۱۳۷۸۱۷۰
۲۱۴
۲۱۴
پ

پرایس اکشن چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

با توجه به اهمیت و جذابیت پرایس اکشن، قصد داریم که به معرفی و بررسی سبک‌های پرایس اکشن بپردازیم. پرایس اکشن چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

اگر در بازار‌های مالی فعال باشید، حتما نام پرایس اکشن را شنیده اید. پرایس اکشن را می‌توان یکی از سبک‌های معاملاتی در تحلیل تکنیکال دانست که در تمامی بازار‌های مالی کاربرد دارد. این سبک دارای کاربرد‌های فراوانی می‌باشد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک را می‌توان ساده بودن آن دانست که هر معامله گری را به خود جذب می‌کند. با توجه به اهمیت و جذابیت پرایس اکشن، قصد داریم که به معرفی و بررسی سبک‌های پرایس اکشن بپردازیم. پرایس اکشن چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

پرایس اکشن چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

پرایس اکشن چیست؟

معامله گران پرایس اکشن معتقدند که تریدر‌ها با شلوغ کردن نمودار‌های خود با اندیکاتور‌ها و تحلیل بیش از حد، آن را پیچیده می‌کنند. در معاملات پرایس اکشن، نمودار را شلوغ نمی‌کنند و به آن ساده نگاه می‌کنند. در تحلیل پرایس اکشن، اندیکاتور در نمودار معامله گر وجود ندارد و فقط از یک نمودار قیمتی ساده استفاده می‌شود؛ همچنین تحلیل فاندامنتال در تصمیم گیری‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

پرایس اکشن در بررسی نمودار‌ها و الگوها، تنها قیمت را مبنا قرار می‌دهد. این تکنیک به تریدر‌ها این امکان را می‌دهد تا فقط روی حرکات واقعی و زنده قیمت‌ها تمرکز کنند. در پرایس اکشن، نمودار‌ها با ساده‌ترین روش مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند و هیچ ابزار اضافه‌ای در آن وجود ندارد.

پرایس اکشن (price action) در لغت و زبان فارسی به معانی رفتار قیمت است. در واقع، افراد به کمک پرایس اکشن می‌توانند به صورت کامل روی قیمت‌های فعلی و بازه قیمتی گذشته دارایی‌ها تمرکز کرده و تنها با بررسی روند آن‌ها بتوانند حرکات بعدی قیمت‌ها را پیش بینی کنند.

در پرایس اکشن بخش‌های مختلف و مهمی وجود دارد که به ترکیب همه آن‌ها برای داشتن یک معامله خوب نیاز دارد که عبارت اند از:

۱-    الگو‌های کندلی پرایس اکشن و نقطه ورود – خروج

۲-    تشخیص روند فعلی و رسم خطوط روند

۳-    شناسایی محدوده حمایتی و مقاومتی و رسم آن

۴-    الگو‌های کلاسیک

نمودار‌های قیمتی در پرایس اکشن

رفتار قیمت را می‌توان با استفاده از نمودار‌هایی قیمتی، مشاهده و تفسیر کرد. معامله گران می‌توانند از انواع نمودار‌ها برای تشخیص و تفسیر روندها، شکست‌ها و... استفاده کنند. نمودار خطی، میله ای، هیکن آشی برخی از انواع نمودار‌های قمیتی می‌باشند؛ اما نموداری که بسیاری از معامله گران پرایس اکشن از آن استفاده می‌کنند، نمودار کندل استیک می‌باشد. این نمودار، رفتار قیمت را به ساده‌ترین و دقیق‌ترین صورت ممکن نشان می‌هد.

نمودار کندل استیک

کندل استیک (Candlestick) در لغت به معنای شمعدان و کندل (Candle) به معنای شمع می‌باشد. دلیل این نام گذاری مربوط به شکل ظاهر آن نوع نمودار است. هنگامی که قیمت را به صورت نمودار کندلی مشاهده می‌کنید، می‌بینید که قیمت در قالب یک سری مستطیل با خط‌های عمودی نمایش داده می‌شود که بسیار شبیه به شمع می‌باشد. در واقع، هر کندل به نمایش قیمت در یک بازه زمانی مشخص (تایم فریم) براساس ۴ پارامتر قیمتی نشان می‌دهد این ۴ پارامتر عبارت انداز:

۱-    قیمت باز شدن کندل (open price)

۲-    قیمت بسته شدن کندل (close price)

۳-    بالاترین قیمت کندل (high price)

۴-    پایین‌ترین قیمت کندل (low price)

به طور کلی، کندل‌ها از دو بخش بدنه و سایه نیز تشکیل می‌شوند. ناحیه بین قیمت باز شدن و بسته شدن کندل را بدنه کندل گویند. از طرفی دیگر، هنگامی که کندل در یک قیمتی باز می‌شود، سپس از اگه به پایین‌تر از قیمت باز شدن خود برود و دوباره به بالاتر از آن برگردد، یک خط عمودی نیز ایجاد می‌شود که نشان از پایین‌ترین قیمت کندل است و به آن سایه پایینی کندل گویند. هنگامی که قیمت به سمت بالاتر از قیمت باز شدن خود برود و سپس به پایین‌تر از آن باز گردد، یک خط عمودی نیز ایجاد می‌شود که نشان از بالاترین قیمت کندل است و به آن سایه بالایی کندل گویند.

کندل‌ها به دو دسته صعودی و نزولی نیز تقسیم می‌شوند که این تقسیم بندی براساس نحوه قرار گیری قیمت باز و بسته شدن کندل می‌باشد. هنگامی که قیمت بسته شدن کندل از قیمت باز شدن آن بالاتر باشد، کندل صعودی و سبز رنگ خواهد بود. هنگامی که قیمت بسته شدن کندل از قیمت باز شدن آن پایین‌تر باشد، کندل نزولی و قرمز رنگ خواهد بود. به دلیل اینکه اطلاعات بسیار زیادی از قیمت را به ما نشان می‌دهد و نحوه درک و فهم آن راحت است، می‌توان آن را بهترین نوع نمودار در استفاده از سبک پرایس اکشن دانست.

تفسیر پرایس اکشن

همان طور که گفته شد، در پرایس اکشن تنها به بررسی قیمت در قالب کندل‌ها می‌پردازیم و کاری با اندیکاتور‌ها نداریم. در واقع، کندل‌ها به طور دقیق نحوه رفتار و احساسات معامله گران را نشان می‌دهند؛ این رفتار و احساسات معامله گران است که قیمت را تغییر می‌دهد؛ در نتیجه، با پرایس اکشن می‌توانیم رفتار معامله گران را پیش بینی کنیم. می‌توانیم متوجه شویم که آن‌ها چگونه فکر می‌کنند، چه تصمیمی دارند و قصد انجام چه کاری را دارند؛ وقتی متوجه چنین مواردی شویم، می‌توانیم معاملات بهرتی را انجام دهیم.

پرایس اکشن به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند یک اندیکاتور درنظر گرفته نمی‌شود، بلکه به عنوان یک سبک یا یک منبع داده درنظر گرفته می‌شود که سایر ابزار‌ها از آن ساخته شده است. به عنوان مثال، خط روند، محدوده‌های حمایتی و مقاومتی، الگو‌های کندلی، الگو‌های کلاسیک یا حتی اندیکاتور‌ها و هر ابزار دیگری از نحوه تغییر و رفتار قیمت نشات گرفته شده اند.

تشخیص روند اصلی بازار با پرایس اکشن

پرایس اکشن چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های سبک پرایس اکشن، تشخیص روند اصلی بازار می‌باشد. به طور کلی، روند حرکتی قیمت می‌تواند به سه صورت باشد:

۱-    روند صعودی

۲-    روند نزولی

۳-    روند خنثی

اینکه روند کلی بازار را بتوانیم تشخیص دهیم، می‌تواند در نتیجه معاملات ما بسیار تاثیر گذار باشد، زیرا معامله در بازار روند دار و در جهت روند معامله کردن، ریسک کمتری را نسبت به معامله در خلاف جهت روند دارد. در ادامه به شرح انواع روند‌ها می‌پردازیم.

روند صعودی: روندی است که در آن کف و سقف‌های قیمتی از هم بالاتر می‌باشند؛ به عبارتی، روندی که در آن کف‌های قیمتی بالاتر از کف‌های قیمتی قبلی و سقف‌های قیمت بالاتر از سقف قبلی خود تشکیل شود را روند صعودی گویند.

روند نزولی: روندی است که در آن سقف و کف‌های قیمتی از هم پایین‌تر می‌باشند؛ به عبارتی، روندی که در آن سقف‌های قیمتی پایین‌تر از سقف‌های قیمتی قبلی و کف‌های قیمت پایین‌تر از کف قبلی خود تشکیل شود را روند نزولی گویند.

روند خنثی: روندی است که در آن کف و سقف‌های قیمتی نمی‌توانند بالاتر از هم یا پایین‌تر از هم تشکیل شوند؛ به عبارتی سقف‌ها و کف‌های قیمتی برابر با هم تشکیل شده و نشان می‌دهد که روند در حال درجا زدن در یک ناحیه می‌باشد. چنین حالتی را روند خنثی یا تریدینگ رنج گویند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج