adexo3
۱۳۲۸۲۱۳
۱۰۱۴
۱۰۱۴
پ

شهر موزه های روسیه پذیرای گردشگران ایرانی

در دو سه سال اخیر از سویی صنعت گردشگری ایران به دلیل اپیدمی کرونا حال و روز خوشی نداشت و از سوی دیگر صنعت گردشگری روسیه به سبب جنگ اوکراین با رکود مواجه شده بود.

برترین‌ها: در دو سه سال اخیر از سویی صنعت گردشگری ایران به دلیل اپیدمی کرونا حال و روز خوشی نداشت و از سوی دیگر صنعت گردشگری روسیه به سبب جنگ اوکراین با رکود مواجه شده بود. همین شرایط نامساعد در دو کشور باعث ‌شده که تلاش‌های دوطرف برای توسعه مناسبات در صنعت توریسم افزایش یابد و با این امید، بخش گردشگری سنت ‌پترزبورگ رویدادی را برای معرفی جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی و جذب توریست های ایرانی برپا کرده که از دهم تا چهاردهم تیر ماه در تهران برگزار می شود. سفر هیات گردشگری سنت پیترزبورگ روسیه به تهران در هفته جاری و اخباری که پیش‌تر در خصوص لغو روادید میان ایران و روسیه مطرح شده، همگی گویای اراده دو کشور برای توسعه روابط در صنعت گردشگری است. 

***

شامگاه شنبه دهم تیر ماه‌ هتلی ۵ ستاره در تهران پذیرای گردهمایی فعالان حوزه گردشگری، هتل داری و توراپراتورهای ایران و شهر سنت ‌پترزبورگ روسیه بود و آن‌طور که طرف ایرانی خبر داده انتظار می‌رود به زودی پروژه لغو روادید بین ایران و روسیه اجرایی شود. این هیات روسی که متشکل از نمایندگان ۱۵ شرکت گردشگری از شهر سنت ‌پترزبورگ روسیه هستند، برای معرفی جاذبه های این شهر تاریخی به تهران سفر کرده و امیدوارند بتوانند با اقدامات خود شمار گردشگران ایرانی در روسیه را به آمار پیش از همه‌گیری کرونا برسانند. این فعالان حوزه گردشگری در سفر به تهران با حمایت کمیته گردشگری شهر مسکو و در دیدار با جمعی از آژانس‌های مسافرتی و گردشگری ایران، ضمن معرفی ظرفیت‌ها، امکانات، خدمات و تورهای گردشگری شهر سنت ‌پترزبورگ، از قصد این کشور برای افزایش شمار گردشگران بین روسیه و ایران تا چند ماه خبر دادند.

شهر موزه های روسیه پذیرای گردشگران ایرانی

تاتیانا وینوکرووا، از دفتر نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران که در این همایش حضور داشت، میزان رفت و آمد گردشگران بین ایران و روسیه در سال گذشته را معادل 40 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این عدد گویای آن است که سطح گردشگری بین ایران و روسیه رو به افزایش است. 

او همچنین با عنوان اینکه طبق تفاهم ها روادید برای کلیه گردشگرانی که در چهارچوب سفرهای گروهی به روسیه سفر می کنند، برداشته خواهد شد، اضافه کرد: لغو روادید باعث می شود که تمایل برای سفر از سوی گردشگران هر دو کشور افزایش پیدا کند و امید داریم با توجه به اینکه محدودیت ها در حال برداشته شدن است، هم در زمینه گردشگری و هم در زمینه مسائل بازرگانی و تجاری، روابط بین دو کشور افزایش و رشد داشته باشد. 

او بیان کرد که برگزاری چنین همایش هایی نقش پررنگی در گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه گردشگری بین دو کشور خواهد داشت.

جولیا ژگویاوا، نماینده کمیته گردشگری و توسعه توریسم شهر سنت پترزبورگ نیز ایران را شریک قابل اعتماد و دوست دیرینه شهر سنت پترزبورگ دانست و گفت: ما امیدواریم بتوانیم روابط خود را در حوزه گردشگری با کشور ایران گسترش دهیم. همینطور سعی داریم که در چهارچوب این نشست ارتباطات جدیدی بین شرکت های حوزه گردشگری حاصل ارتباطات گذشته را تحکیم کنیم. 

او همچنین درباره جاذبه ها و ظرفیت های شهر سنت پترزبورگ توضیح داد: این شهر تاریخی با توجه به ظرفیت های گردشگری زیادی که دارد، پیشنهادات متنوع و جالبی را برای گردشگران ایرانی فراهم کرده و برای هر نوع سلیقه ای که گردشگران دارند، انواع جغرافیاهای خاص و تورهای مختلف را در این شهر تدارک دیده ایم. این شهر سنت پترزبورگ برای گردشگران همیشه یادآور راحتی و ما نیز تسهیلاتی را برای گردشگران فراهم می کنیم که در کمال امنیت و آسایش در این شهر به سیاحت بپردازند. طیف وسعی از تورهای مختلف سیاحتی را برای مهمانان و توریست های شهرمان آماده کرده ایم و به گردشگران معرفی می کنیم.

***

یحیی نقی زاده، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در رویداد معرفی ظرفیت های گردشگری سنت پترزبورگ با تشریح برنامه‌های ایران برای توسعه روابط گردشگری با روسیه، ویزا را از جمله موانع سفر بین دو کشور ‌برشمرد و گفت: انتظار می‌رود عملیات مبتنی‌ بر توافقنامه بدون ویزا بین روسیه و ایران در آینده بسیار نزدیک آغاز شود.

ایران و روسیه از سال ۱۳۹۶ موافقت‌نامه‌ای را درباره لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور امضا کردند که قرار بود این ویزا با آغاز سال ۲۰۲۳ لغو شود که هنوز آن توافق به مرحله اجرا نرسیده است. با اجرای این برنامه، شهروندان ایران و روسیه در صورتی‌که در قالب گروه‌های گردشگری از ۵ تا ۵۰ نفر بین دو کشور سفر کنند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نخواهند داشت.

نقی زاده همچنین ایران را مقصد خوبی برای گردشگران روسی دانست و گفت: کشور ایران و روسیه و شهرهای تاریخی و مهم این کشورها به ویژه سنت پیترزبورگ دارای پیشینه و علاقه مندی های مشترک و ریشه های تاریخی زیادی است که در گذشته و در حال حاضر می تواند مبنای توسعه گردشگری و تعاملات بین مردم دو کشور و به ویژه روابط اقتصادی از نوع گردشگری باشد. جاذبه های گردشگری متنوع در کشور ما می تواند ایران را به مقصد خوبی برای گردشگران روسی تبدیل کند. مناطق ساحلی جنوبی کشور ما و جزایر زیبای کیش و قشم با داشتن بیش از 250 روز آفتابی می تواند یکی از مورد علاقه ترین جاذبه های طبیعی در منطقه برای گردشگران روسی و شهروندان سنت پیترزبورگ باشد.

این مسئول اضافه کرد: در بخش دولتی نیز با توجه به موافقت‌نامه لغو روادید گروهی که بین دو کشور به امضا رسیده، مقدمات کار تسهیل ورود و خروج گردشگر به مقاصد دو کشور در حال انجام است و امیدواریم که در مراحل اولیه شکل گیری این روابط و آمد و رفت ها، دولت روسیه به ویژه افراد و دستگاه های ذی ربط با حوزه ورود و خروج گردشگر و مرزداری نسبت به تسهیل ورود گردشگران ایرانی به روسیه اقدامات لازم را انجام دهند. ما هم در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی با هماهنگی هایی که با دستگاه های مربوطه در حال انجام است، نسبت به معرفی نهاد هماهنگ کننده و معرفی 83 آژانس علاقه مند به فعالیت در بخش گردشگری روسیه اقدام خواهیم کرد.

پویان رفیعی شاد، رئییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری استان تهران نیز با بیان اینکه بیش از 2 هزار دفتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در استان تهران فعالیت دارند گفت: این نشان می دهد که ظرفیت همکاری بین دو کشور چقدر می تواند بزرگ باشد. در ایام کرونا بسیاری از سفرها لغو شد اما امید داریم که پس از گذر از دوران کرونا، امسال سفر گردشگران ایرانی به روسیه افزایش قابل توجهی پیدا کند. همچنین از هیات روسی تقاضا داریم که مبادلات توریستی بین دو کشور دو طرفه باشد و همانطور که ما برای اعزام گردشگر تلاش می کنیم، فعالان حوزه گردشگری روسیه نیز برای ارسال توریست به ایران تلاش کنند. 

***

صرفه‌نظر از این که شهر سنت پترزبورگ که با عناوین مختلف از جمله «شهر موزه‌ها»، «ونیز روسیه» و همچنین «شهر موزه بی سقف» نیز معروف است اما برای گردشگران ایرانی به سبب نزدیکی فرهنگی و اجتماعی جذابیت‌های زیادی دارد. سفر برخی از شاهان ایرانی به این شهر که ماجرای آن در بسیاری از متون ادبی و تاریخی فارسی قابل دسترسی است در کنار جذابیت‌های بصری و یادبودهای نویسندگان و شخصیت‌های معروف روسی که مخاطب ایرانی با آثار و کتب آنها آشنایی دارد، بر جذابیت‌های این شهر برای ایرانی‌ها می‌افزاید.

این شهر در منتهی‌الیه غرب روسیه و در شرق خلج فنلاند واقع است و 40 رودخانه و 30 کانال در آن درجریان است. شهر در مجموع 100 جزیره داشت اما با کارهای مهندسی به 42 جزیره کاهش یافت و اینک حدود 560 پل ارتباط این جزایر را با هم ایجاد می کنند که 20 پل متحرک هستند و 7 پل از این تعداد بر روی رود نوا واقع است. این شهر جاذبه‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی دارد که در این رویداد بخش هایی از این جاذبه ها معرفی شد و 15 شرکت فعال در حوزه گردشگری روسیه نیز با معرفی کوتاهی، فعالیت های خود در حوزه گردشگری و هتل داری در این شهر تاریخی را تشریح کردند. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج