۱۳۵۱۳۰۹
۴۳۷۰۵
۴۳۷۰۵
پ

آب شدن یخ‌ها بقایای تله‌های باستانی را آشکار کرد

باستان‌شناسان در حال بالا رفتن از کوه‌های یخی نروژ با بخشی از یک تله شکار باستانی مواجه شدند که بعد از چندین قرن حالا با آب شدن یخ‌ها دوباره پدیدار شده بود.

فرادید: گرم شدن هوای زمین حتما اتفاق ناخوشایندی است اما باستان‌شناسان نروژی توانستند از این وضعیت بهترین استفاده را بکنند!  آن‌ها در حال بالا رفتن از کوه‌های یخی نروژ، یخچال‌های طبیعی در حال ذوب را بررسی کردند. چیزی که بین صخره‌ها گیر کرده بود توجه آن‌ها را جلب کرد. آن‌ها با دقت آن را بیرون کشیدند و با بخشی از یک تله شکار باستانی مواجه شدند.

روز ۲۴ آگوست (اوایل شهریور) بود که یک از باستان‌شناسان در ویدیویی در فیس بوک گفت: «این یک چیز عادی نیست که هر روز آن را ببینید.»  در تصاویر منتشر شده، زیر تخته‌سنگ‌های بزرگ یک چوب بلند و نوک‌تیز با یک تکه‌ی مستطیلی کوچکتر که به انتهای آن وصل است را می‌بینیم. باستان‌شناسان می‌گویند این چوب ترساندن یا scaring stick است. 

آب شدن یخ‌ها بقایای تله‌های باستانی را آشکار کرد

شکارچیان باستانی از چوب‌های ترساندن برای به دام انداختن گوزن شمالی استفاده می‌کردند. محققان می‌گویند: «گوزن‌های شمالی حیوانات بسیار حساسی هستند و از سایه‌های شبه‌انسان یا اشیاء متحرک نیز دوری می‌کنند.» 

شکارچیان باستانی با دانستن اینکه گوزن شمالی از چنین اشکال «بالقوه خطرناکی» دوری می‌کند، ردیفی از این چوب‌ها را با اشیاء متحرک متصل به آن در برف‌ها قرار می‌دادند. این چوب‌ها گوزن‌های شمالی را می‌ترساند و آن‌ها را به سمت کماندارانی هدایت می‌کرد که کمین کرده بودند. در عکس زیر، تکنیک این شکارچیان باستانی بازسازی شده است. 

آب شدن یخ‌ها بقایای تله‌های باستانی را آشکار کرد

باستان‌شناسان طی بررسی‌های اخیرشان، چندین چوب ترساندن را کشف کردند. این دست‌سازه‌ها یک «محل شکار گوزن شمالی» با قدمت ۱۵۰۰ ساله را آشکار کردند. 

لارس هولگِر پیلو، مدیر پروژه به مَک‌کلاچی نیوز گفته است که محل شکار گوزن شمالی در پارک ملی برهایمِن در حدود ۱۶۰ مایلی شمال غربی اسلو پیدا شده است. 

آب شدن یخ‌ها بقایای تله‌های باستانی را آشکار کرد

باستان‌شناسان روز ۲۵ آگوست اعلام کردند که اکنون، این مکان شکار باستانی پر از یخچال‌های مرده است. این یخچال‌ها آنقدر ذوب شده‌اند که دیگر برای ادامه‌ی حرکت، جرم کافی ندارند. 

باستان‌شناسان می‌گویند ذوب شدن یخ‌ها تل‌سنگ‌هایی را آشکار کرده که دو مسیر باستانی را شکل داده‌اند، اما بعید است دست‌سازه‌های دیگری را درون خود حفظ کرده باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج