اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۴۵۹۸۳
۲۱۵۲
۲۱۵۲
پ

پیام‌‌‌هایی برای انتخابات اسفندماه، از حصر و زندان

در حالی که گروه‌‌‌ها واحزاب جناح اصولگرا با خیال راحت در حال تصمیم گیری درباره نحوه حضور در انتخابات مجلس دوازدهم در سال جاری هستند، اصلاح طلبان مانند چند دهه اخیر همچنان با تاخیر و با پشت سر گذاشتن زمان لازم برای تصمیم‌‌‌گیری به این ماجرا ورود می‌‌‌کنند

همدلی: در حالی که گروه‌‌‌ها واحزاب جناح اصولگرا با خیال راحت در حال تصمیم گیری درباره نحوه حضور در انتخابات مجلس دوازدهم در سال جاری هستند، اصلاح طلبان مانند چند دهه اخیر همچنان با تاخیر و با پشت سر گذاشتن زمان لازم برای تصمیم‌‌‌گیری به این ماجرا ورود می‌‌‌کنند. در حالی که سوال اصلی این جناح این است که «اصلا باید در انتخابات آینده باید شرکت کرد یا نه؟»
 به هرحال پس از اتفاقات سال گذشته ناشی از مرگ خانم مهسا امینی در مقر گشت ارشاد و چندین ماه ناآرامی در کشور و برخی تصمیمات در برخورد با معترضین، اصلاح‌‌‌طلبانی که نگاهی به تحولات جامعه و نظرات مردم دارند، برای شرکت در انتخابات تردید دارند. مستند تردید این افراد، مواضع برخی از مردم در چندسال اخیر به ویژه در حوادث سال گذشته است.

در حالی که جامعه شناسان، فعالان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی واجتماعی بر شکاف عمیق میان حاکمیت و مردم انگشت گذاشته بودند و معتقد بودند که با کاهش این شکاف وترمیم برخی زخم‌‌‌ها، صحبت از حضور مردم در انتخابات دشوار است. این در حالی است که در دو انتخابات پیش از این حوادث( مجلس یازدهم ریاست جمهوری سیزدهم) نیز مردم تمایلی به اندازه انتخابات‌‌‌های پیش از آن نشان ندادند. 
از همین منظر حضور اصلاح‌‌‌طلبان حتی برای اصولگرایان وبرخی نهادهای نظام که به دنبال افزایش مشارکت مردم هستند، موضوعیت بسیاری دارد. سابقه نشان داده است که هرگاه اصلاح‌‌‌طلبان با آزادی بیشتری در انتخابات حاضر شوند، مشارکت مردم نیز بالا رفته است. خبرسازی رسانه‌‌‌ای اصولگرایان پیرامون فعالیت‌‌‌های انتخاباتی اصلاح‌‌‌طلبان ( که همگی تا کنون تکذیب شده) نیز در همین راستا ارزیابی می‌‌‌شود. 
برخی از تحلیلگران معتقدند که اگرچه جناح اصلاح‌‌‌طلب چهرهای اثرگذاری دربیرون دارد، اما اثرگذارتر از آنها چهره‌‌‌هایی هستند که در زندان و حصر حضور دارند؛ کسانی مانند میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی، مصطفی تاجزاده، فائزه هاشمی. از همین رو موضع‌‌‌گیری انتخاباتی آنها می‌‌‌تواند در تغییر وضعیت جامعه می تواند موثر باشد. اگرچه برخی دیگر نیز به جد معتقدند که کار از این مرحله گذشته است و حتی تشویق به حضور در انتخابات از سوی این چهره‌‌‌‌‌‌ها نیز کمکی به روند برگزاری انتخابات و افزایش مشارکت بدنه حامی این جناح  نمی‌‌‌کند.با این همه در روزهای گذشته اخباری از پیام‌‌‌های انتخاباتی از داخل زندان و محدوده حصر منتشر شد. ابتدا اعلام شد که فائزه هاشمی صراحتا مردم را از حضور در انتخابات نهی کرد وخواستار تحریم انتخابات شد و نیز گفته شد که مهدی کروبی هدف برخی مشورت‌‌‌ها پیرامون انتخابات واقع شده است.
فائزه هاشمی؛ از انتقاد به اصلاح‌‌‌طلبان تا تحریم انتخابات 
دو روز پیش فائزه هاشمی در یادداشتی به سخنان اخیر سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزارن درباره‌ی انتخابات پاسخ داد و در جایی از او پرسید: «مردمی که شما به آنها امید دارید با چه اطمینانی به سیاستمدارانی رأی دهند که شما با سابقه ۴۰ ساله سیاسی از آنها بریده‌اید؟»
او در بخشی از این نامه نوشت:«از دست رفتن موقعیت‌های رسمی و محو اصلاح‌‌‌طلبان در نظام سیاسی کشور عمدتا به دلیل پشت کردن آنها به مطالبات عمومی و وعده‌های خود، قرار گرفتن نسبی در کنار حکومت، اعلام نظر شبهه دار و دو پهلو نسبت به اعتراضات عمومی از ۱۳۹۶ تا کنون بوده که سبب قطع امید مردم از اصلاح طلبان و عدم شرکت در انتخابات‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ گردید. محو اصلاح طلبان از سیستم حکومتی زمانی اتفاق افتاد که برای حفظ جایگاه خود در حکومت به آرای مردم بی‌‌‌اعتنا شدند، از مردم عقب افتادند و تلاشی برای پر کردن این فاصله، غیر از زمان‌های انتخابات، نکردند.»
فایزه هاشمی ادامه داد:مردمی که پیروزی اصلاح‌طلبان را در انتخابات‌های متعدد پس از ۱۳۹۲ رقم زدند، از بی عملی منتخبین خود در اجرای خواسته‌های به حق-شان پس از شهادت(!) آقای هاشمی از سیاسیون بریدند و مبارزه برای به دست گرفتن سرنوشت خود را آغاز نمودند. اگر جنابعالی به تازگی از سیاسیون قطع امید کرده‌اید و در جلسات جبهه اصلاحات شرکت نمی‌کنید، این مردم به درستی از ۱۳۹۶ از اصلاح‌طلبان عبور کردند و آرای خود را به صندوقی نریختند تا از آن سوءاستفاده شود.»این فعال سیاسی زندانی در نهایت با این جمله خواستار عدم حضور مردم در انتخابات شد:«بالاخره سلاح ما امتناع ماست.»
ادعای دیدار انتخاباتی با کروبی
از سوی دیگر روز گذشته سایت خبری انصاف نیوز خبر از تحرکاتی داد که نشان می‌‌‌دهد مهدی کروبی و هادی خامنه‌‌‌ای پیرامون انتخابات نشست‌‌‌هایی با هم داشتند؛ نشست‌هایی برای تصمیم‌گیری پیرامون عدم حضور و یا حضور و همچنین چگونگی حضور بخش میانه‌رو و سنتی اصلاح‌طلبان در انتخابات، در حال برگزاری است.پیشتر گزارش شده است که تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر «توصیه‌ای برای پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس نداریم» با رای شکننده‌ی ۱۹ به ۱۶ به تصویب رسیده و همین موضوع باعث دوپاره شدن این جبهه‌ی سیاسی بر سر چگونگی مواجهه با انتخابات پیش رو شده است.مصوبه‌ی جبهه اصلاحات، انتقاد و اعتراض بخشی از شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب را به همراه داشته است.برخی منتقدانِ تصمیمِ اخیرِ جبهه اصلاحات با اشاره به تغییراتی که در رأس این جبهه‌ی سیاسی رخ داده، معتقد بودند که ریاست آن می‌توانست همچنان در قالب شخصیتی معتدل و ملی ادامه می‌یافت و عدم حضور یک چهره ملی و میانه‌رو در رأس این جبهه‌ی مهم سیاسی، عوارض خوبی را بر جای نخواهد گذاشت.برخی دانشجویانِ حامی جریان اصلاحات هم اعتراض خود در این باره را با سید محمد خاتمی مطرح کرد‌‌اند‌‌‌ه‌‌‌اند و آقای خاتمی در پاسخ این انتقادات اعلام کرده که نقش مستقیمی در انتخاب رییس جدید این جبهه نداشته است.طیف میانه‌رو و سنتی جریان اصلاحات که به «خط امامی»ها مشهور شده‌اند و به لزومِ تلاش برای اصلاح‌پذیریِ وضعیتِ موجود در دولت و حاکمیت اعتقاد دارند، همچنان اصلاح روند قانونگذاری و اجرایی در کشور و بهینه سازی مدیریت داخلی و خارجی نظام را از طریق صندوق رأی و حضور اکثریت مردم در مقاطعی مانند انتخابات می‌دانند و آن را سرنوشت ساز می‌خوانند.این جریان سیاسی معتقد است که دست کشیدن از سازوکارهای انتخاباتی و قهر با صندوق‌های رأی نتیجه مثبتی در اصلاح آینده‌ی نظام و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ندارد.این جریان، حضور میانه‌روها در مجلسِ آینده را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای گذار از دولت مستقرِ موجود می‌دانند. آنها دولت کنونی را ضعیف می‌دانند.
 نشست‌‌‌هایی با محوریت کروبی
انصاف نیوز ادامه داد: این طیف از اصلاح‌‌‌طلبان طی ماه‌های اخیر نشست‌هایی پیاپی را با محوریت مهدی کروبی البته از راه دور داشته‌اند، چرا که دیدار با آقای کروبی در حصر برای اصلاح طلبان ممکن نیست و فقط چند نفر از شخصیت‌ها همچون سید هادی خامنه‌ای با کروبی گفت‌وگوهایی داشته است. این سایت ادامه داد: با وجود آنکه خبری بی‌‌‌واسطه از موضع آقای کروبی درباره‌ی موضوع انتخابات به انصاف نیوز نرسیده است اما با توجه به سبک و سیاق و پیشینه‌ی سیاسی او، بعید به نظر می‌آید که پیشاپیش و بدون بررسی همه‌ی جوانب، حکم به تحریمِ انتخابات بدهد. برعکس، شنیده‌ی با واسطه‌ی انصاف نیوز حکایت از تلاش آقای کروبی برای فراهم شدن زمینه‌ی فعالیتِ اثربخش و تغییرِ اوضاعِ فعلی حاکم در کشور از طریقِ دو انتخابات پیش رو دارد. در دیدارهای محدودِ اخیرِ آقای کروبی که با حفظ شرایط حصر بوده، برخی بزرگان این جریان از جمله سید هادی خامنه‌ای نیز حضور داشته‌اند. به نظر می‌آید که آقای خامنه‌ای محوریت بخش قابل توجهی از منتقدانِ تصمیمات اخیرِ جبهه اصلاحات را بر عهده گرفته است.
بر اسای این گزارش اصلاح‌‌‌طلبانِ منتقد به تصمیم اخیر جبهه اصلاحات هم نشست‌های مستمری را در دفتر سید هادی خامنه‌ای برگزار می‌کنند؛ اما با وجود برگزاری این جلسات، هنوز مشخص نیست که این جریان برای مشارکت فعال در انتخابات متقاعد شده‌اند یا خیر.
مواضع موسوی وتاجزاده
در این میان مواضع میرحسین موسوی و سیدمصطفی تاجزاده درباره ااین انتخابات هنوز اعلام نشده است، اگرچه مسوی پیش از این با برخی مواضع خود نشان داده است که چه موضعی دارد، اما موضع تاجزاده با سابقه طولانی در بیان مواضع اصلاحی تا کنون در این باره نامشخص مانده است.
کروبی تصمیم را به اصلاح طلبان بیرون واگذار کرد
اما ساعتی بعد حسین کروبی (فرزند کروبی) و سید هادی خامنه‌ای برگزاری دیدارهای انتخاباتی حجت‌الاسلام مهدی کروبی را تکذیب کردند.
به گزارش ایلنا حجت‌‌‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای ضمن تکذیب خبر دیدار انتخاباتی خود با حجت‌الاسلام کروبی عنوان کرد: برگزاری دیدار با آقای کروبی در اختیار ما نیست. در صورتی که دیدارهایی انجام می‌شود اما اینکه دیداری با آقای کروبی درباره حضور در انتخابات انجام شده باشد، هیچ نشستی برگزار نشده است.
حسین کروبی فرزند حجت‌‌‌الاسلام مهدی کروبی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر برگزاری نشست انتخاباتی مهدی کروبی با حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای گفت: این خبر صد در صد نادرست است و در حال حاضر آقای کروبی هیچ‌گونه نظر خاصی درباره انتخابات ندارد.وی افزود: البته ایشان همیشه انتخابات را بهترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر برای احقاق حقوق مردم و جلوگیری از مدیریت یک‌‌‌دست می‌دانست. مهم‌ترین حرکت پدرم در انتخابات سال ۷۶ بود که از طریق رایزنی با رهبری و ایستادگی مقابل بخش تندرو توانست نقش اصلی خود در انتخاب آقای خاتمی را بازی کند. ولی در حال حاضر با توجه به شرایط کشور تشخیص ایشان این است که هیچگونه موضعی در باره انتخابات نگیرند.حسین کروبی همچنین تصریح کرد: آقای کروبی معتقد است به لحاظ اینکه در ریز قضایا نیست، دوستان اصلاح‌طلب که در بیرون هستند بهتر می‌توانند در مورد انتخابات تصمیم گرفته و به جمع‌بندی برسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج