adexo3
۱۳۶۰۷۴۰
۷۴۰
۷۴۰
پ

قندهای مصنوعی چه معایب و مزایایی دارند؟

میزان قابل قبول استفاده از آسپارتام در هر کیلوگرم وزن بدن ۵۰ میلی‌گرم است و آس‌سولفام در هر یک کیلوگرم وزن بدن حدود ۱۵ میلی‌گرم در روز مجاز به استفاده است که میزان مصرف این شیرین کننده‌ها در شرکت‌های صنایع غذایی در نظر گرفته می‌شود.

ایسنا: یک متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی مزایا و محاسنی به همراه دارد، گفت: این شیرین کننده‌ها معمولاً ۲۰ تا ۳۰ برابر از قند معمولی شیرین‌ترند و در نوشابه‌ها، آبنبات‌ها و ژله‌ها استفاده می‌شوند، از طرفی این قندهای مصنوعی موجب خراب شدن دندان‌ها نمی‌شود چرا که ترشح بزاق را در دهان بیشتر کرده و از طرفی دیگر کربوهیدرات ندارند و موجب افزایش کالری دریافتی نمی‌شوند.

قندهای مصنوعی چه معایب و مزایایی دارند؟

سیاوش فاضلیان با اشاره به اینکه شیرین کننده‌های رژیمی یا قندهای مصنوعی به دو دوسته بدون کالری و کم کالری تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: برخی قندهای مصنوعی کالری خاصی نداشته و تنها طعم شیرینی دارند مانند ساخارین، آسپارتام، آس‌سولفام و استویا که معمولاً در نوشابه‌های رژیمی و محصولات رژیمی استفاده می‌شوند و برخی از شیرین‌کننده‌ها کالری بسیار کمی دارند مانند سوربیتول و ایزومالت که معمولاً در آدامس‌های رژیمی استفاده می‌شوند.

فاضلیان با بیان اینکه ساخارین، آسپارتام و آس‌سولفام قندهای رژیمی هستند که باید حداکثر دوز مصرف آن‌ها مشخص باشد، گفت: میزان قابل قبول استفاده از آسپارتام در هر کیلوگرم وزن بدن ۵۰ میلی‌گرم است و آس‌سولفام در هر یک کیلوگرم وزن بدن حدود ۱۵ میلی‌گرم در روز مجاز به استفاده است که میزان مصرف این شیرین کننده‌ها در شرکت‌های صنایع غذایی در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه قندهای مصنوعی ریسک افزایش دیابت در بزرگسالان را کم می‌کند، تصریح کرد: اما از طرف دیگر نگرانی‌هایی در مورد مصرف شرین کننده‌های مصنوعی وجود دارد. طبق آزمایش‌های انجام شده ممکن است ساخارین با  سرطان سینه در ارتباط باشد همچنین در بیماری‌های دیگر و بارداری خطر ایجاد کند که باید در مصرف آن‌ها محتاط‌تر برخورد کرد.

وی در ادامه افزود: در مجموع دریافت قندهای مصنوعی برای بیماران چاق و دیابتی خوب است و کالری دریافتی بدن آن‌ها را کاهش می‌دهد اما از طرفی مطالعه کاملی در این مورد صورت نگرفته است. طبق آخرین تحقیقات انجام شده عنوان شده است که این قندهای مصنوعی بر میکروب‌های روده و مخاط روده تاثیر گذاشته و بر سیری و گرسنگی افراد دخیل است.

فاضلیان با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که قندهای مصنوعی دارند ممکن است دریافت آن‌ها به اعتیاد تبدیل شود، عنوان کرد: وقتی که فرد در پخت و پز دائماً از شیرینی‌های مصنوعی استفاده کند ذائقه آن تغییر کرده و حساسیت آن به غذاهای شیرین کاهش پیدا می‌کند و ممکن است فرد میل بیشتری به غذاهای شیرین پیدا کرده و مصرف کربوهیدرات را افزایش دهد و از طرفی غذاها، میوه و سبزیجاتی که شیرینی کمتری دارند، برایشان بی‌مزه باشد.

این متخصص تغذیه و تناسب اندام خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده که قندهای مصنوعی ممکن است در درمان اضافه‌ وزن، چاقی، دیابت و پیشگیری از بیمارهای دندانی مانند پوسیدگی دندان دخیل باشد اما بهتر است فرد برای رعایت رژیم غذایی خود از یک رژیم غذایی متعادل و غذاهای سالم و طبیعی استفاده  کند و  در کنار تغذیه سالم فعالیت فیزیکی داشته باشد تا اینکه از قندهای رژیمی استفاده کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج