب به عمل می‌آوریم. بگذارید خیالتان را راحت کنم بدون اینکه نگران باشید کدام یک از مواد را چه موقع اضافه کنید آرد، شیر، شکر، تخم‌مرغ، خمیرمایه و... را داخل ظرف مناسبی بریزید. این مرحله یک دست‌ورزی جذاب است و می‌توانید از آقای خانه در این مرحله کمک بگیرید. البته این مرحله داوطلب‌های زیادی دارد و بچه‌ها نیز دوست دارند در این مرحله دستی بزنند و کمی مواد را ورز دهند.

بهتر است به جای غر زدن و عصبانی شدن از این رفتار بچه‌ها استقبال کنید و اجازه دهید کمکتان کنند تا مهارت‌های دست‌ورزی‌شان افزایش یابد. مهارتی که بچه‌های امروزی خیلی به آن وارد نیستند و در دوران ابتدایی برای نوشتن به مشکل برمی‌خورند.

یک ساعت استراحت، برای خمیری به لطافت ابر‌ها

آرد خمیر را چک کنید تا جایی که مواد زیاد شل نباشد و خیلی هم سفت نباشد چسبیدن تا مقدار کمی به دست طبیعی است و نشان‌دهنده غلظت مناسب خمیر است. بعد از اینکه از مرحله زورآزمایی با خمیر بیرون آمدید باید هم خودتان استراحت کنید و هم استراحتی به خمیر دهید. سعی کنید با پارچه‌ای روی خمیر را بپوشانید و یک ساعت در جای مناسب در محیط آشپزخانه به خمیر فرصت دهید تا استراحت کند و عمل بیاید.

اصل پخت این کاکولی جذاب درون تنور است، اما در حال حاضر و با زندگی‌های آپارتمانی کمتر کسی تنور دارد و تنور با بازنشستگی زودهنگام جای خود را به فر‌های کوچک در آشپزخانه داده است. فر یا تنور را از یک‌ربع قبل روشن کنید تا گرم شود و آماده تحویل گرفتن کاکولی‌ها شود.

بعد از یک ساعتی که از تهیه خمیر گذشت زمان شکل دادن به کاکولی‌هاست، مرحله‌ای که تمام خاطرات بچگی را برایم تداعی می‌کند و برای کودکان جذابیتی دارد که خدا می‌داند.

مقداری از خمیر اندازه یک نارنگی بزرگ یا یک پرتقال متوسط از خمیر را بردارید و در دست خود به آن شکل دهید. توپک‌های خمیری را روی سفره بچینید و با کمی آرد تحویل بچه‌ها دهید. آن‌ها خوب می‌دانند چطور از پس این مرحله برآیند.

کاکولی‌ها را به دستان هنرمند کودکانتان بسپارید

کمی آرد روی سطح کار بپاشید و از بچه‌ها بخواهید آن‌ها را باز کنند اندازه کاکولی از کلوچه بزرگ‌تر است و از نان کوچکتر و تقریبا اندازه یک بشقاب میوه‌خوری است.

بس اینکه توپک‌های خمیری باز شد حالا نوبت مرحله چنگال‌زنی است. یک چنگال را در اختیار بچه‌ها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که به سلیقه خوشان طرح‌های مختلفی روی آن بزنند.

مطمئن باشید کودکانتان با قوه تخیل خود طرح‌هایی زیبا ایجاد و کاکولی‌ها را خوردنی‌تر می‌کنند.

بعد از مرحله رومال زدن کاکولی‌هاست، تخم‌مرغ، کنجد، وانیل و مواد مورد علاقه خودتان را با هم مخلوط کنید و روی کاکولی‌ها بزنید و بعد آن‌ها را به گرمای فر بسپارید.

کاکولی را در طبقه وسط با دمای ۲۴۰ درجه بگذارید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان دهید تا برشته شود می‌توانید قبل از خارج شدن از فر شعله بالایی فر را روشن کنید تا رومال کاکولی‌ها طلایی‌تر شود.

اگر هم هنوز از تنور استفاده می‌کنید بسی جای خوشبختی دارد دمای تنور را در حال متوسط قرار دهید و با احتیاط کاکولی‌ها را به دیواره تنور بچسبانید و اجازه دهید هر دو طرف آن برشته و طلایی شود.

بعد از آماده شدن آن‌ها را روی پارچه‌ای قرار دهید تا خنک شوند و بعد نوش جان کنید.

کاکولی را می‌توان به تنهایی یا یک لیوان چای یا شیر نوش‌جان کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج