۱۳۸۱۳۵۰
۱ نظر
۷۸۰
۱ نظر
۷۸۰
پ

جریمه دو برگی ، الصاقی و تسلیمی چیست؟

جریمه دو برگی یکی از انواع جرایم رانندگی است که وقتی صادر می‌شود که افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به راننده خودرو ایست دهد، اما راننده توجهی نکند و خودرو را متوقف نکند.

در این مطلب قصد داریم نگاهی به معرفی هریک از جریمه‌های دو برگی، الصاقی و تسلیمی بیندازیم. شما نیز اگر علاقه‌مند هستید که در این باره اطلاعات مفیدی به‌دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راننده ممکن است که به دلایل مختلفی، مرتکب تخلفات رانندگی شود. بدین‌ترتیب برای پلاک خودرو، جریمه ثبت خواهد شد که نوع این جریمه با توجه به وضعیت می‌تواند جریمه «دو برگی»، «الصاقی» و «تسلیمی» باشد. البته در همه انواع این جرایم، باید به موقع نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کرد.

جریمه دو برگی چیست؟

جریمه دو برگی یکی از انواع جرایم رانندگی است که وقتی صادر می‌شود که افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به راننده خودرو ایست دهد، اما راننده توجهی نکند و خودرو را متوقف نکند. البته همیشه توصیه می‌شود که در صورت ایست دادن مامور پلیس راهنمایی و رانندگی، حتما توقف کنید و موضوع را پیگیری کنید. به هر حال زمانی که بخواهید خودرو خود را معامله کنید، مانند مالیات نقل و انتقال خودرو، ناچار به پرداخت این جرایم هستید و راه فراری از آن‌ها وجود ندارد.

اعتراض به جریمه دو برگی

در صورتی‌که پس از مشاهده لیست خلافی‌های خودرو خود، فکر می‌کنید جریمه دو برگی صادرشده برای خودرو شما، اشتباه است و شما چنین تخلفی انجام نداده‌اید، می‌توانید نسبت به اعتراض به جریمه دو برگی خودرو خود اقدام کنید. برای اعتراض به جریمه دو برگی، باید به مرکز اجراییات مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنید تا نسبت به آن رسیدگی شود. البته در ستاد ترخیص پلیس راهنمایی و رانندگی نیز محلی برای رسیدگی به اعتراضات به جرایم و خلافی خودرو وجود دارد.
 
جریمه دو برگی ، الصاقی و تسلیمی چیست؟
 
در صورتی‌که اعتراض شما صحیح تشخیص داده شود، مبلغ مربوط به این جرایم، از لیست خلافی خودرو حذف خواهد شد. در نظر داشته باشید که در رسیدگی به اعتراض خلافی خودرو، قاضی تصمیم‌گیرنده است که مطابق با نظریه کارشناس راهنمایی و رانندگی، رأی نهایی خود را صادر خواهد کرد.

جریمه الصاقی چیست؟

در صورتی‌که شما مرتکب تخلفی شده، اما خودتان در خودرو حضور نداشته باشید، به‌طور مثال پارک کردن در محل ممنوع، جریمه الصاقی صادر می‌شود. در این شرایط معمولا راننده از جریمه شدن پلاک خودرو خود، به دلیل عدم حضور در زمان ثبت جریمه، مطلع نمی‌شود و زمانی که نسبت به استعلام خلافی خودرو خود اقدام می‌کند، این مبلغ جرایم مشخص خواهند شد.

دو برابر شدن جریمه الصاقی

توجه داشته باشید که عدم پرداخت مبالغ مربوط به جرایم الصاقی در مهلت دو ماهه، منجر به دو برابر شدن این جرایم خواهد شد. از این رو برای آن‌که مجبور نشوید مبلغ بیشتری برای تسویه خلافی خودرو خود پرداخت کنید، حتما به‌موقع نسبت به استعلام خلافی خودرو و پرداخت آنها اقدام کنید.
 
جریمه دو برگی ، الصاقی و تسلیمی چیست؟

جریمه تسلیمی چیست؟

جریمه تسلیمی کاملا متضاد جریمه دوبرگی است. در این شرایط به دنبال تخلف راننده خودرو، پلیس فرمان ایست می‌دهد و راننده نیز از آن تبعیت می‌کند. در این صورت پلیس با گرفتن مدارک راننده و بررسی شرایط، جریمه را صادر می‌کند. به این نوع جریمه، جریمه تسلیمی می‌گویند. البته مدتی است که کمتر برگه جریمه صادر می‌شود و ثبت جریمه تسلیمی به شکل الکترونیکی است؛ اگر چه همچنان به دلایل تخلفاتی چون نبستن کمربند ایمنی، صحبت کردن با تلفن همراه و موارد مشابه، افسر پلیس راهنمایی و رانندگی دستور توقف خودرو را می‌دهد.

جریمه دوربین راهوری چیست؟

به جز جرایمی که در بالا معرفی کردیم، یک نوع جریمه دیگر به نام جریمه دوربینی وجود دارد. جریمه دوربینی به وسیله دوربین‌های نصب‌شده در خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌های بین‌شهری و... ثبت می‌شود. معمولا جرایم مربوط به سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچی، طرح ترافیک، طرح آلودگی هوا و... به وسیله دوربین ثبت می‌شوند.
 
لازم به توضیح است که مبلغ جرایم دوربینی ثابت است و با عدم پرداخت دو برابر نمی‌شود؛ اما تا زمانی که این مبالغ را از طریق پرداخت خلافی خودرو راهور 120 یا هر راه دیگری تسویه نکنید، امکان تعویض پلاک برای شما وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که جریمه دوبرگی، تسلیمی، الصاقی و دوربینی چیست و هریک چطور برای پلاک خودروهایی که مرتکب تخلفات رانندگی شده‌اند، ثبت می‌شوند. با توجه به این‌که تخلفات رانندگی، زمینه‌ساز حوادث مختلفی هستند، توصیه می‌شود که به منظور حفظ امنیت خود و سایر افراد و همین‌طور جلوگیری از ثبت جرایم رانندگی، نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توجه کامل داشته باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • wolf

      جریمه نامحسوس و خودداری یعنی چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج