اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۰۳۷۶
۱۴۸۸
۱۴۸۸
پ

کشف مقبره‌ شکارچیان کوسه با دست و پای اضافی!

باستان‌شناسان شواهدی از تعامل انسان و کوسه را در پرو یافته‌اند که به بیش از ۳۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، از جمله دفن تشریفاتی کوسه‌ها و ماهیگیرانی که با اعضای بدن اضافی دفن شده‌اند.

فرادید: ده‌ها گور «بسیار منحصربه‌فرد» از یک جامعه‌ی پرویی شکارچی کوسه، باستان‌شناسان را نه فقط به خاطر اشیاء فلزی ارزشمند و گلدان‌های سرامیکی عجیب موجود در آن‌ها، بلکه بخاطر اندام‌های انسانی اضافه‌ای که درونشان بود، شگفت‌زده کرده‌اند (تصویر نمایه مردی را نشان می‌دهد که با دو «پای چپ» اضافه دفن شده). 

بیش از ۵۰ گور و یک سکونتگاه کوچک ساحلی متعلق به فرهنگ Virú در سال ۲۰۱۸ در شهر Huanchaco در ساحل شمالی پرو کشف شد. ویکتور کامپانیای باستان‌شناس، سرپرست این کاوش می‌گوید: «این یک دهکده ماهیگیری پیچیده‌ی کوچک است».

کشف مقبره‌ شکارچیان کوسه با دست و پای اضافی!

مقبره یک شکارچی باستانی که همراه با قلاب‌های ماهیگیری‌اش دفن شده

فرهنگ کمتر شناخته شده‌ی Virú که به خاطر دره‌ی Virú که از کوه‌های آند تا اقیانوس آرام امتداد دارد، نام‌گذاری شده، بین سال‌های ۱۰۰ تا ۷۵۰ پس از میلاد در این منطقه بالید، تا این که Moche کنترل منطقه را به دست گرفت. 

حدود ۳۰ گور از ۵۴ گور یافت‌شده نه تنها شامل اسکلت‌های کامل، بلکه شامل بخش‌های اضافی بدن نیز می‌شود. بیشتر اندام‌های اضافه بازوها و پاها هستند. در یک مورد، یک فرد بالغ دست نخورده دفن شده بود، همراه با دو پای چپ اضافی که درست در کنار جسد دفن شده بودند. 

کشف مقبره‌ شکارچیان کوسه با دست و پای اضافی!

گلدانی که در یکی از گورها یافت شده و تصویر یک میمون را روی دسته خود دارد

مطالعه اولیه نشان داد بسیاری از بقایا، نشان‌دهنده‌ی شواهدی از تروما هستند، از جمله آثار بریدگی وجراحت. کامپانیا می‌گوید افرادی که آسیب دیده بودند به احتمال زیاد با اندام‌های اضافی دفن شده بودند. 

در حال حاضر، باستان‌شناسان فقط می‌توانند در مورد انگیزه‌ی این تدفین‌های غیرعادی حدس بزنند. یک حدس آن‌ها این است که اندام‌های اضافی شاید به عنوان قربانی کنار متوفی دفن می‌شدند تا او را تا زندگی پس از مرگ همراهی کنند. تحقیقات آزمایشگاهی آتی مشخص خواهد کرد که آیا بین افراد مدفون و صاحبان قسمت‌های اضافی بدن، هیچ ارتباطی وجود داشته است یا خیر. 

میراث ماهیگیران

گورهایVirú دارای انواع گورنهاده‌ها نیز بود، از جمله ظروف سرامیکی زینت‌شده با صورت‌های انسان و جزئیات عجیب و غریب حیوانات، جواهرات و ورقه‌های مسی تاشده در دهان یا دست متوفی. از جالب‌ترین یافته‌های کامپانیا تا کنون، یک قلاب ماهی مسی بسیار بزرگ (به طول چهار اینچ) است که با ورق طلا پیچیده شده است. 

کشف مقبره‌ شکارچیان کوسه با دست و پای اضافی!

این قلاب مسی بزرگ با نواری از طلا که به دور مرکز میله آن پیچیده شده، شاهدی بر میراث ماهیگیری این منطقه است.

اندازه قلاب برای به دام انداختن ماهی‌های بزرگ و کوسه‌ها مناسب است. ماهیگیری در این منطقه ساحلی شمال پرو که اطراف پایتخت منطقه‌ای تروخیلو قرار دارد، سنتی دیرینه است. 

کشف مقبره‌ شکارچیان کوسه با دست و پای اضافی!

یک مقبرۀ کوسه در سایت باستانی پامپا لاکروز

سال ۲۰۱۰، معبدی ۳۵۰۰ ساله در این منطقه کشف شد که شکارچیان کوسه در منطقه هوآنچاکو از آن استفاده می‌کردند. شواهدی یافت‌شده از قایق‌های حصیری نیز یافت شده که هنوز هم ماهیگیران هوآنچاکو از آن استفاده می‌کنند؛ این قایق‌ها دست‌کم چهار هزار سال قدمت دارند. 

کشف مقبره‌ شکارچیان کوسه با دست و پای اضافی!

نزدیک به یک دهه بعد، پریتو یک سکوی تشریفاتی ۱۵۰۰ ساله را در سایت پامپا لا کروز در هوآنچاکو روی تپه‌ای بر فراز اقیانوس آرام کشف کرد. زیر این سکو، ۹ کوسه و همچنین جفت‌های ماهی تن زردباله (گیدر)، آفتاب‌ماهی و نهنگ کوگیا دفن شده بودند. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج