اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۲۷۷۸
۸۲۹
۸۲۹
پ

چرا شب زنده‌دارها زودتر از سحرخیز ها می‌میرند؟

محققان می‌گویند افراد شب زنده‌ دار بیشتر از سحرخیزها در معرض خطر مرگ قرار دارند، اما نه به دلیل این که دیر می‌خوابند.

گروهی از محققان مؤسسه سلامت شغلی فنلاند در پژوهشی که انجام آن ۳۷ سال طول کشیده است، اطلاعات ۲۲,۹۷۶ شهروند فنلاندی را بررسی کرده‌اند که ۴۲.۹ درصد از آن‌ها گفته بودند «شب زنده‌دار» یا «تا حدی شب‌زنده‌دار» هستند. بااین‌حال، ارزیابی وضعیت این افراد نشان داده است که زمان خوابیدن و بیدارشدن آن‌ها با نرخ مرگ‌ومیرشان بی‌ارتباط است یا ارتباط اندکی دارد.

«کریستر هوبلین»، محقق این مؤسسه می‌گوید: «[در عوض] افزایش ریسک مرگ‌ومیر در افراد شب زنده‌دار ظاهراً به‌طور عمده تحت تأثیر مصرف بالاتر تنباکو و الکل است. این بررسی در مقایسه با کسانی انجام گرفته است که سحرخیز محسوب می‌شوند.»

محققان در سال ۱۹۸۱ کرونوتایپ یا تیپ شخصیت زمانی افراد را شناسایی کردند و بعد در سال ۲۰۱۸ به سراغ بررسی نرخ مرگ‌ومیر در آن‌ها رفتند. پژوهشگران همچنین عواملی مثل سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی و عادات خواب را هم در نتیجه‌گیری‌های خود لحاظ کردند.

یافته‌های محققان درباره ریسک مرگ در میان افراد شب زنده‌دار چه می‌گوید؟

آن‌ها می‌گویند در سال ۲۰۱۸ تعداد ۸۷۲۸ نفر از شرکت‌کنندگان فوت شده بودند و احتمال مرگ بر اثر انواع عوامل در افرادی که مشخصاً (نه «تا حدی») خود را شب زنده‌دار می‌دانستند، ۹ درصد بیشتر از افراد سحرخیز بود.

منتها کسانی که در گروه شب زنده‌دارها بودند و الکل یا دخانیات مصرف نمی‌کردند، با افزایش ریسک مرگ مواجه نبودند. پس محققان نتیجه گرفتند که این دو عامل دلیل اصلی افزایش نرخ تلفات در این گروه بوده است.

هرچند شب زنده‌داری لزوماً به معنای کاهش کیفیت خواب نیست، اما می‌تواند با آن همراه شود. و خواب نامناسب عامل مجموعه‌ای از مشکلات ذهنی و فیزیکی است و مطالعات نشان داده است که با اعتیادهای مختلفی ازجمله به نیکوتین و الکل پیوند دارد.

دانشمندان می‌گویند در بررسی‌های خود متوجه تأثیر شب زنده‌داری بر افزایش ریسک مرگ به‌خاطر مشکلات قلبی-عروقی نشده‌اند. بااین‌حال، لازم است که پژوهش‌های بیشتری در کشورهای مختلف صورت بگیرد تا بتوانیم نتیجه‌گیری‌های قطعی‌تر و کلی‌تری در این رابطه داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج