۱۳۸۵۳۲۰
۲۵۱
۲۵۱
پ

۵ راهکار برای افزایش اشتها پس از بیماری

توصیه می‌شود که پس از سپری کردن دوره بیماری و زمانی که فرد هنوز اشتهای کافی برای غذا خوردن ندارد، کالری وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی او را افزایش بدهید.

سلامت نیوز: توصیه می‌شود که پس از سپری کردن دوره بیماری و زمانی که فرد هنوز اشتهای کافی برای غذا خوردن ندارد، کالری وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی او را افزایش بدهید.

یکی از مشکلات رایج پس از سپری کردن دوران بیماری‌های فصلی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی، کاهش شدید اشتهای بیمار و مشکلات ناشی از آن مانند از دست دادن توده‌های عضلانی یا عدم دریافت ریزمغذی‌های لازم در طول روز است.

از این رو، در ادامه این مطلب با ۵ راهکار موثر برای افزایش اشتها پس از بیماری آشنا می‌شویم. این توصیه‌ها عبارتند از:

۱. حجم وعده‌های غذایی تان را کم کنید

طبیعی است که بعد از سپری کردن دوره بیماری، فرد نتواند هر ۳ وعده غذایی اصلی را مثل قبل مصرف کند. از این‌رو، توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی اصلی به‌جای ۳ وعده به ۵ یا ۶ وعده کوچک‌تر تقسیم شوند تا هم فرد بتواند کالری کافی در طول روز دریافت کند و هم به‌مرور زمان اشتهای او به حالت عادی برگردد. با برگشتن اشتها به حالت عادی، وعده‌های غذایی اصلی می‌توانند به همان ۳ وعده در طول روز تقسیم شوند.

۲. غذا‌های مغذی مصرف کنید

اگر فردی بعد از سپری کردن دوره بیماری‌های مختلف، مخصوصا سرماخوردگی و آنفلوآنزا، اشتهایش را از دست داده باشد، باید به‌جای خوراکی‌های پرکالری و بی‌ارزش حتما از خوراکی‌هایی با ارزش تغذیه‌ای بالا در حجم کم استفاده کند. به‌عنوان مثال، این افراد می‌توانند ماست یونانی که پروتئین زیادی دارد را به میان‌وعده عصر خودشان اضافه کنند و برای بهبود اشتها هم کمی توت یا دارچین در کنار ماست داشته باشند. انواع مغزدانه‌های خام و کره مغزدانه‌ها هم می‌توانند گزینه‌های غذایی مناسبی با ارزش تغذیه‌ای بیشتر برای همین افراد باشند.

۳. کالری وعده‌های غذایی را افزایش بدهید

یکی از عوارض ناشی از کاهش اشتها، عدم دریافت کالری کافی در طول روز است، درحالی که همین اتفاق می‌تواند فرد را با چالش‌های مختلفی مواجه کند. از این‌رو، توصیه می‌شود که پس از سپری کردن دوره بیماری و زمانی که فرد هنوز اشتهای کافی برای غذا خوردن ندارد، کالری وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی او را افزایش بدهید. به‌عنوان مثال، به غذا‌های او مقداری روغن زیتون یا مقدار محدودی کره اضافه کنید. بلغور جودوسر یا غلات صبحانه را به‌جای آب یا شیر کم‌چرب، با شیر نیم‌چرب آماده کنید. پودر انواع مغزدانه‌ها را به غذا‌های ساندویچی، خوراک‌ها یا خورش‌ها اضافه کنید. درنهایت، اینکه میوه‌های عصرانه را همراه با کره بادام‌زمینی یا شکلات صبحانه فاقد قند افزوده برای او سرو کنید.

۴. فیبر کمتری دریافت کنید

رژیم‌های غذایی با فیبر بالا باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی در طول روز می‌شوند. از این‌رو، افرادی که اشتهای خود را بعد از بیماری از دست داده‌اند و کالری کمتری در طول روز دریافت می‌کنند باید میزان دریافت فیبر‌ها از طریق میوه‌ها و سبزی‌ها را موقتا کاهش بدهند تا احساس سیری ناشی از دریافت فیبر باعث جلوگیری از دریافت کالری کافی نشود.

۵. منظم غذا بخورید

یکی از راهکار‌های مناسب برای برگرداندن اشتها بعد از دوره بیماری، این است که فرد به‌صورت منظم غذا بخورد. یعنی ممکن است که شما اشتهایتان را در اثر بیماری کاملا از دست داده باشید و تمایلی به غذا خوردن نداشته باشید. اما در شرایط بی‌اشت‌هایی هم باید وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌ها را همچنان در ساعات مشخص و منظمی مصرف کنید تا کم‌کم اشتهای شما برای خوردن غذا، شرطی شود.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج