اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۶۹۰۲۹
۴۹۵
۴۹۵
پ

کشف فسیل‌های ۱۶۰میلیون‌ ساله دو ماهی خون‌آشام

دو گونه مکنده‌ماهی فسیلی بسیار بزرگ در چین کشف شده‌اند که نشان می‌دهند این جانوران دریایی عجیب، شکارچیانی خطرناک در اقیانوس‌های دورۀ ژوراسیک بوده‌اند.

فرادید: حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش، شکم هیچکدام از ماهیان و سایر موجودات آبزی از حملۀ ماهی‌های خون‌آشام در امان نبود. اخیرا دو گونه مکنده‌ماهی فسیلی بسیار بزرگ در چین کشف شده‌اند که به توضیح چگونگی تبدیل این جانوران دریایی عجیب به شکارچیان انگلی اصلی اقیانوس‌های ژوراسیک کمک می‌کند. 

 مکنده‌ماهی‌ها، ماهی‌هایی ابتدایی با ظاهری شبیه مارماهی هستند که از دهان مکنده خود برای چسبیدن به ماهی‌های دیگر استفاده می‌کنند و از این رو به «ماهی خون‌آشام» معروف شده‌اند.

امروزه حدود ۴۰ گونه مکنده‌ماهی وجود دارد. سابقه فسیلی‌شان، آن‌ها را به ماهی بدون آرواره‌ای مرتبط می‌کند که حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش می‌زیسته است، به این معنا که آن‌ها بیشتر از درختان روی زمین قدمت دارند.

کشف فسیل‌های 160میلیون‌ ساله دو ماهی خون‌آشام

تصویری بازسازی شده از مکنده‌ماهی ژوراسیک

با این حال، از آنجا که تنها چند فسیل مکنده‌ماهی کشف شده است، بسیاری از جنبه‌های تاریخ تکاملی آن‌ها مشخص نیست، مثلاً زمان تکامل دندان‌های پیچیده‌شان. اما حالا دو نمونه توصیف‌شده جدید می‌توانند به پرکردن شکاف‌های موجود در داده‌های ما کمک کنند. 

کشف فسیل‌های 160میلیون‌ ساله دو ماهی خون‌آشام

بقایای فسیل‌شده آن‌ها در منطقه‌ای به نام یان‌لیائو بیوتا کشف شد؛ مجموعه‌ای از فسیل‌های حفظ‌شده در شمال شرقی چین که قدمت آن از میانه تا اواخر ژوراسیک (۱۷۴ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش) است. این نمونه‌های خاص در لایه‌ای یافت شدند که نشان می‌دهد آن‌ها ۱۶۰ میلیون سال پیش زنده بوده‌اند. 

دو گونه جدید به طور غیرعادی بزرگ هستند. Yanliaomyzon occisor، کمی بیش از ۶۰ سانتی‌متر است، در حالی که دیگری کمی کوچکتر است و Yanliaomyzon ingensdentes نام‌گذاری شده است. محققان خاطرنشان کردند طول گونه‌های جدید تقریباً ۱۰ برابر طول نخستین مکنده‌ماهی شناخته‌شده است. 

کشف فسیل‌های 160میلیون‌ ساله دو ماهی خون‌آشام

این مکنده‌ماهی‌ها قوی‌ترین ساختارهای گزنده را میان مکنده‌ماهی‌های فسیلی شناخته‌شده دارند

این فسیل‌ها دارای دیسک‌های دهانی هستند که به زیبایی حفظ شده و نمایانگر دهان جانور هستند. شکل این دیسک‌ها مدرکی است که نشان می‌دهد ساختارهای تغذیه‌ای مکنده‌ماهی‌ها قبلاً تکامل یافته است؛ ساختارهایی که برای گاز گرفتن و مکیدن خون عالی بودند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج