۱۳۴۶۹۹۹
۴۷۹۲
۴۷۹۲
پ

دستور رشد بورس صادر شد

بازار سهام از یکم شهریورماه صعودی شده و تا امروز مسیر افزایشی را پیموده است. تحلیلگران معتقدند به‌رغم ارزنده بودن بازار، رشد این روزها تا حدی دستوری و ناشی از همزمانی با هفته دولت است.

تجارت نیوز نوشت: بازار سهام از یکم شهریورماه صعودی شده و تا امروز مسیر افزایشی را پیموده است. تحلیلگران معتقدند به‌رغم ارزنده بودن بازار، رشد این روزها تا حدی دستوری و ناشی از همزمانی با هفته دولت است.

دستور رشد بورس صادر شد

از دوم تا هشتم شهریورماه، هفته دولت نامگذاری شده است. دولت عموما می‌کوشد طی این بازه زمانی به تبلیغ دستاوردهای خود بپردازد و شرایط مطلوبی را ترسیم کند. این رفتار دولت، امسال در بازار سهام نمود دیگری پیدا کرده است. در حالی که بورس تهران از نیمه اردیبهشت‌ماه در سرازیری قرار گرفته و با رکود و ریزش روبرو بود، به یکباره همزمان با آغاز هفته دولت، صعودی شده است.

سراشیبی بازار سهام از اردیبهشت تا هفته دولت

هفدهم اردیبهشت‌ماه بود که شاخص کل بورس تنها در یک روز، ۳.۷۵ درصد سقوط کرد و بیش از چهار هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. در این روز شاخص هم‌وزن نیز ۳.۵ درصد کاهش یافت تا از افت سهمگین و یکپارچه بازار سهام خبر بدهد.

نکته جالب توجه آنکه کارشناسان معتقد بودند این مقطع زمانی، احتمالا آغاز دوره اصلاح بازار پس از رشد یکدستی است که از ابتدای سال آغاز کرده بود. بر همین اساس، ریزش هفدهم اردیبهشت‌ماه به حساب آغاز روند اصلاحی بازار گذاشته شد.

بعدها در تیرماه مشخص شد هیات وزیران در همان مقطع زمانی، افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها از پنج به هفت هزار تومان را از تصویب گذرانده و رانت اطلاعاتی، عرضه سنگین سهام در هفدهم اردیبهشت‌ماه را رقم زده است. مسیری نزولی که تا اول شهریورماه طی شد و از ارزش بازار سهام به‌شدت کاست.

طی این مدت ارزش معاملات خرد تا سطح سه هزار میلیارد تومان پایین آمد و در اغلب روزها، حجم معاملات خرد نیز در حد ۶ تا هفت میلیارد برگه سهم بود. در همین حال بررسی رفتار شاخص‌های کل و هم‌وزن نیز حاکی از ناتوانی بازار برای ایجاد یک روند بود.

در روزهای نزول بازار و زمانی که هر روز بیشتر و بیشتر از ارزش سرمایه سهامداران کاسته می‌شد، کشمکش مجلس، صنایع و اهالی بازار با دولت بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ادامه داشت و معامله‌گران در بیم و امید، دست از خرید و فروش کشیده بودند. به این ترتیب بازار سهام در نتیجه تصمیم غلط دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تزریق خبرهای ضد و نقیض از اصلاح این مصوبه، در تله رکودی سنگینی فرو رفت که تا یکم شهریورماه ادامه داشت.

شارژ بازار سهام با تزریق خبر خوراک

سی و یکم مردادماه، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در ساعات پس از معاملات بورس، در اظهاراتی اعلام کرد که خبرهای مثبتی برای بورس در راه است. همین خبر کوتاه، بازار سهام را نسبت به اصلاح تصمیم دولت خوش‌بین کرد؛ در نتیجه، معاملات فردای آن روز یعنی یکم شهریورماه، مثبت بود و شاخص کل ۰.۴۳ درصد رشد کرد. خروج پول حقیقی نیز کاهش یافت و به این ترتیب، قدری فضای منفی بازار تلطیف شد.

این روند با آغاز هفته جدید ادامه یافت اگرچه همچنان ارزش و حجم معاملات اندک بود. اما طی دو روز گذشته ارزش معاملات نیز از هفت هزار میلیارد تومان عبور کرده و حجم معاملات نیز دوباره به بالای ۱۲ میلیارد برگه سهم رسید. به ویژه اینکه روز گذشته خاندوزی نیز جزئیات خبر خوش بورسی را اعلام کرد و مشخص شد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول سال ۹۴ بازگشته و همین روش تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه خواهد داشت.

بر این اساس، خبر خوشی که وزیر اقتصاد می‌توانست هفته‌ها قبل اعلام کند و وضعیت بازار سهام را تغییر دهد، درست در آستانه هفته دولت و به صورت قطره‌چکانی اعلام شد تا بورس را دست‌کم طی این هفته سبز نگاه دارد!

اما آیا این صعود، استارت یک روند در بازار سهام است یا با پایان‌یافتن هفته دولت، نسخه بورس هم پیچیده خواهد شد و بازار سهام دوباره به تاریکخانه دولت باز می‌گردد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج