۱۳۳۶۹۵۳
۳۶۱۳
۳۶۱۳
پ

تفاهم واشنگتن با ایرانی‌ها وارد مرحله اجرایی شد؟

در حالی که اسرائیل به دلیل بحران داخلی فلج شده، تفاهم واشنگتن با ایرانی ها وارد مرحله اجرایی شده است. هر دو کشور به وضوح برای آرام کردن اوضاع تلاش می کنند.

پایگاه خبری انتخاب به نقل از هاآرتص نوشت: در حالی که اسرائیل به دلیل بحران داخلی فلج شده، تفاهم واشنگتن با ایرانی ها وارد مرحله اجرایی شده است. هر دو کشور به وضوح برای آرام کردن اوضاع تلاش می کنند.

تفاهم واشنگتن با ایرانی‌ها وارد مرحله اجرایی شد؟

در ادامه این مطلب آمده است: هدف دولت بایدن روشن است:

حفظ آرامش در جبهه ایران و متوقف شدن رشد برنامه هسته ای تهران تا پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نوامبر 2024. دولت بایدن همچنین علی رغم ملاحظاتش در مورد نتانیاهو و بن سلمان، به‌شدت به تحرکات خود برای دستیابی به پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان، ادامه می دهد.

واشنگتن در ازای پیشرفت در روابط ریاض-تل آویو، نسبت به خواسته های سعودی ها انعطاف نشان می دهد. مقامات نظامی اسرائیل معتقدند، در نهایت به عربستان وضعیتی مشابه اسرائیل در زمینه تامین تسلیحات پیشرفته اعطا خواهد شد. واشنگتن همچنین فاصله چندانی با پذیرش درخواست ریاض برای داشتن یک برنامه هسته ای غیرنظامی، ندارد.

عادی سازی روابط با عربستان سعودی، کارت اصلی نتانیاهو برای بهبود وضعیت سیاسی اش در داخل و خارج از اسرائیل است. اما آرامش کنونی در موضوع ایران، ممکن است گمراه کننده باشد. بر اساس یک شبیه سازی جنگی که هفته گذشته توسط موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو انجام شد، اگر ایران غنی سازی 90 درصدی را آغاز کند، ممکن است فورا موجب درگیری با ایالات متحده و اسرائیل و حتی یک جنگ منطقه ای شود. رهبران ارشد سیاسی و نظامی سابق اسرائیل، امریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی در این شبیه سازی شرکت کردند.

این شبیه سازی استراتژیک، با یک ترور مرموز در تهران که به اسرائیل نسبت داده شد، آغاز گردید. سه دانشمند هسته ای ایران کشته شدند و تهران در واکنش به این ترور، غنی سازی 90 درصدی اورانیوم را آغاز کرد و مدعی شد که هدف از این کار، ساخت تسلیحات هسته ای نیست.

در این شبیه سازی، یک مقام ارشد سابق در دولت های دموکرات، نقش رئیس جمهور ایالات متحده را بر عهده داشت و در واکنش به اقدام تهران، تصمیمی غافل گیر کننده گرفت. تصمیم وی بر اساس معیاری که جو بایدن قبلا اعلام کرده بود گرفته شد. بایدن پیش تر گفته بود: «ایالات متحده، غنی سازی 90 درصدی را اقدامی در جهت ساخت یک سلاح هسته ای در نظر خواهد گرفت و بر این اساس پاسخ خواهد داد.»

در این شبیه سازی، پس از شروع غنی سازی 90 درصدی، امریکا و اسرائیل برای واکنش به این اقدام تهران، وارد مذاکره شدند و امریکایی ها از عملیات نظامی مستقیم اسرائیل در ایران حمایت کردند. اسرائیل سپس وارد عمل شد و دو سایت هسته ای ایران را منهدم کرد.

در این مرحله کشورهای مختلف سعی کردند اوضاع را آرام کنند. اما ایرانی ها اقدام تل آویو را با حمله موشکی حزب الله و شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه به مواضعی در خاک اسرائیل، پاسخ دادند. اسرائیل سپس به سایت های تولید موشک حزب الله در لبنان حمله کرد.

واشنگتن به ایران اولتیماتوم داد تا تمام اقدامات نظامی خود را ظرف 24 ساعت متوقف کند، اما تهران به حملات موشکی علیه اسرائیل و اهداف امریکایی در منطقه ادامه داد.

در عرض پنج روز، اسرائیل وارد یک جنگ منطقه ای علیه ایران، حزب الله و شبه نظامیان شیعه شد. واشنگتن که فکر می کرد واکنش محدودش، می تواند تهران را مهار می کند، خود را عمیقا درگیر یک جنگ دید. ایران و حزب الله نیز درگیر جنگ منطقه ای شده بودند که احتمالا تمایلی به آن نداشتند.

تمام تلاش ها برای کاهش تنش شکست خورد. اقدام نظامی ای که طرف آغازکننده آن را یک پاسخ محدود به غنی سازی 90 درصدی می دانست، برای طرف مقابل معنای دیگری داشت و تلقی تهران این بود که اقدام اسرائیل، چیزی است که حتما باید پاسخ داده شود.

یکی از سازمان دهندگان این شبیه سازی، معتقد است واکنش نظامی روش خوبی برای انتقال پیام به تهران نیست. وی در این باره گفت: «هیچ مکانیسم خوبی برای ارسال پیام از طریق اقدام نظامی وجود ندارد. پیام ارسالی به صورت تحریف شده، دریافت می شود.»

نتایج فرعی: در لحظه سرنوشت ساز، عربستان سعودی اگرچه خودش هیچ اقدامی انجام نمی دهد، ولی از خط امریکا و اسرائیل پیروی خواهد کرد. اروپا تقریبا به طور کامل بر جنگ اوکراین متمرکز است و بعید است وارد درگیری در خاورمیانه شود. و اگرچه همه از عملیات نظامی بدون ورود به جنگ تمام عیار، از ترور گرفته تا عملیات پهپادی، صحبت می کنند، اما پس از شروع رویارویی، هیچ یک از اینها مهم نیست. آنچه تعیین کننده است افزایش نیروی نظامی است.

برای حامیان نتانیاهو، نتایج این بازی جنگی ممکن است دقیقا مطابق آن چیزی باشد که تمایل دارند، یعنی کشاندن پای ایالات متحده با قابلیت های نظامی گسترده و موقعیت بین المللی قوی اش به حمله نظامی به سایت های هسته ای ایران.

اما ممکن است این نتیجه گیری درستی نباشد. در پایان این شبیه سازی، کل منطقه در آتش جنگ می سوخت و اسرائیل مورد حملات بی سابقه ای قرار گرفت و بهای سنگینی پرداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج