۱۳۶۲۹۹۶
۸ نظر
۳۶۵۱
۸ نظر
۳۶۵۱
پ

عصبانیت محمدرضاشاه از فیلم جنجالی مهرجویی

«دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۳ ساخته شد، ولی تا سال ۱۳۵۶ شانس اکران عمومی نیافت. یکی از مهم‌ترین مخالفان نمایش عمومی فیلم هم در ایران خود محمدرضاشاه بود.

همشهری آنلاین: «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۳ ساخته شد، ولی تا سال ۱۳۵۶ شانس اکران عمومی نیافت. فیلم به مدت ۳ سال توقیف بود و سرانجام در ۱۳۵۶ پروانه نمایش گرفت و در جشنواره پاریس در ۱۹۷۷ (پاییز ۱۳۵۶) و سپس در برلین به نمایش درآمد و جوایزی نیز از این ۲ جشنواره دریافت کرد. اکران عمومی آن در ایران در ۲۳ فروردین ۱۳۵۷ آغاز شد. توقیف چندساله فیلم و موضوع متفاوت و جسورانه‌اش به همراه استفاده از ستاره‌های سینمای تجاری، «دایره مینا» را به جنجالی‌ترین ساخته مهرجویی تا آن زمان تبدیل کرد. این فیلم محصول مشترک تل‌فیلم، شرکت سینمایی و فیلم‌بردای ایران، وزارت فرهنگ و هنر و شرکت تعاونی سینماگران ایران است.

عصبانیت محمدرضاشاه از فیلم جنجالی مهرجویی

 

یکی از مهم‌ترین مخالفان نمایش عمومی فیلم هم در ایران خود محمدرضاشاه بود. در کتابی درباره مخالفت محمدرضا پهلوی با «گاو» آمده:

«تماشای فیلم بعد از شام یکی از تفریحات مورد علاقه شاه و بخشی دائمی از برنامه‌های شبانه مهمانی با خواهران و برادرانش بود. به کمدی‌های سبک فرانسوی علاقه‌ای ویژه داشت. به علاوه فیلم‌های هالیوودی و تفریحی را معمولا بر فیلم‌های جدی هنری ترجیح می‌داد. گهگاه فیلمی جنجالی که محل نزاع سانسورچیان و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته بود برای تصمیم‌گیری نهایی به نیاوران آورده می‌شد و شاه و ملکه درباره پخش یا عدم پخش آن تصمیم می‌گرفتند.

در همین راستا، گاه ملکه می‌کوشید شاه را به تماشای فیلم‌های جدی‌تر، به‌ویژه آنان که ساخت کارگردانان ایرانی بود، وادارد. یکی از این فیلم‌ها «دایره مینا» اثر داریوش مهرجویی بود. محور اصلی فیلم تجارت خون بود که به‌ویژه در محلات فقیرنشین تهران و معتادان شهر رواج داشت. دکتر منوچهر اقبال که در آن زمان ــــ و از سال‌ها پیش از ماجرا ــــ ریاست جامعه پزشکی ایران را به عهده داشت، از پخش فیلم جلوگیری کرده بود. می‌گفت حرفه پزشکی در ایران را تحقیر و تخفیف می‌کند. ملکه که خواستار پخش فیلم بود اصرار داشت که شاه هم به تماشای آن بنشیند و در باب نشان دادن یا ندادن آن نظرش را اظهار کند.

بالاخره شبی نسخه‌ای از فیلم را به کاخ نیاوران آوردند و برای شاه و ملکه و مهمانان آن‌شب‌شان به نمایش گذاشتند. وسط فیلم شاه به خشم و اعتراض از جا برخاست و اتاق سینما را ترک گفت و به زبانی بلند و پر اعتراض ادعا کرد که این به‌اصطلاح روشنفکران ــ یا آن‌چنان که رسم مألوف شوخی‌هایش با علم بود، این انتلکتوئل‌ها ــ چرا همیشه به جنبه‌های تیره هستی دلبسته‌اند و تنها سیاهی‌های جامعه را نشان می‌دهند.»

جمال امید در کتاب «تاریخ سینمای ایران» درباره سرنوشت این فیلم پس از رفع توقیف در اکران عمومی می‌نویسد: «نمایش دایره مینا پس از تأخیری چهار ساله، پنج هفته در سینما آتلانتیک و شش هفته در سینما دیانا روی پرده بود و بیش از ۱۶ میلیون ریال کارکرد داشت. فیلم صرف‌ نظر از اینکه با اقبال عمومی مواجه شد، تحسین صاحب‌نظران و منتقدان را نیز کسب کرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      روحشان شاد
      پشت سر مرده حرف نزنید

    • آهان پس قتلش کار محمدرضا شاه بوده
      درست

    • م. اع

      متاسفانه در هر رشته تاثیر گذار بر فرهنگ اجتمائی به نوعی خرافات و تهییج احساسات حاکم است. این از خشونت و ابزار شدن سرچشمه می‌گیرد.
      همیشه روی معلول ها زوم می‌شود.
      جامعه در حباب های مختلف و متنوع فرهنگی اسیر است. رفاه به افزون طلبی و فقر به تحرک کور تبدیل می‌شود.
      عقاید به ابزار تشدید کننده و فکر به انحراف کشیده می‌شود.
      هنر باید ارتقا فرهنگی هدفمند و در راستای رشد یابندگی حرکت کند.
      دنبال موضوع و گیشه مخاطب گشتن به نوعی خیانت است. لذا باید فرهنگ را در ماهیت خود ارتقا داد و نه در نگاه سیستمی.
      اگر احساسی در مقطعی تحریک شد خیلی راحت به شوخی و فراموشی سپرده می‌شود.
      سرگرمی می‌تواند پیام فرهنگی داشته باشد. اما باور افراد و عملکرد آنها باید همسان فرهنگ محور باشد. سینما هنوز تا رسالت خود فاصله بسیار دارد. احساس جای عقل و عملکرد را گرفته.

    • ناشناس

      مهرجوی رو مصادره نکنید دیگه خجالت داره فیلم مستندش ببین چی گفته

    • ناشناس

      یه زمانی تو این مملکت زور شاه هم به توقیف همیشگی یه فیلم نمی رسیده و بالاخره پاش به سینما باز می شده اما الان چی ؟ مدیر دسته چندم که اتفاقا سینمایی هم نیست قشنگ جلو اکران یه اثر را برای همیشه میگیره

    • ناشناس

      مهرجویی از کیهان همشهری وزارت خونه ها دولت و اصولگراها متنفر بود

    • ناشناس

      دائم فیلم هاش بیخود توقیف بود دوست نداشت سوال سیاسی بپرسند بهانه نده ارشاد سرمایه اش توقیف بود

    • ناشناس

      همشهری خنده داره حرفاش از خوت شاکی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج