adexo3
۱۳۴۳۷۱۶
۷۹۲
۷۹۲
پ

چرا از پیر شدن می‌ترسیم؟

همه ما کم‌وبیش با افکار منفی مربوط به افزایش سن و پیری درگیر بود‌ه‌ایم و چه بخواهیم یا نخواهیم، زمانی با این روند پیری روبه‌رو می‌شویم، اما آیا افکارمان می‌تواند در روند پیری تغییری بدهد؟

خراسان: همه ما کم‌وبیش با افکار منفی مربوط به افزایش سن و پیری درگیر بود‌ه‌ایم و چه بخواهیم یا نخواهیم، زمانی با این روند پیری روبه‌رو می‌شویم، اما آیا افکارمان می‌تواند در روند پیری تغییری بدهد؟ «بکا لوی»، استاد اپیدمیولوژی و روان‌شناسی در دانشکده بهداشت عمومی ییل می‌گوید:«افراد مسن می‌توانند به نکته‌های مثبت زیادی درباره پیری، مانند مزایای قوی‌تر شدن و داشتن اراده بیشتر برای زندگی، توجه کنند. باورهای سنی ثابت نیستند. انعطاف‌پذیرند و می‌توانیم تغییرشان دهیم و همین نکته واقعا مهم و اساسی است.»
 
   ۸۰ درصد سالمندان جهان گرفتار کلیشه‌های سنی هستند
کلیشه‌‌های سنی درونی‌ شده به‌نوعی صدای منفی در ذهن افراد است که شاید آن‌ها را وادار کند که برای جوان‌تر به نظر رسیدن، به کارهایی مانند بوتاکس و لیفتینگ صورت یا جراحی‌های زیبایی روی آورند یا زمانی که نامی را فراموش می‌کنند به خودشان بگویند، نکند «لحظه بزرگ پیری» از راه رسیده است. البته این نگرش‌ها تقریبا جهانی‌اند و بیش از ۸۰ درصد افراد بین ۵۰ تا ۸۰ ساله گرفتار کلیشه‌های رایج مربوط به سن هستند. نکته جالب این جاست که در واقعیت، بیشتر قریب به اتفاق افراد سالمند احساس سلامتی می‌کنند و از زندگی‌شان راضی‌اند، اما تصویری که از افراد مسن در تبلیغات به چشم می‌خورد، متفاوت است،  آن‌ها را اغلب فراموشکار و بدخلق و ضعیف نشان می‌دهند. به همین دلیل است که برخی از ما از پیر شدن و سالمندی می‌ترسیم.
  نتایج یک پژوهش جالب روی سالمندان
لوی در پژوهشی که انجام داده است، افراد مسن را در حالی که در حال بازی رایانه ای بودند، ناخودآگاه در معرض کلماتی قرار داد که بار منفی درباره پیری داشتند؛ کلماتی مانند سالخورده و وابسته. این عده را همچنین در معرض کلمات مثبتی مانند عاقل و موفق نیز قرار دادند. قبل و بعد از بازی، پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خواستند کارهایی مانند این ها را بکنند: صحبت کردن درباره یک واقعه استرس‌زا، پیاده‌روی در فاصله کوتاه و حفظ تعادل. هنگامی که این افراد ناخودآگاه کلمات نشاط ‌آور درباره پیری می‌شنیدند،در حافظه‌شان بهبود حاصل می‌شد.او همچنین دریافت، افرادی که باورهای سنی مثبت‌تری دارند، حتی اگر حامل ژن آلزایمر باشند، بسیار کمتر از دیگران به زوال عقل مبتلا می‌شوند. لوی  همچنین در تحقیق دیگری دریافت که احساس بد داشتن به پیر شدن سبب کاهش اعتماد به نفس و کناره‌گیری افراد از اجتماع می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کلیشه‌های سنی درونی‌شده باعث می‌شود افراد تمایل به بازنشستگی زودهنگام داشته باشند.
   ۳ توصیه به سالمندان
کلید راهبرد سه بخشی لوی برای کاهش کلیشه‌های سنی درونی‌شده تغییر عادات است.
1- کلیشه‌های سنی یا سن‌گرایی‌ را بشناسید. لوی می‌گوید: «اگر ما از این پیام‌ها آگاه نباشیم، اغلب نمی‌توانیم در برابر آن‌ها مقاومت کنیم و آن‌ها  را زیر سوال ببریم یا قبول نکنیم».
2- تقصیر را به‌جای افزایش سن بر گردن کلیشه‌های مربوط به پیری بیندازید.
3- در برابر پیام‌های ضدپیری در تبلیغات، سیاست، مکالمات روزمره و افکار خودتان مقاومت کنید.
برای نوشتن این مطلب از «واشنگتن‌ پست» استفاده شده ‌است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج