اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۵۴۱۹۱
۱۲۹۴
۱۲۹۴
پ

اعلام آمادگی باکو برای گفت‌وگو با قره‌باغ

اداره ریاست جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای دیدار با نمایندگان جمعیت ارمنی قره باغ اعلام کرد.

تسنیم: اداره ریاست جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای دیدار با نمایندگان جمعیت ارمنی قره باغ اعلام کرد.

اعلام آمادگی باکو برای گفت‌وگو با قره‌باغ

 به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: "دولت رئیس جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای دیدار در یولاخ با نمایندگان باشندگان ارمنی الاصل ساکن در منطقه قره باغ آذربایجان اعلام می کند".

در آغاز روز سه‌شنبه، وزارت دفاع آذربایجان گزارش داد، که باکو "اقدامات ضد تروریسم محلی" را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در قره باغ آغاز کرده است. ساختارهای نظامی ارمنستان به عنوان اهداف ارتش آذربایجان در منطقه نام برده شد. گفته شد، که باکو برای این منظور از سلاح های بسیار دقیق استفاده می کند.

ایروان آنچه در حال وقوع است را تجاوز خواند و اعلام کرد، که هیچ واحد ارمنی در قره باغ وجود ندارد. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ریاست نشست شورای امنیت این جمهوری را بر عهده داشت. یادآوری می کنیم، که قره باغ کوهستانی منطقه ای در ماوراء قفقاز است، که نزدیک به همه ای باشندگان این منطقه ارمنی هستند.

در سال 1923، این منطقه وضعیت یک منطقه خودمختار را در داخل جمهوری آذربایجان دریافت کرد. در سال 1988 جنبشی برای اتحاد دوباره با ارمنستان در قره باغ آغاز شد. در 2 سپتامبر 1991 استقلال از آذربایجان اعلام شد و نام آن به جمهوری قره باغ تغییر کرد. از سال 1992 تا 1994، آذربایجان تلاش کرد کنترل جمهوری خودخوانده را به دست گیرد؛ این عملیات نظامی تمام عیار بود که طی آن 30 هزار نفر کشته شدند. در سال 1994، طرفین بر سر آتش بس توافق کردند، اما وضعیت جمهوری هرگز مشخص نشد. در پایان سپتامبر 2020، جنگ در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 10 نوامبر، آذربایجان و ارمنستان با پا درمیانی مسکو توافق کردند آتش بس کامل کنند و در مواضع اشغالی باقی بمانند و اسیران و جسدهای کشته شدگان را مبادله کنند. نیروهای نگهبان صلح روسیه اکنون در منطقه از آن میان در دهلیز لاچین جا به جا هستند. سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت، که ایروان آماده است تا حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد، که رهبری ارمنستان اساساً حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته است. همانطور که الهام علی اف، رهبر آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است پیش از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج