اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۴۲۲۲
۵۳۹۵
۵۳۹۵
پ

متن معناداری که تفاوت ایران و قطر را نشان می دهد

‌گنبد شمالی و پارس جنوبی نام دو سوی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که بین ایران و قطر مشترک است و حالا سرنوشتی کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر پیدا کرده‌اند.

برترین‌ها: مریم شکرانی، خبرنگار در رشته توئیتی نوشت: گنبد شمالی و پارس جنوبی نام دو سوی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که بین ایران و قطر مشترک است و حالا سرنوشتی کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر پیدا کرده‌اند.

متن معناداری که تفاوت ایران و قطر را نشان می دهد

گنبد شمالی این روزها یکه‌تاز بازار گاز جهان است و محل رقابت غول‌های نفت و گاز دنیاست و در مقابل پارس جنوبی متروکه و مستهلک شده و حتی قادر نیست به طور کامل نیاز بازار داخلی را پاسخگو باشد. گنبد شمالی قطر در یکسال گذشته قراردادهای خیره‌کننده‌ای بسته است؛ در کمتر از یک سال دو قرارداد بزرگ با چین که اولی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار و دومی قراردادی ۲۷‌ساله که بناست سالانه چهار  میلیون تن گاز مایع مورد نیاز دومین اقتصاد جهان را تأمین کند.

قطر همچنین در مدت حدود یک سال گذشته، قراردادهای مهمی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک با دو شرکت فرانسوی توتال و تکنیپ، همچنین شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس و شرکت هلندی‌- بریتانیایی شل بسته است و چندین قرارداد پیمانکاری دیگر با غول‌های انرژی امضا کرده، به‌علاوه اینکه قراردادهای بزرگی برای تأمین گاز بنگلادش و آلمان بسته و حتی مشتریان کوچک‌تر مانند پاکستان هم از بازار گرم گنبد شمالی غافل نمانده‌اند.

در مقابل در پارس‌جنوبی ایران، فقر سرمایه‌گذاری خارجی و فقر تکنولوژی کار را به جایی رسانده که برای جلوگیری از قطع گاز خانه‌ها، ادارات و مدارس تعطیل شوند و سالهاست گاز صنایع جیره‌بندی می‌شود و خسارات سنگین به بار می‌آورد. ضمن اینکه استفاده از سوخت جایگزین مازوت آلودگی هشداردهنده هوا را به دنبال داشته است‌.

قطر بنا دارد تولید گاز خود را از گنبدشمالی ظرف ۴ سال آینده به ۱.۵ برابر میزان فعلی برساند و جایگزین روسیه در بازار گاز اروپا شود. از آن سمت مشتریان بزرگ آسیایی برای تامین گاز موردنیازشان در این کشور رقابت سنگینی با اروپا در پیش گرفته‌اند.

متن معناداری که تفاوت ایران و قطر را نشان می دهد

در پارس‌جنوبی ایران، فقر سرمایه و تکنولوژی سبب شده نگرانی برای افت فشار چاه‌های مستهلک تقویت شود و نرسی قربان، کارشناس انرژی به شرق می‌گوید که افزایش برداشت قطر از میدان مشترک گازی، افت فشار و نیاز به سرمایه بیشتر را در سمت ایران تشدید می‌کند.

بر‌اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال ۱۴۲۰ احتمالا میزان کل عرضه گاز طبیعی به ۸۹۸.۷ میلیون مترمکعب در روز برسد؛ این در حالی است که میزان مصرف همه بخش‌ها برابر با ۱۴۱۰.۸ خواهد بود، در نتیجه روزانه ۵۱۲ میلیون مترمکعبی کمبود گاز در بازار داخلی ایران رخ می‌دهد که رقمی حدود دو برابر کمبود میزان فعلی است. در واقع مالک بزرگترین میدان گازی جهان این روزها مهم‌ترین دغدغه‌اش آن است که واردکننده گاز نشود! 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج