۱۳۴۹۰۴۳
۳۱۵۶
۳۱۵۶
پ

دو نهاد مهم در ایران هم مالیات پرداخت می‌کنند

تجارت نیوز در گفت‌وگویی با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت رئیسی را واکاوی کرد.

تجارت نیوز در گفت‌وگویی با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت رئیسی را واکاوی کرد.

اهم اظهارات غلامرضا مصباحی‌مقدم را در ادامه بخوانید؛

*امسال از ناحیه فروش نفت با کسری بودجه جدی روبرو نخواهیم بود. و آنچه پیش‌بینی شده قابل تحقق است.

*در یکی دو سال اخیر دو میلیون و ۴۰۰ هزار مالیات‌دهنده جدید به تعداد مالیات‌دهندگان اضافه شده است. دولت توانسته سهم مالیات را در بودجه عمومی افزایش دهد. از طرفی صادرات ما به طور عمده صادرات نفتی بود وقتی تاریخ ایران را نگاه می‌کنید از زمانی که نفت در اقتصاد ایران پیدا شده است و از دهه ۵۰ که در بودجه دیده شد تاکنون بودجه اتکا به نفت پیدا کرده است. اما امروز ما بالای ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم. علاوه بر این در تأمین ارز تنگناهایی در گذشته داشتیم که امروز نداریم.

*تمام مؤسسات و شرکت‌های فعال اقتصادی در بخش عمومی غیر دولتی و در نهادهایی که گفته می‌شود مالیات نمی‌دهند؛ مالیات می‌دهند و حتی شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی و شرکت‌های وابسته به نهادهای زیر نظر دفتر رهبر معظم انقلاب هم مالیات می‌دهند و شفاف‌سازی شده است. دستور رهبری بود که حتی نهادهای زیر نظرشان هم مالیات بدهند. معافیت‌های مالیاتی امری استثنایی است و در حوزه‌های خاصی رخ می‌دهد؛ مثلاً فعالیت‌های خیریه و موقوفات معاف از مالیات است.

*مدیریت بازار ارز توسط دولت را تأیید می‌کنم و به نظر من بهترین شیوه مدیریتی که در بخش ارز تا کنون داشته‌ایم امروز، اجرا می‌شود.

*در قضیه ارز چیزی به نام بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسم. چون بازار آزاد ارز چیزی جز بازار قاچاق نیست. بازاری است که از قاچاق حمایت می‌کند و دیگران بر روی این بازار سوار هستند. بازاری است که تحت تأثیر کانال‌های تلگرامی شکل می‌گیرد و این کانال‌ها از خارج هدایت می‌شود و تحت تأثیر نوعی تصمیمات در حوزه خلاف امنیت ملی کشور است. در هرات، سلیمانیه و اربیل عراق برای ما بازارسازی می‌کنند، هدایت می‌کنند و ارز فردایی را شکل می‌دهند. ارز فردایی مبادله ارز نیست. صرفاً یک توافق و تفاهم بین دو نفر است که یکی می‌گوید قیمت ارز این است و دیگری می‌گوید قیمت ارز آن است و روز بعد هر کدام که اتفاق افتاده بود مابه التفاوت‌اش را یکی باید به دیگری بدهد. این که بازار نیست.

*قاچاقچی‌ها به این بازار نیاز دارند. عده‌ای قاچاقچی هستند و عده‌ای دلال. منفعت دلال‌ها اقتضا می‌کند که چنین بازاری وجود داشته باشد. اگر این بازار وجود نداشته باشد دلال سود نمی‌کند. چرا در ترکیه دلالی وجود ندارد؟ چرا در اروپا دلالی وجود ندارد؟ چرا دلالی ارز در بازارهای شرق آسیا وجود ندارد؟ چرا در بازارهای غرب آفریقا وجود ندارد؟ چرا در آمریکای لاتین وجود ندارد؟ بازار آزاد ارز به این معنا در اندکی از کشورهای جهان وجود دارد که سر چهارراه‌ها مبادله ارز می‌شود و افراد و اشخاص نه بانک و صرافی به این کار می‌پردازند.

*ما از نظر دلار در تحریم هستیم و هر گونه واردات و صادرات دلار از کشور ما تحریم است. فدرال رزرو آمریکا این گونه مبادلات را رصد می‌کند و از آنها جلوگیری می‌کند. طبیعتا وقتی نمی‌توانیم با دلار مبادله کنیم باید با سایر ارزها مبادله کنیم.

*ما اگر بتوانیم باید افکار عمومی جامعه خودمان را نسبت به دلار منصرف کنیم تا ذهنشان را از دلار خارج کنند و به سراغ سایر ارزها بروند. دلار الان برای ما چیزی جز دردسر نیست. بخشی از درآمد دلاری ما ناشی از صادرات کالاهایی است که توسط بخش خصوصی ما به کشورهای متعدد جهان صورت می‌گیرد ما به ۶۰ تا ۷۰ کشور جهان صادرات داریم. این صادرات طبعا در بخشی توسط دلار است و این درآمد می‌آید و استفاده می‌شود و یا در همان جاییکه هست به صورت حواله ارزی استفاده می‌شود یا به نحو دیگری که وارد می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز این طور است و اگر بتوانیم با مهمترین طرف‌های تجاری خود مثل هند و چین و عراق و احیانا کره یا امارات تفاهم کنیم و با شیوه‌ای غیر از دلار با این کشورها مبادله کنیم در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تجارت خارجی، خود را از آسیب دلار مصون کرده‌ایم و می‌توانیم با توافق نامه‌های دو جانبه برای استفاده از پول دو طرف و یا توافق‌های چند جانبه مثل ایران و روسیه و چین مبادلات ارزی ایجاد کنیم و با ارز کشورهای دیگر مبادله کنیم این شیوه کمک می‌کند تا تبعات تحریم را از اقتصاد دور و آثار تحریم را بر کشور کم کنیم.

*دولت هدف‌گذاری کرده که تورم تا پایان سال به ۳۵ درصد نزدیک شویم و احتمال‌اش قوی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج