۱۳۲۲۳۳۰
۳۳۹۳
۳۳۹۳
پ

رپورتاژ آگهی

بادام خام ارزش غذایی بیشتری دارد یا بادام بوداده؟

همیشه یک سوالی در بین مصرف کنندگان وجود دارد «آیا بادام خام ارزش غذایی بیشتری داشته و برای بدن مفید است یا می‌توان بادام بو داده را مصرف کرد؟»

همیشه یک سوالی در بین مصرف کنندگان وجود دارد «آیا بادام خام ارزش غذایی بیشتری داشته و برای بدن مفید است یا می‌توان بادام بو داده را مصرف کرد؟» به صورت سنتی ما می‌دانیم بادام خام ارزش غذایی بیشتری دارد، ما در ادامه سعی می کنیم معایب و مزایای بادام خام و بادام بوداده را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

بادام خام ارزش غذایی بیشتری دارد یا بادام بوداده؟

منظور از بادام خام چیست؟

بادام جزو تنقلاتی محسوب شده و در زیرمجموعه مغزها و خشکبار در را گرفته است، این خوراکی خوشمزه به خاطر مواد غذایی فراوان و متنوع که دارد به عنوان یک داروی گیاهی مصرف آن در بین خانواده‌ها رواج زیادی دارد، البته نه تنها مغز بادام بلکه روغن بادام، پوره بادام، حریره بادام، آرد بادام نیز تولید شده و مصرف می‌شود، ما در این مقاله صرفاً می‌خواهیم در مورد مغز بادام صحبت کنیم آیا مغز بادام خام برای بدن ارزشمند است؟ یا بهتر است آن را به صورت بو داده مصرف کنیم؟ اگر حرارتی به مغز بادام وارد نشود آن را به عنوان بادام خام می‌شناسند و ویژگی ظاهری آن متفاوت است:

  1. بادام خام رطوبت بیشتری نسبت به بادام بوداده دارد.
  2. رنگ بادام خام کاملا طبیعی بوده و هیچ تغییری رنگی در آن ایجاد نمی شود.
  3. بافت بادام خام نرم تر از بافت بادام بو داده است.
  4. خطر آلودگی بادام خام مخصوصاً بادام خام مغز شده بیشتر از بادام بو داده است.
  5. میزان املاح معدنی، ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی بادام خام بیشتر از بادام بو داده است.
  6. میزان روغن مفید بادام خام بیشتر از بادام بو داده است.

خرید میوه با کیفیت بادام که با روش‌های صحیح باغداری تولید و به بازار عرضه شده است و همچنین روش برداشت آن کاملاً درست و اصولی باشد به مصرف کننده کمک می‌کنند تا سیستم دفاعی بدن خود را افزایش دهند کشاورزان ایرانی برای تولید میوه با کیفیت کافی است به فکر خرید نهال بادام پیوندی از نمایندگی رسمی وزارت جهاد کشاورزی باشند، نهالستان‌های معتبر که مجوز رسمی از وزارت جهاد کشاورزی دارد نهال بادام را با تضمین قیمت و تضمین کیفیت به فروش می رسانند. 

 مضرات بادام خام برای بدن

مطمئنا فواید بادام خام برای بدن بیش از اندازه است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت، چرا توصیه می‌کنند در استفاده از بادام خام توجه کافی را داشته باشید، معمولاً نگهداری از مغز بادام خام بسیار کار سختی است، چون به خاطر رطوبت زیادی که دارد باعث جذب گرد و غبار و انواع آلودگی به خود می‌شود.

 بنابراین برای نگهداری طولانی مدت بادام خام بهتر است آن را در غلاف چوبی خودش نگهداری کرده و مغز نکنید یا اگر می‌خواهید آن را در منزل نگهداری کنید در بسته بندی‌ و در فریزر قرار دهید تا هیچ گونه گرد و غبار و آلودگی را جذب نکند‌‌، باکتری سالمونلا و اشرشیا را جدی بگیرید، دلیل اصلی که توصیه می‌کنند در مصرف بادام خام دقت زیادی داشته باشید، باکتری سالمونلا و اشرشیا  است. معمولاً این نوع باکتری به مغز بادام نفوذ می‌کند و مصرف آن باعث ایجاد خطرات جدی برای مصرف کننده می‌شود، معمولاً زمانی که به مغز بادام بخور داده یا آن را یا آن را تفت می دهند این باکتری از بین می‌رود، همچنین بادام خام رطوبت بیشتری از بادام بوداده دارد بنابراین بیشتر در معرض کپک زدگی قرار می‌گیرد، البته برخی از دانشمندان اعتقاد دارند، بادام خام بیشتر در معرض نفوذ قارچ آفلاتوکسین قرار گرفته، این قارچ عامل سرطانی شناخته می‌شود، پس هنگام خرید بادام حتماً به طعم و رنگ مغز بادام توجه داشته باشید تا کوچکترین تغییری در آن ایجاد نشود.

به خاطر همین باغداران به هنگام فصل برداشت بادام باید توجه ویژه‌ای به طریقه برداشت و انبار کردن میوه بادام داشته باشند درست است که آنها با خرید نهال بادام توانستند بادام با کیفیت تولید کنند باید در نگهداری و مراقبت از میوه تولیدی تمام کوشش خود را کنند تا این میوه دچار کپک زدگی نشود

بادام خام ارزش غذایی بیشتری دارد یا بادام بوداده؟

مضرات بادام بو داده چیست؟

در گذشته برای تهیه بادام بوداده تنها یک روش وجود داشت، آن را در معرض حرارت مستقیم قرار داده و با استفاده از نمک مزه دار می‌کردند که از نظر پزشکان این نوع بادام بو داده برای بدن چندان مفید نیست، بادام‌ بوداده نمکی حاوی سدیم بالایی بوده و باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی می‌شود، هنگام بو دادن میزان رطوبت و روغن بادام بو داده شده کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث تولید شدن بادام درختی می‌شود.

از دیگر دلایلی که معمولاً توصیه می‌شود هنگام بادام بو داده به آن توجه داشته باشید کاهش میزان مواد مغذی این خوراکی به خاطر گرما و حرارت است، گاهی نیز به خاطر حرارت زیاد مغز بادام می‌سوزد و طعم آن تغییر می‌یابد، البته خاطر نشان می‌شویم کلا ماده خوراکی سوخته برای بدن مضر بوده و سرطان زا است، برای اینکه بتوانید مراحل بو دادن بادام را به درستی و استاندارد انجام دهید میزان حرارتی که این محصول دریافت می‌کند باید بسیار کم باشد تا از سوختن و تغییر رنگ و طعم آن جلوگیری شود‌.

خواص بادام خام و بادام بو داده چیست؟

البته باید نیمه پر لیوان را نیز ببینید ما فقط سعی کردیم در شرایط حاد مضرات این محصول را نام ببریم، ولی میزآن املاح معدنی و مواد مفید این محصول به اندازه‌ای زیاد است که مانع از مصرف آن نمی‌شود از جمله فواید مغز بادام اصیل و با کیفیت ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چربی که در مغز بادام وجود دارد جزو چربی مفید و غیر اشباع شده قرار گرفته و مصرف آن باعث از بین بردن کلسترول خون شده و از انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  2. آنتی اکسیدان‌های موجود در مغز بادام مانع از بیماری آلزایمر می شود.
  3.  املاح معدنی موجود در مغز بادام باعث سلامتی قلب و تنظیم پمپاژ آن می‌شود.
  4. مغز بادام به خاطر وجود مقادیر بالای کلسیم برای تراکم سازی استخوان و مستحکم کردن ریشه دندان تاثیر بسزایی دارد.
  5. برای پیشگیری از بیماری سرطان و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه می‌کنند حتما از مغز بادام استفاده کنید، این خوراکی حاوی مقادیر بالای امگا ۳ و اسید آلفا لینولنیک است.
  6. مغز بادام حاوی پروتئین است و از تحلیل رفتن ماهیچه ها جلوگیری می‌کند.
  7. منیزیم، فسفر و ویتامین e جزو ترکیبات شیمیایی مفید است که به وفور در مغز بادام پیدا می‌شود.

مغز بادام حاوی آهن بوده به همین خاطر توصیه می‌شود برای درمان کم خونی و بیماری بری بری روزانه ۱۰ الی ۱۵ عدد مغز بادام مصرف کنید.

بادام خام ارزش غذایی بیشتری دارد یا بادام بوداده؟

کلام آخر

تصمیم اینکه بادام خام مصرف کنید یا بادام بو داده مصرف کنید بر عهده خودتان است ولی مصرف بادام خام بیشتر از بادام بو داده توصیه شده است، البته به شرطی که شرایط نگهداری آن کاملاً استاندارد باشد، از خرید مغز بادام خام در بازارهای سنتی به صورت سرباز و در گونی اجتناب کنید، چون این نوع بادام ها بیشتر در معرض آلودگی و انواع باکتری هستند، برای اطمینان بیشتر بهتر است میوه بادام را غلاف دار خریداری کرده و خود آن را در منزل مغز کرده و در بسته بندی های استاندارد نگهداری کنید.

البته منظور ما این نیست که شما نباید مغز بادام بو داده مصرف کنید، اگر مراحل تولید بادام بو داده اصولی انجام شود و درجه حرارتی که برای آن در نظر گرفتند کم بوده و مدت زمان کمتری بر روی حرارت باشد و برای مزه دار کردن آن از نمک استفاده نکنند، مطمئنا بادام بو داده طعم بهتری داشته و شما می توانید با خیال راحت آن را در وعده های غذایی خود بگنجانید، توجه داشته باشید که بادام بو داده میزان نشاسته بیشتری نسبت به بادام خام دارد، در هر حال توصیه می شود در رژیم غذایی خود حتماً مغز بادام را جای دهید، چون آنتی اکسیدان‌های فراوان آن کمک زیادی به سیستم دفاعی شما کرده و عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد.

تماس با برتر نهال: 09141832393

تماس با پالیز نهال: 09144501003

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج