۱۳۵۴۰۴۹
۲ نظر
۱۰۹۰
۲ نظر
۱۰۹۰
پ

واکنش سازمان ملل به تبادل زندانیان ایران و آمریکا

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا منجر به کاهش تنش‌ها میان دو کشور شود.

ایسنا نوشت: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا منجر به کاهش تنش‌ها میان دو کشور شود.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری با اشاره به تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت که سازمان ملل امیدوار است این توافق به کاهش تنش‌ها میان این دو کشور منجر شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بسیار امیدواریم که این امر منجر به همکاری بیشتر و کاهش تنش‌ها شود. آزادی پنج آمریکایی نشان دهنده یک پیشرفت دیپلماتیک قابل توجه پس از سال‌ها مذاکرات غیرمستقیم پیچیده بین واشنگتن و تهران است.

 روز دوشنبه بر اساس توافق غیر مستقیم انجام‌شده بین ایران و آمریکا که اولین بار دهم اوت در رسانه‌ها مننشر شد و همزمان با آزادسازی داریی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و واریز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به شش حساب متعلق به بانک‌های ایران در ۲ بانک قطری، تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد.

طبق این توافق در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند، پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شدند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از آزادی پنج آمریکایی در ایران و پرواز آنها به دوحه از این اتفاق استقبال و از کشورهای درگیر به دلیل تلاش‌هایشان در حصول و اجرای توافق تهران و واشنگتن قدردانی کرد.

در چارچوب این توافق که به وساطت قطر انجام شد، تهران و واشنگتن پس از ۲ سال مذاکره روند تبادل زندانیان را نیز آغاز کردند و قرار شد در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند، پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شوند.

عصر روز دوشنبه پنج زندانی آمریکایی توسط یک هواپیما قطری که از صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد مستقر شده بود، راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه‌ها مطرح شده بود و نام ۲ نفر از آنها اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند، یکی از این دو نفر، یک زن ایرانی-آمریکایی است.

همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل نام پنج زندانی آزاد شده از سوی آمریکا را لطف‌الله افراسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطار کاشانی است، اعلام کرد.

بر اساس آنچه که اعلام شده، عصر دیروز «مهرداد معین انصاری» و «رضا سرهنگ پور» بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده وارد دوحه، پایتخت قطر سپس راهی تهران شدند. در مراسم استقبال از آن‌ها در قطر، سفیر ایران در دوحه نیز حضور داشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد یک نفر از شهروندان آزاد شده ایرانی در آمریکا با توجه به حضور خانواده‌اش در یک کشور ثالث به آنجا سفر می‌کند و دو نفر دیگر هم با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان کشور باقی می‌مانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      طرح میرقائد

    • ناشناس

      اخلاقیات جابجا شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج