۱۳۲۰۵۲۲
۸۰۲۲
۸۰۲۲
پ

محتوای حمایت‌شده

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی یکی از روش‌های درمانی نوین است که امروزه در جامعه پزشکی مطرح می‌شود. برای آشنایی با درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

نظر به این که درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی یکی از درمان های تخصصی دندانپزشکی است، در این جایگاه قصد داریم که به معرفی یکی از بهترین کلینیک های انجام دهنده این درمان بپردازیم.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ چیست؟

درد فک در نتیجه اختلالات ایجاد شده در عملکرد فک، مفصل آن و عضلات احاطه کننده فک به وجود می آید. به این مشکلات در اصطلاح سندروم TMJ می گویند که در اثر عملکرد نامناسب فک بالا و پایین یا مشکلات آرواره نیز ایجاد می شود. این اختلال برای افراد درد شدید در ناحیه فک را به همراه دارد. به همین دلیل برای این افراد درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی اهمیت بالایی دارد.

خوب است بدانید که این ناراحتی‌ می‌ تواند موقتی بوده یا برای چندین ‌سال ادامه داشته باشد. علائم بیماری مفصل گیجگاهی فکی ممکن است فقط در مفصل و یا به صورت شایع در قسمت های دیگر سر و گردن و اغلب در عضلات آن بروز کند.

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

دکتر علیرضا سیف الدینی - مرکز TMJ ایران

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

علل ایجاد اختلال مفصل فکی گیجگاهی

اختلال مفصل فکی گیجگاهی تحت تاثیر علل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه با برخی از آن‌ها می‌شویم:

آرتریت یا آرتروز مفاصل

آرتروز مفاصل معمولا بر اثر ساییدگی مفاصل ایجاد می‌شود اما  آرتریت یک بیماری خودایمنی است که در اثر حمله سیستم ایمنی به مفاصل بدن ایجاد می‌گردد. این دو عامل تاثیر بسیار زیادی بر ایجاد اختلال مفصل فکی گیجگاهی دارند.

وارد شدن ضربه و یا تروما

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر  ایجاد اختلال مفصل فکی گیجگاهی  وارد شدن ضربه به بخش فک و دندان است .

عوامل روانشناختی مانند استرس و اضطراب و افسردگی

بر اساس تحقیقات پزشکی ، عوامل روانشناختی مانند استرس و اضطراب و افسردگی می‌توانند در ایجاد  اختلال مفصل فکی گیجگاهی بسیار موثر هستند چرا که این عوامل ممکن است باعث ایجاد قفلی فک شوند و به ناحیه مفصل فکی گیجگاهی آسیب بزنند.

وضعیت نادرست سر و گردن

مشکلات گردن معمولا بر اثر عادت‌های اشتباه در نشستن ایجاد می‌شوند و این عامل می‌تواند روی ایجاد اختلال مفصل فکی گیجگاهی تاثیر داشته باشد.

آبسه دندان

بسیاری از پزشکان معتقدر هستند آبسه دندان به دلیل فشاری که به ناحیه مفصل فکی گیجگاهی می‌آورد، بر ایجاد  اختلال مفصل گیجگاهی فکی تاثیر دارد.

مشکلات ساختاری مادرزادی فک

بسیاری افراد به صورت مادزادی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی رنج می‌برند.

علائم اختلال مفصل گیجگاهی فکی

به علت آن که برخی بیماری های دیگر مانند دندان درد، عفونت سینوس، آرتروز یا بیماری های لثه هم می توانند علائم مشابه درد استخوان فک را بروز دهند، دندانپزشک متخصص با بررسی سوابق شما و آزمایش های لازم علت و درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی را تشخیص می دهد. با این وجود برای آشنایی بیشتر با اختلال مفصل گیجگاهی فکی بهتر است برخی از علائم این روش را معرفی کنیم:

  • درد شدید صورت و گردن
  • گرفتگی عضلات فک
  • قفل شدن ناگهانی فک
  • صدا دادن مفصل فک در هنگام حرکت
  • انحراف فک

چگونگی تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی

برای تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی، باید بعد از مشاهده علائمی که پیش‌تر گفته شد، به پزشک متخصص مراجعه کرده و مورد معاینه قرار بگیرید:

معاینه فیزیکی

دندانپزشک به هدف تشخیص و درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی علائم شما را بررسی کرده و حرکات فک و وجود سفتی یا درد در عضلات صورت را معاینه می کند.

بررسی سوابق پزشکی

برای تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی باید برخی از سوابق پزشکی بیمار بررسی شود تا علت اصلی ایجاد این اختلال روشن شده و روش درمانی صحیح معرفی شود.

تصویربرداری

 عکسبرداری رادیولوژی و در صورت نیاز سی تی اسکن یا ام آر آی نیز برای تشخیص دقیق تر کمک تجویز می شود.عکس ام آر آی بافت های نرم مانند دیسک مفصل فک را نشان می دهد و می تواند حرکات مناسب فک را تشخیص دهد. با انجام سی تی اسکن هم جزئیات استخوان فک قابل مشاهده می شود.

روش های درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی

در صورت تشخیص اختلالات مفصل گیجگاهی فکی در شما، درمان به زودی صورت می گیرد. در حیطه علم دندانپزشکی دو روش درمانی جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی وجود دارد. البته در ابتدا دندانپزشک متخصص به فرد پیشنهاد می کند که از روش های درمانی غیر جراحی استفاده کند.

درمان بدون جراحی

اعتقاد اغلب دندانپزشکان بر آن است که در ابتدا باید فرآیند درمان درد فک با روش های محافظه کارانه و غیر جراحی شروع شود و عمل جراحی به عنوان آخرین درمان درد فک پس از تست کردن و موثر نبودن سایر درمان ها انتخاب گردد. درمان های بدون جراحی برای درمان بیماری های مفصل فکی گیجگاهی عبارتند از :

ورزش فک

  1. انگشت شست چپ را زیر دندان‌ های پشتی بالا قرار دهید.
  2. انگشت اشاره و وسط دست راست را بالای دندان ‌های پشتی پایین بگذارید.
  3. فک را آرام، توسط دو دست و بدون کمک عضلات فک باز کنید.

دارو درمانی

البته داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب مانند آسپرین یا ایبوپروفن و ادویل ورم و درد عضلانی را کاهش می ‌دهند. به علاوه شل کننده‌ های عضلانی، عضلات منقبض فک را شل می‌ کنند. این داروها برای بیمارانی که دندان قروچه می‌کنند، مفید هستند.  دارو های ضد افسردگی در دوز پایین هم برای تسکین یا کنترل این درد توصیه می ‌شوند. این دارو ها در دوز پایین هیچ اثری بر افسردگی نمی گذارند.

قرار دادن کمپرس گرم و سرد روی ناحیه درد

استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم بر روی صورت، فک و شقیقه به مدت ده دقیقه  این حرارت عضلات گرفته را شل می‌کند تا اسپاسم و گرفتگی عضلات رفع گردد.

اسپلینت

اسپلینت وسیله ای است که در دهان و روی دندان ها قرار داده می شود تا اجازه ندهد دندان ها روی هم قرار بگیرد. بیماران معمولاً باید شب ها از اسپلینت استفاده کنند تا از دندان قروچه جلوگیری کند. بعضی دندانپزشکان به بیماران پیشنهاد می کنند که در طول روز از اسپلینت استفاده کنند تا مانع از فشار بایت روی فک و دندان ها بشوند.

فیزیوتراپی

درمان با تمرینات فیزیوتراپی و تزریق کورتون می‌تواند برای درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی بسیار مفید باشد.

خوردن غذاهای نرم

اصلاح عادت های غذایی مانند خوردن غذا های نرم، خودداری از خوردن غذای سفت، تقسیم غذا به قسمت های کوچک تر یک راهکار موثر برای  درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی به شمار می‌رود.

درمان با عمل جراحی

صرفاً در حالتی‌ که علائم بیمار توسط سایر روش ‌های درمانی کاهش پیدا نکرد و درد آن جدی و ناتوان کننده بود، جراحی دندانپزشکی تجویز می ‌شود. به دلیل غیر قابل بازگشت بودن نتایج عمل جراحی، عاقلانه تر آن است که به طور کامل درباره جراحی با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

آرتروسنتز

یکی از درمان‌های با جراحی برای اختلال مفصل گیجگاهی فکی استفاده از آرتروسنتز است. در این روش مایع جمع شده در بین مفاصل با استفاده از سرنگ از آن خارج می‌شود.

تزریق

بر اساس گفته‌های پزشکان متخصص، تزریق کورتون می‌تواند راهکار مناسبی برای از بین بردن بیماری های مفصل گیجگاهی فکی باشد.

آرتروسکوپی مفصل فکی گیجگاهی

روش آرتروسکوپی مفصل فکی گیجگاهی یک درمان تخصصی برای درمان بیماری های مفصل گیجگاهی فکی است. در انجام روش جراح با استفاده از لوله کوچکی به نام کانولا وارد فضای مفصلی می‌شود و اختلال را برطرف می‌کند.

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

چگونه از اختلال مفصل گیجگاهی فکی پیشگیری کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت متاسفانه راهکار خاصی برای پیشگیری از اختلال مفصل گیجگاهی فکی وجود ندارد چرا که این بیماری تحت تاثیر عوامل روانی ایجاد می‌شود. برای کاهش علائم این بیماری می‌توانید مدیریت اضطراب و استرس را به شکل جدی تر دنبال کنید.

آشنایی با مرکز TMJ ایران - دکتر علیرضا امیر سیف الدینی

صداهای ناحیه فک و بیماریهای ناشی از اختلال های مفصلی فکی - گیجگاهی را جدی بگیرید.

شاید باور کردنش سخت باشد که بدانید دلیل بسیاری از

  • سردردها
  • گردن دردها
  • دردهای گنگ صورت
  • میگرن های عصبی
  • صداهای گوشی (وز وز گوش)
  • افسردگی
  • استرس های عصبی
  • حتی کمر درد
  • دندان قروچه یا فشردن دندانها به هم، هنگام خواب یا حتی بیداری می تواند ناشی از ناهنجاری های مفصل فک باشد.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

جهت مشاهده نمونه‌ها به صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

@tmjmedicalcenter

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

همین حالا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۵۴۰۰۴۵

 

۰۲۱-۴۰۸۸۷۱۴۸

 ۰۹۹۱۳۱۰۳۶۱۸

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید.

www.tmjmedcenter.com

درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)درمان درد اختلال مفصل گیجگاهی فکی TMJ (بیماری فک و صورت)

 یوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بین خیابان ۶۳ و ۶۵، ساختمان شماره ۴۸۵، طبقه اول، واحد ۱۱ 

 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج