۱۳۴۹۳۳۱
۲۴۱۴
۲۴۱۴
پ

معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار ۲۰۰ میلیارد تومانی بوگاتی

یک بوگاتی با الماس در سیستم صوتی و موتور ۱۶ سلیندر متشکل از ۳۵۰۰ قطعه را تصور کنید. این ماشین ۴ میلیون دلاری (حدود ۲۰۰ میلیارد تومان) می‌تواند شتاب بین صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۲.۴ ثانیه طی کند.

خبرآنلاین: رانندگی با این خودروی لوکس در بزرگراه ساحلی اقیانوس آرام در هنگام غروب آفتاب یک رویای بزرگ است. در همان حالی که بوگاتی در بلوار غرش‌کنان حرکت می‌کند، عابران پیاده برای تماشای آن سرشان را می‌چرخانند و با اتومبیلی روبرو می‌شوند که به ندرت می‌توان آن را در زندگی روزمره دید.

این بوگاتی ساخت فرانسه بسیار گران‌قیمت و در عین حال بسیار قدرتمند است. این ماشین ۴ میلیون دلاری می‌تواند شتاب بین صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۲.۴ ثانیه پر کند و حداکثر سرعت بوگاتی شیرون سوپر اسپورت ۲۷۳، حدود ۴۴۰ کیلومتر برساعت است که حتی سریع‌تر از قطار شینکانسن ژاپن است.

معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار ۲۰۰ میلیارد تومانی بوگاتی

ویژگی‌های منحصر به فرد شیر جدید بوگاتی

البته آنچه این اتومبیل بوگاتی را خاص و هیجان‌انگیز می‌کند، تنها در قلب تپنده آن و موتور ۱۶۰۰ اسب بخارش نیست؛ این ماشین ظاهری شیکی دارد که صفحات آئرودینامیک عریضی در پهلوهای آن و قوسی شبیه به طاق‌های کلیسا در پشت آن به چشم می‌خورد. در عین حال مهندسی ساخت این مدل بوگاتی نیز منحصر به فرد است: این اتومبیل دارای یک شاسی یکپارچه فیبروکربنی دست‌ساز (که قاب ساختاری خودرو را تشکیل می‌دهد) است.

شیرون سوپر اسپورت، از ۱۶ سیلندر و۴ توربو نیرو می‌گیرد که هوای بیشتری را به داخل محفظه احتراق وارد می‌کنند تا این ماشین، قوی و غرنده حرکت کند.از دیگر ویژگی‌های شیرون سوپر اسپورت می‌توان به غشای الماسی در سیستم صوتی Accuton و تیتانیوم در سیستم اگزوز آن اشاره کرد. با نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو، بیشتر متوجه خاص بودن آن خواهید شد.

خودرویی برای جشن عصر طلایی

مشتریان بوگاتی می‌توانند از طریق برنامه Sur Mesure این برند که به معنای "ساخت سفارشی" است، خودروی سفارشی مدنظرشان را درخواست کنند. همه چیز در استودیوی طراحی انجام می‌شود. یک مشتری یک شیرون سوپر اسپورت که به شکل یک بوم نقاشی برای جشن بزرگداشت تاریخچه این کمپانی طراحی شده بود را انتخاب کرد. جاشا استراوب، طراح بوگاتی مسئولیت این چالش را برعهده داشت و رهبر تیمی بود که در طول ۴۰۰ ساعت، ۴۵ طرح را با دست دورتادور خودرو طراحی کردند.

طبق گفته استراوب، برای این خودروی خاص که "عصرطلایی" نام گرفته، مهم این بود که تیم طراحی از طرح‌های مداد به شکل مستقیم روی بدنه خودرو استفاده کنند. مدادهایی که آنها انتخاب کردند، دارای مقداری موم بود که به نقاشی‌ها جلوه پاستل روغنی می‌داد. او در این رابطه گفت:« راه‌های ساده‌تری برای انجام این کار وجود داشت. مثل استفاده از خودکار یا مارکر. ولی طراحی با خودکار، اصلا شبیه به طراحی با مداد نمی‌شد. ما می‌خواستیم دانه‌ها و سایه‌ها و هایلایت‌ها واضح جلوه کنند و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا از مداد استفاده کنیم.»

در تست‌های ابتدایی، طراحان از پنل‌های نمونه اولیه بدنه استفاده کردند و مستقیما روی رنگ طراحی کردند. سپس آن را با یک لایه محافظ شفاف پوشاندند. مشکلی که به آن برخوردند این بود که لایه محافظ شفاف، روی طراحی‌های با مداد ترک خورد. در نتیجه طراحان پروسه‌ای را تعریف کردند که بتوانند به نتیجه مدنظر برسند: در ابتدا یک لایه سبک از محافظ شفاف را برروی رنگ طلایی خودرو استفاده شد و سپس تصاویر با مدادهایی با کیفیت حرفه‌ای Prismacolor و Polychromos برروی خودرو طراحی شدند. سپس آنها یک لایه نازک دیگر از محافظ شفاف را روی این نقاشی‌ها زدند و هنرمندان برروی آن طرح‌هایشان را پیاده کردند. استراوب می‌گوید که هر تصویر دست کم سه تا چهار بار کشیده شده است.

معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار ۲۰۰ میلیارد تومانی بوگاتی

یک نکته دیگر این بود که درست در بالای دسته دنده و روی داشبورد همه این ماشین‌ها، تیوترهایی تعبیه شده که هرکدام از یک غشای الماس یک قیراطی برای بهره‌گیری از صدایی با اعوجاج کم و با کیفیت بالا بهره‌مندند. این غشا شبیه یک لنز تماسی است؛ اما از جنس سخت‌ترین ماده روی زمین ساخته شده: الماس.

از آنجا که الماس جنس بسیار سختی دارد، امواج صوتی به سرعت و بدون تاب برداشتن از آنها عبور می‌کند و جفت شدن آن با قطعات تیتانیومی، باعث می‌شود تا سیستم صوتی Accuton عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

اما داستان موتور W۱۶

شیرون سوپر اسپورت در حال حاضر تنها ماشینی است که از یک پیشرانه ۱۶ سیلندر بهره می‌برد. این موتور که اولین بار در Veyron ۲۰۰۵ به کار گرفته شده بود، متشکل از ۳۵۰۰ قطعه مجزاست که هرقطعه با دست مونتاژ شده است.

اما اگر بخواهیم مروری کوتاه بر پیش زمینه این موتور داشته باشیم، باید بدانیم که حرف V در نام موتور V۸ ، به دلیل شکل آن انتخاب شده است. دو بانک چهارسیلندر هر کدام در یک پیکربندی V شکل مرتب شده‌اند. اما موتور این خودرو W۱۶ نام دارد و حرف W به این خاطر است که سیلندرها با فرمت W برای کارآیی هرچه بیشتر فضا مرتب شده‌اند. در حقیقت مهندسان بوگاتی یک موتور ۱۶ سیلندر را ساخته‌اند که به اندازه یک موتور ۱۲ سیلندر است.

معجزه با الماس و تیتانیوم در شاهکار ۲۰۰ میلیارد تومانی بوگاتی

اما موتور W۱۶، چیزی فراتر از مجموع دو موتور V۸ است. بوگاتی W۱۶ با چهار توربو (دو عد در هر سیلندر) تقویت شده؛ به طور معمول، توربوها برای افزایش قدرت در یک موتور کوچکتر به کار می‌روند ولی طبیعتا، اینجا هدف این نیست. موتور W۱۶ بسیار قدرتمند است و توربوها در بالای صفحه قرار دارند. تنظیم پیچیده آب خنک‌کننده باعث می‌شود تا آنها بدون گرم شدن بیش از حد، نرم و روان کار کنند و به همین منظور این برند، در سیستم اگزوز از تیتانیوم استفاده می‌کند. چرا که طبیعتا موتور W۱۶ گرمای زیادی را ایجاد می‌کند. این تنظیم موتور نمادین، علاوه بر اینکه قدرت بسیار بالایی دارد، به خاطر بهره‌گیری از این هنرها نیز متمایز و برجسته است.

شاهکار بعدی بوگاتی چه خواهد بود؟

در حال حاضر آینده این کمپانی فرانسوی نامعلوم است. یک قرن بعد از تاسیس این شرکت، خود اتوره بوگاتی (که در سال ۱۹۴۷ درگذشت) از دیدن اینکه این کمپانی هنوز خودروهایی را با نام او می‌سازد حیرت‌زده خواهد شد. او مطمئنا از دانستن اینکه ریماک، سازنده خودروهای برقی کرواسی، مالک اکثر سهام بوگاتی است و در نظر دارد تا خودروهای این برند را نیز برقی کند، شگفت زده می‌شود و مطمئنا با میت ریماک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Rimacکه در سال ۱۹۸۴، کار خود را با تبدیل پیشرانه BMW سری ۳ از احتراق داخل به برق آغاز کرده بود، حس نزدیکی زیادی خواهد کرد.

در شرایطی که استفان وینکلمن، مدیرعامل سابق بوگاتی اخیرا گفته که موتور W۱۶، آخرین در نوع خود است، اما این بدان معنا نیست که این کمپانی سازنده خودرو، کارش را در زمینه پیشرانه‌های عظیم به پایان رسانده است. اگر این کمپانی خودروسازی، نیم‌نگاهی به عملکرد کمپانی لامبورگینی داشته باشد، احتمالا در آینده یک اتومبیل هیبریدی پرقدرت را انتخاب خواهد کرد و با حضور ریماک قطعا کارها خیلی خوب به پیش خواهد رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج