۱۳۸۱۳۰۶
۵۵۲
۵۵۲
پ

خاطره خواندنی ناصرالدین‌شاه از «میمون‌های با ادب» پاریسی!

این خاطره مربوط به هفتۀ اول تیرماه سال ۱۲۵۷ شمسی است. در این زمان شاه در شهر پاریس اقامت داشته و مشغول گشت و گذار و مشاهدۀ دیدنی‌های این شهر و حومۀ آن بوده است.

فرادید: ناصرالدین شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند.

خاطره خواندنی ناصرالدین‌شاه از «میمون‌های با ادب» پاریسی!

دومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال 1257 شمسی آغاز شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس عازم کشورهای مجارستان، آلمان، فرانسه و اتریش شد.

در اینجا خاطرۀ یک روز از حضور او در شهر پاریس و تماشای نمایش میمون‌های تربیت شده را می‌خوانید.

. . . تربیت میمون‌ها را بسیار عجیب اینجا می‌کنند، مثلا میمون‌باز صندلی‌های کوچک بقدر اینکه میمون جا بگیرد ساخته است، گذاشته زمین، میزی هم در جلو برای شام خوردن، میمون‌های کوچک بسیار قشنگ بامزه آمدند روی صندلی‌ها، با کمال ادب نشسته، با کمال متانت، تُنگ‌ها و گیلاس‌های کوچک جلوی میمون‌ها، شمع‌های افروخته جلوی هر میمون، یک دستمال حوله کوچک گذاشته و یک دستمال سفید هم به سینه‌شان بسته، یک میمون دیگر آشپزی و پیشخدمتی می‌کرد، رخت آشپزی سفیدی پوشیده بود، سر دو پا مثل آدم راه می‌رفت.

آن شخص معلم تازیانه در دست داشت، اشاره به میمون آشپز می‌کرد، میمون فورا می‌رفت یک سبد پر از میوه می‌آورد . . . بعد آن میوه را معلم می‌برد روی میز جلوی هر میمون می‌گذاشت، بدون اینکه زود بخورند با کمال ادب به اتفاق هم آن میوه را می‌خوردند، بعد از اتمام با دستمال دهنشان را پاک کرده باز به صندلی تکیه می‌دادند.

باز میمون آشپز می‌رفت سبد دیگر از شراب می‌آورد، خودش سر بطری را باز کرده به معلم می‌داد. او در استکان‌های کوچک می‌ریخت، میمون‌ها در کمال انسانیت شراب را می‌خوردند، دهنشان را با دستمال پاک می‌کردند و همچنین الی آخر که یک مجلس شام بود، بسیار با ادب و خوب می‌خوردند زیاد از حد تعجب داشت . . .

بعد یک میمون را تفنگ به دستش دادند، بی‌گلوله، سگ کوچکی را هم آموخته بودند به نشانه گذاشته، میمون سگ را زد، سگ دروغی خودش را به مردن زد، میمون‌ها تابوت آورده سگ را بلند کرده توی تابوت گذاشتند، بردند. میمون‌ها دست می‌زدند، رقص می‌کردند، هرچه به تصور بیاید می‌کردند . . .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج