adexo3
۱۳۸۴۷۳۲
۲۹ نظر
۷۱۶۲
۲۹ نظر
۷۱۶۲
پ

دستور‌العمل جدیدی که بازار خودرو را زیر و رو می‌کند

صورتجلسه‌ کاهش قیمت خودرو و پرداخت مطالبات قطعه سازان، یک خروجی مهم داشته که نتیجه اجرای آن با ابهام همراه است، چون قرار شده تا پایان سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.

تابناک: صورتجلسه‌ کاهش قیمت خودرو و پرداخت مطالبات قطعه سازان، یک خروجی مهم داشته که نتیجه اجرای آن با ابهام همراه است، چون قرار شده تا پایان سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.

 

دستور‌العمل جدیدی که بازار خودرو را زیر و رو می‌کند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آذرماه پنج سال قبل بود که رضا رحمانی وزیر صمت دولت روحانی اعلام کرد: خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه اینگونه ادامه داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند، موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود؛ اما هرچه زمان گذشت، این سیاست موفق نبود و قیمت‌ها به مسیر گرانی ادامه دادند، چون روند عرضه و تقاضا در سطح متعادلی قرار نداشت.

حال با گذشت پنج سال از زمان تجربه خودرویی، دوباره مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان دور یک میز جمع شده و تصمیم گرفته اند، با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، مجوز فروش ده‌ها هزار خودروی سایپا و ایران خودرو با نرخ پنج درصد کمتر از بازار آزاد را صادر کنند تا بلکه قیمت‌ها در بازار آزاد عقب نشینی کنند؛ بنابراین، در صورت جلسه‌ای که به تازگی با حضور مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و انجمن قطعه سازان برگزار شده، در بند «ب» با عنوان تنظیم بازار و کاهش قیمت در بازار آزاد، بیان شده است: «به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگی‌های دو شرکت را به نحوی فراهم نماید که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودرو‌هایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری می‌باشند به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هریک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.

همچنین در بخش دیگری از تصمیمات گرفته شده با محوریت توقف زیان دهی خودروسازان، آمده است: به منظور توقف زیان دهی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو مقرر شد تا وزارت صمت، اقدامات قانونی لازم برای افزایش قیمت محصولات زیان ده این دو خودروساز و ترجیحا اعمال سود ۲.۵ درصد برای این محصولات آنان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عمل آورد. 

دستور‌العمل جدیدی که بازار خودرو را زیر و رو می‌کند

دبیر انجمن قطعه سازان نیز در این باره در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام اینکه طرحی به تصویب و امضای وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان رسیده است که تا پایان سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند، گفت: براساس این طرح، افراد می‌توانند مستقیم و تحویل روز خرید‌های خود را انجام دهند. به نظر می‌رسد، در صورت اجرایی شدن این طرح می‌توانیم روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را متوقف کرده و تا حدودی بازار را به تعادل برسانیم. بیگلو با تاکید بر اینکه متاسفانه با گذشت یک ماه از این صورت جلسه هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است، افزود: بر اساس این طرح خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن رفع مشکلات مالی قطعه‌ساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نیز با سرعت بیشتری انجام شود. امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰ همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است.


اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان در شرایطی است که خسروانی، یکی از فعالان حوزه خودرو در فضای مجازی نوشته: این تجربه شکست خورده به دلایل زیر مذموم است؛ ۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی افزایش قیمت رسمی نزدیک قیمت بازار و بلافاصله جهش قیمت بازار به سمت بالا و دوباره جهش قیمت فروش به ۵ درصد زیر قیمت جدید و این سیکل باطل ادامه دارد. تجربیات قبلی نشان داده هر زمان چنین فرمولی در کار بوده شرکت‌ها ابتدا با عدم عرضه و بازارسازی توسط عوامل خود قیمت‌ها را بالا می برند تا عدد ۵ درصد زیر قیمت هم بالا برود.

دستور‌العمل جدیدی که بازار خودرو را زیر و رو می‌کند

به نظر می‌رسد اجرای این تصمیم مهم، نیازمند برخی اصلاحات در شورای رقابت بوده، زیرا هفته گذشته شورای رقابتی با محوریت بررسی دستورالعمل قیمت گذاری خودرو و اصلاح دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو، جلسه‌ای برگزار کرد و در این باره سخنگوی شورای رقابت با اشاره به این اصلاحات اظهار داشت: بنا بر این اصلاحات، از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است، قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد. همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی می‌کند که هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.

حال باید منتظر ماند تا وزارت صمت زمینه قانونی اجرای چنین تصمیمی را فراهم کند. هرچند با توجه به عدم واردات خودرو به میزان اثرگذار و عدم عرضه خودروسازان نسبت به تقاضای موجود، بازار خودرو همچنان با نابرابری عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم خواهد کرد و در این شرایط، ادامه مسیر افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو دور از ذهن نیست!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      یه مدیر چینی بیارید تا خودرو ی ایرانی را مدیریت کنه

    • ناشناس

      بح بح بازم استارت گرونی

    • ناشناس

      اینا بی سواد نیستن ها خیلی کار بلدن.... ۵درصد زیر قیمت بازار ؟؟؟؟؟ چرا ۵درصد زیر قیمت کارخونه نباشه؟؟؟

    • یوسف

      چقدر فیلم هستن اینا. انقدر قطره چکانی ماشین میدن تو بازار که بازار آزاد میره بالا. بعد میگن ۵ درصد کمتر از بازار آزاد بدیم که قیمت بیاد پایین. حالا چقدر میاد پایین؟ حداکثر همون ۵ درصد. خوب چرا اصلا شیر فلکه عرضه خودرو میبندید که بره بالا.

    • حسینی

      ایده خوبیه به شرطی که واردات خودرو هم ازاد بشه اونوقت هست که خودروساز نه ۵ درصد زیر قیمت بازار بلکه ۲ برابر قیمت بازار بفروشه
      تا وقتی رقابت واقعی نباشه قیمت هم‌واقعی نمیشه

    • ناشناس

      آلمان با صنایع ماشین سازی قیاس کنید چند تا خودرو ساز داره ایران ما چند تا ؟

    • ناشناس

      بازار دست کیه؟؟؟ مگه باعث گرانی خودشون نیستند عمدا خودرو بیرون نمیدن که بره بالا بعدش هرکاری دلشون خواستن سر ملت بیارن

    • ناشناس

      ۵درصد😝😝😝😄

    • ایرانم سرافراز

      پارس ۷۰۰میلیون کردن بعد ۵درصد زیر قیمت بابا شما خود شیطانید

    • بدون نام..

      دوتا شرکت تمام عیار ازجیب مردم دارن تغذیه میکنن.دزدی مگه شاخ ودم داره..

    • بدون نام..

      دو فرغون ساز تمام مردم را به کشتن دادن.

    • ناشناس

      لعنت به همتون این لگن سازهارو تعطیل کنید

    • ناشناس

      اومدی نسازیا

    • ناشناس

      عالی

    • محمد ق

      خودروهای ثبت‌ نامی را که در طرح یکپارچه نوشتن و پولش هم تمامن پرداخت شده سر موعد خودش تحویل مردم بدین خود به خود بازار میاد پایین دیگه هیچ فکری هم نمیخواد بکنید والسلام. البته اگر کمی صداقت داشته باشید.

    • ناشناس

      همیشه بالعکسه دروغه گوش نکنید این نقشه های این دلالهاست که خودروهاتوم رو بفروشین آخر سال نوها رو دوبرابرکنند

    • عبداله

      با سوادها حمایت از مصرف کننده
      مردم از شما باسوادترن بازی با اعداد و ارقام جز تباهی ارزشهای شما ندارد

    • قلقلی

      مافیای خودرو خود خودآقایون وآقازاده هان.ایناهم بازیه.تولید تابوت,ارابه مرگ,گاری ایرانخودرو وفرغون سایپا.

    • راوی

      جیب بری جدید ،۵درصد شوخی زشتیه،خودروهاتون ۴ الی ۶ برابر قیمت واقعیه ،جمع کنید بازار گرانفروشی را،

    • راوی

      کمپانی بی ام و،را بخرید بیارید تا برامون خودرو بسازه،،،،۶۰درصد ارزونتر از اینها درمیاد ،کارخونه هم بجای سود برای شما می مونه

    • ناشناس

      افرین. شما چرا 5درصد زیر قیمت کارخونه نمیدید؟! چون اونجوری سودتون کم میشدونمیشد همتون بخورید

    • ،،،

      چقدر میخوای دروغ بگید مردم بیدار ند بازی تام جوری واقعن خنداره

    • ناشناس

      پول خودرو را حداقل یکسال جلوتر میگیرند و بعد پول قطع ساز را نمیدهند. بعبارتی پول مبگیرند و خرج خودمیکنند.
      خداییش کدام خودرو ساز خارجی اینجور ملت را استثمار کرد؟
      خودرو هم برای قشر متوسط به پایین شد ارزوی دست نیافتنی.
      واقعا به کدام تدبیر شما دلخوش باشیم

    • ناشناس

      باز حقه

    • ناشناس

      مشکل مردمی هستن که میرن میخرن نه این شرکت ها و دولت

      ما مردم ایران خیلی وقته دروغ و دزدی و بی حیای سر لوحه زندگیمون کردیم

      هر وقت نخریدن اونوقت در این شرکت های دزد و کلاهبردار بسته میشه

      کدوم زیان دهی ؟؟ زیان برای فرار از پرداخت مالیات ؟؟؟؟

    • ناشناس

      ....خودتونید . وارادات خودرو رو آزاد کنید تا این ملت بیچاره حسرت خودرو خوب و با کیفیت با قیمت مناسب نداشته باشند . این دوتا فرقون ساز هم یه فکری به حال خودشون کنند . ننگ بهتون .

    • عبداله

      شما بذارید بازار رقابتی شکل بگیره .واردات آزاد بشه و...اونوقت هرچقدر دلتون خواست بفروشید

    • پویا

      قیمت خودرو گرون نیست.خیلی هم ارزونه.من نمی دونم چرا انقد ارزون می فروشن

    • سعید

      ببینیم و تعریف کنیم. ما ملت عادت کردیم به این تصمیمات عجیب الخلقه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج