۱۳۶۹۵۷۹
۶۷۶۱
۶۷۶۱
پ

این اژدها، «جام مقدس» خزندگان است

مارمولک‌های مانیتور بدون گوش، خزندگانی اژدها مانند هستند که به قدری نادر هستند که به آن‌ها لقب «جام مقدس» هرپتولوژی مطالعه خزندگان و دوزیستان را داده‌اند.

خبر آنلاین: مارمولک‌های مانیتور بدون گوش، خزندگانی اژدها مانند هستند که به قدری نادر هستند که به آن‌ها لقب «جام مقدس» هرپتولوژی مطالعه خزندگان و دوزیستان را داده‌اند.

تین مزدکی_ مارمولک مانیتور بدون گوش «Lanthanotus borneensis» که در بورنئو، نزدیک نهرها در جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند، از کرم خاکی، خرچنگ و ماهی تغذیه می‌کنند. این گونه تنها عضو شناخته شده خانواده خود، یعنی خانواده «Lanthanotidae» است و به این معنی است، محققان هیچ چیز دیگری مانند آنها را تا امروز پیدا نکرده‌اند. تصور می‌شود که آخرین جد مشترک این مارمولک در دوره کرتاسه و در حدود ۱۴۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال پیش، از هم جدا شده باشد.

این اژدها، «جام مقدس» خزندگان است

مارمولک‌های مانیتور بدون گوش تا 50 سانتی‌متر طول رشد می‌کنند، با بدن‌های باریک، اندام‌های کوچک و دم‌هایی که می‌توانند اشیا را با آن‌ها احساس کنند. سر آن‌ها فاقد گوش‌های خارجی است، از این رو نام مارمولک مانیتور بدون گوش نامیده می‌شود؛ به علاوه پلک‌های پایینی آن‌ها که در زیر آب بسته می‌شوند شفاف هستند.

این اژدها، «جام مقدس» خزندگان است

بر اساس گزارشی که در سال 2014 توسط یک سازمان حیات وحش متمرکز بر تجارت گونه‌های وحشی منتشر شد، دانشمندان هنوز چیز زیادی در مورد این مارمولک‌های مرموز نمی‌دانند، اما معتقدند سازگاری‌های حیوانات با سبک زندگی زیرزمینی سازگار است.

این اژدها، «جام مقدس» خزندگان است

بر اساس یه مقاله که در سال 2013 در Herpetological Review منتشر شد، مارمولک های مانیتور بدون گوش روزهای خود را با پرسه زدن در زیر پوشش گیاهی و صخره ها در سواک حل نهرهای سنگی می‌گذرانند و شب‌ها برای یافتن غذا در خشکی و آب بیرون می‌آیند. خاک به فلس‌های توده‌ای آنها می‌چسبد، بنابراین وقتی بیرون می‌آیند، استتار دارند.

تصور می‌شود که از دم خود به عنوان لنگر استفاده می‌کنند و آن‌ها را به دور سنگ‌ها و ریشه‌ها می‌پیچند تا در سیل‌ها از بین نرود. به گزارش Animal Diversity Web، ظاهر غیرمعمول مارمولک‌های مانیتور بدون گوش باعث شد دانشمندان فکر کنند که حلقه مفقوده بین مارها و مارمولک‌ها هستند، اما این موضوع بعداً رد شد. آنها بومی بورنئو هستند، جایی که با ترکیبی از جنگل زدایی و تجارت حیوانات خانگی، طبق فهرست قرمز IUCN از گونه‌های در معرض تهدید قرار دارند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج