۱۳۷۹۳۳۰
۶۱۰
۶۱۰
پ

اظهارات جو بایدن علیه ترامپ خبرساز شد

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به طور تلویحی از رای دادگاه عالی کلرادو مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ برای تصدی مقام ریاست جمهوری دفاع کرده و گفت: همه دیدیم که او در ماجرای حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، یک شورش را رهبری کرد.

 

آفتاب‌‌نیوز: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به طور تلویحی از رای دادگاه عالی کلرادو مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ برای تصدی مقام ریاست جمهوری دفاع کرده و گفت: همه دیدیم که او در ماجرای حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، یک شورش  را رهبری کرد.

اظهارات جو بایدن علیه ترامپ خبرساز شد

به گزارش پولیتیکو، جو بایدن در سخنانی در ایالت ویسکانسین، درباره رای دادگاه عالی کلرادو مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، گفت: این بدیهی است. همه شاهد بودید. حالا درباره اعمال اصلاحیه (متمم) چهاردهم قانون اساسی در این مورد باید به دادگاه (دیوان عالی آمریکا) اجازه داد تا تصمیم بگیرد. اما او (ترامپ)  قطعا از یک شورش حمایت کرد و هیچ سوال و ابهامی در این مورد وجود ندارد.

اظهارات بایدن ساعاتی پس از آن بیان شد که دیوان عالی ایالت کلرادو آمریکا شامگاه سه شنبه رای داد که دخالت ترامپ در  جریان شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ هوادارانش در کنگره، نقض بند سوم متمم ۱۴ قانون اساسی است که ناظر بر عدم اعطای مناصب دولتی به افرادی است که علیه قانون اساسی ایالات متحده آمریکا شورش یا فتنه انگیزی می کنند. 

بنا به نوشته پولیتیکو، غالب شخصیت های حزب دموکرات در مواجهه با رای دادگاه عالی کلرادو موضعی اختیار نکرده اند تا بهانه به تحریک هواداران ترامپ ندهند و ترامپ را محبوب تر نسازند.

از سوی دیگر اگر دموکرات ها از رای دادگاه عالی کلرادو پشتیبانی کنند بهانه لازم را به ترامپ خواهند داد که استقلال قوه قضاییه را زیر سوال برده و رای محاکم را سیاسی بخواند.

با این حال اغلب ناظران معتقدند دیوان عالی آمریکا به عنوان عالی ترین مرجع قضایی آمریکا و نیز محکمه ای با ۹ قاضی که اکثر آنها دیدگاهی محافظه کارانه داشته و ۳ تن از آنها از سوی ترامپ نصب شده اند، به احتمال فراوان از تفسیر دادگاه عالی کلرادو درباره شورشی دانستن ترامپ خودداری کرده و این رای را نقض خواهد کرد.

یک استراتژیست ارشد حزب دموکرات که نخواسته نامش فاش شود، درباره عدم اظهارنظر دموکرات ها درباره صلاحیت ترامپ گفته: "این فقط به انبوه هیزمی می ماند که بخواهید روی یک آتش بریزید و من فکر نمی کنم مفید باشد."

اما از معدود شخصیت های دموکراتی که در این باره صریح اظهار نظر کرده اند، سناتور سابق "تد کافمن" که به عنوان رئیس سابق دفتر بایدن خدمت کرده است. او در این باره به پولیتیکو گفت:" این چیزی است که قانون اساسی می گوید. می گوید این یک شورش است، به وضوح آنچه آنها (ترامپ و هوادارانش) انجام دادند یک شورش بود."

اما جمهوری خواهان حکم دادگاه عالی کلرادو را محکوم کردند و گفتند که این رای به منزله دخالت سیاسی در انتخابات است. آنها دادگاه را متهم کردند که از اختیارات خود بسیار فراتر رفته و هشدار دادند که تنها ترامپ از این تصمیم سود خواهد برد.

رقبای ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه نیز از او دفاع کردند و تاکید کردند که ترجیح می‌دهند او را در پای صندوق‌های رای شکست دهند.

استدلالی که از طرف برخی چهره های کمپین انتخاباتی بایدن نیز تکرار شد و "بروک گورن" معاون مدیر ارتباطات کمپین انتخاباتی بایدن گفت: "ما در مورد دعاوی جاری اظهار نظر نمی کنیم. چیزی که من می گویم این است که رئیس جمهور(بایدن) مشتاقانه منتظر شکست دونالد ترامپ یا هر فرد دیگر جمهوریخواه در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ است."

"تد لیو" نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا هم پیشاپیش نسبت به رای جانبدارانه دیوان عالی آمریکا به نفع ترامپ هشدار داد و گفت: حتی اگر دیوان عالی تصمیم دادگاه عالی کلرادو را لغو کند، این تلقی تقویت می شود که دیوان عالی به رئیس جمهوری سابق (ترامپ) وابسته است.

لیو گفت، این موضوع نشان می‌دهد که دیوان عالی ایالات متحده تا چه اندازه طرفدار ترامپ است. چون ترامپ در طول ۴ سال ریاست جمهوری ۳ قاضی ارشد این دیوان را منصوب کرده و به جای قضات مستقل افرادی نزدیک به خود را در آن گماشته است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج