اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۶۳۸۱۷
۳۵۱۹
۳۵۱۹
پ

پشت پرده ادامه زیان‌های بانک آینده

ضمن آنکه بر اساس گزارش سال گذشته کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، این بانک با جلب اعتماد مردم موفق شده مانده منابع مردمی خود را در پایان مهرماه ۱۴۰۱ به بیش از ۳۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش دهد که نشان از مقبولیت این بانک نزد سپرده‌ گذاران دارد.

عصر خبر: ضمن آنکه بر اساس گزارش سال گذشته کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، این بانک با جلب اعتماد مردم موفق شده مانده منابع مردمی خود را در پایان مهرماه ۱۴۰۱ به بیش از ۳۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش دهد که نشان از مقبولیت این بانک نزد سپرده‌ گذاران دارد.
 
پشت پرده ادامه زیان‌های بانک آینده
در حالی که از پاییز سال ۱۳۹۸، مدیریت کامل بانک آینده بر عهده تیم منصوب عبدالناصر همتی و دولت سابق قرار داشته و دارد، تعلل آنها در تبدیل سرمایه گذاری‌های متعدد «وآیند» به خروجی‌های سودده، با تعجب و گلایه سهامداران خرد همراه بوده است.
 
 طی روزهای اخیر بار دیگر نام بانک آینده در میان تحلیل ها و خبرهای حوزه اقتصادی کشور مطرح شده است؛ بانکی که با دارا بودن بیش از ۷ میلیون مشتری، توانسته بیش از ۸ درصد از کل جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را جذب خود کند و در کنار آن، مجموع منابع آورده شده از سوی این تعداد مشتری، حدود ۷ درصد نقدینگی کل کشور است.
 
ضمن آنکه بر اساس گزارش سال گذشته کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، این بانک با جلب اعتماد مردم موفق شده  مانده منابع مردمی خود را در پایان مهرماه ۱۴۰۱ به بیش از ۳۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش دهد که نشان از مقبولیت این بانک نزد سپرده‌ گذاران دارد.
 
اما در این میان، یکی از مهمترین سوالات که مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفته، موضوع زیان انباشته بانک آینده است که مانور زیادی روی آن انجام می شود. ریشه این موضوع را باید در سرمایه گذاری های این بانک روی تعداد قابل توجهی پروژه سودساز دانست که به زودی، امکان تجدید ارزیابی آنها و افزوده شدن رشد چشمگیر این سرمایه گذاری ها فراهم می شود.
 
به طوری که گزارش کارشناسان رسمی دادگستری، ضمن اثبات بیشتر بودن ارزش دارایی‌ های بانک نسبت به بدهی ‌های آن، نشان دهنده آن است که دارایی ‌های بانک آینده، ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بیشتر از بدهی‌ های آن در مقطع زمانی فعلی است که در میان بانکهای کشور کم نظیر است.
پشت پرده ادامه زیان‌های بانک آینده
 
 
فقط ارزش ایرانمال در سال جاری به میزان ۲۵۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است
 
سرمایه گذاری های این بانک، هم اکنون با سود بسیار خوبی همراه شده که سهامداران نیز به زودی از آن منتفع خواهند شد. به عنوان مثال، فقط قیمت "پایه سهام" شرکت توسعه بین الملل ایران ‌مال هم اکنون بیش از 162 هزار میلیارد ‌تومان ارزش‌ گذاری شده که در سالهای بعد نیز با رشد قابل توجهی همراه خواهد شد.
 
نقش مدیران منصوب دولت قبل در تلنبار شدن زیان بانک
 
همانطور که اشاره شد، سرمایه گذاری های این بانک روی تعداد قابل توجهی پروژه سودساز بوده که به زودی، امکان تجدید ارزیابی آنها و افزوده شدن رشد چشمگیر این سرمایه گذاری ها فراهم می شود. اما به دلیل تعلل و بی توجهی مدیران منصوب در دولت قبل، زمان مناسب برای تحقق این مهم مدام به تعویق انداخته شده است.
 
همانطور که رسانه ها همچون خبرگزاری فارس، اعلام کرده اند بانک مرکزی از سال 97 با خلع ید سهامداران، برای 3 بانک خصوصی شامل آینده، سرمایه و دی، هیات مدیره و مدیرعامل تعیین کرد.
 
اما در حالی که زیان انباشته این بانک در پایان سال ۱۳۹۶ کمتر از ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده، این رقم با رشدی عجیب در دوره سرپرستی تیم منصوب عبدالناصر همتی، دهها برابر شده و همچنان تعلل برای رفع این مشکل از سوی هیات سرپرستی که تعهدی به سهامداران ندارند، ادامه دارد. 
هیات سرپرستی مذکور، از آذرماه سال ۱۳۹۸ با تصمیم بانک مرکزی دولت حسن روحانی تعیین شدند و چند هفته دیگر، چهارمین سال ادامه حضور آنها در این بانک است.
 
پاسخ به این سوال که چرا در حالی که هدف از انتصاب محمد فطانت ‌فرد مدیرعامل مستعفی و هیات سرپرستی فعلی بانک آینده مدیریت بهتر دارایی ها و حفظ منافع سپرده گذاران و سهامداران خرد بود، اما طی چهارسال گذشته روند زیاندهی بانک، کاملا صعودی و نگران کننده است را باید در مشاغل دیگر مدیران فعلی جستجو کرد.
 
پشت پرده ادامه زیان‌های بانک آینده
 
 
ضریب صعودی زیان بانک در دوره مدیریت منصوبان دولت روحانی
 
به عنوان مثال، طبق گزارش رسانه ها یکی از اعضای تیم سرپرستی و مدیریت بانک آینده، در عرصه فعالیت در سایر شرکت‌های بازار سرمایه، صاحب رکورد بوده و در دوره ای، امضای وی به صورت همزمان برای اوراق تعهدآور ۹ شرکت بازار سرمایه که عمدتا ربطی هم به بانک آینده نداشته اند استفاده می شده و بعضا می شود.
 
طبیعی است چنین فردی که از او به عنوان ابوالمشاغل بورسی یاد شده، فرصت رسیدگی تمام وقت به دغدغه ها و نگرانی های دهها هزار سهامدار بانک آینده را نداشته است. ضمن آنکه بنا بر اعلام برخی نمایندگان مجلس، فطانت فرد مدیرعامل مستعفی بانک نیز بخش عمده ای از سال را در کشور انگلستان یا سایر کشورهای اروپایی سپری می کرده و از اون به عنوان مدیرعامل لندن نشین یاد شده است.
 
بنابراین، پرسش مهم این است که با وجود وضعیت بحرانی بانک آینده، چرا برخی مدیران منصوب دولت سابق در بانک آینده به جای وقت گذاشتن برای حل مشکلات بانک، عملا وقت و تمرکز خود را روی پروژه ها و مسئولیت های دیگر قرار داده بودند که نتیجه آن، انباشته شدن زیان و نگرانی سهامداران و سپرده گذاران باشد ؟ 
 
به نظر می رسد با برنامه ریزی جدید بانک مرکزی برای اجرای یک برنامه موثر، ظرف ماه های آینده باید شاهد تجدید ارزیابی دارایی های بانک و تبدیل سرمایه های گذاری های گذشته به سود باشیم که اولین منتفع آن، سهامداران خرد و سپرده گذاران بانک خواهند بود.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج