۱۳۶۹۹۷۵
۵۲۹۲
۵۲۹۲
پ

کشف جانور عجیب «تک‌شاخ» در یک غار آبی

این جانوران تقریباً کور، بی‌رنگ و دارای شاخ هستند. دانشمندان هنوز کاربرد دقیق این شاخ را نمی‌دانند اما تصور می‌کنند باید ارتباطی به محل زندگی تاریک جانور داشته باشد.

فرادید: آخرین چیزی که شاید انتظار داشته باشید در یک غار کاملا تاریک در چین پیدا کنید یک تک‌شاخ است. اما این دقیقاً همان چیزی است که محققان یافتند. این گونه جدید متعلق به تیرۀ Sinocyclocheilus است، ظاهرش نسبتاً غیرمعمولی است و دارای یک شاخ منحصر به فرد است. 

در جنوب چین، ۳۲ نمونۀ جانوری از یک غار طی بررسی تنوع غارماهیان جمع‌آوری شد. معلوم شد ۱۵ مورد از آن نمونه‌ها مربوط به یک گونه کاملاً جدید هستند. گونه جدید با دقت با گونه‌های شناخته‌شده‌ی همان تیره با استفاده از مقایسه‌های ریخت‌شناسی و تجزیه و تحلیل تبارزایی مقایسه و نام Sinocyclocheilus longicornus sp برای آن انتخاب شد. این نام برگرفته از کلمات لاتین «longus» به معنای بلند و «cornu» به معنای شاخ است. 

کشف جانور عجیب «تک‌شاخ» در یک غار آبی

دانشمندان در حال تلاش برای یافتن کارایی این شاخ هستند. 

این کشف جدید، تعداد گونه‌های این تیره را به ۷۷ مورد می‌رساند که ۱۳ گونه از آن‌ها در همان استان (گوئیژو) چین، یافت شدند. 

گونه جدید دارای ساختاری شاخ‌مانند روی پیشانی و چشمان کوچکی است که به خوبی نمی‌تواند با آن‌ها ببیند. با این حال، از آنجا که در تاریکی مطلق زندگی می‌کند، به آن‌ها نیازی ندارد. برخی گونه‌های یک جنس فاقد ساختار شاخ‌مانند هستند و در آب‌های روشن‌تر زندگی می‌کنند. بنابراین محققان به این باور رسیده‌اند که شاخ ممکن است با سبک زندگی تاریک گونه‌های جدید ارتباط داشته باشد. 

کشف جانور عجیب «تک‌شاخ» در یک غار آبی

غارماهیان اغلب دارای خصوصیات ریخت‌شناسی غیرعادی هستند. در مکزیک، غارماهیان به طور خاص چاق هستند و در تایلند راه رفتن و کوهنوردی را یاد گرفته‌اند. 

طول این غارماهی بین ۱۰.۵ تا ۱۴.۶ سانتی‌متر است و فاقد رنگدانه در فلس‌های خود است که به آن ظاهر سفید شبح‌مانندی می‌دهد. آبگیری که این غارماهی در آن یافت شد تنها ۱.۸ متر عرض و عمق کمتر از یک متر دارد. محققان دریافتند گونه جدید ارتباط نزدیکی با دیگر گونه‌های شاخ بلند همان جنس ندارد. بنابراین مقایسه شرایط محیطی این غارماهی با گونه‌های دیگر ممکن است کاربرد شاخ را مشخص کند. 

این مطالعه در مجله زوکیز (Zookeys) منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج