۱۳۸۶۴۰۴
۲ نظر
۲۷۴
۲ نظر
۲۷۴
پ

چند راهکار موثر برای صرفه‌جویی آب در خانه

پاییز و زمستان خشکی را پشت سر می‌گذاریم و با اینکه درحال گذر از ماه نخست زمستان هستیم، اما هنوز بارش محسوسی نداشته ایم.

فارس: پاییز و زمستان خشکی را پشت سر می‌گذاریم و با اینکه درحال گذر از ماه نخست زمستان هستیم، اما هنوز بارش محسوسی نداشته ایم.

شاید با خودتان بگویید بی‌آبی حرف جدیدی نیست و در دوران مختلف همیشه با این معضل دست و پنجه نرم کرده‌ایم، اما باید بدانید که شرایط این روز‌ها بسیار بحرانی‌تر شده و اوضاع سد‌های کشور و ذخایر کوهستان‌ها نیز گویای همه چیز است؛ پس امروز بیشتر از همیشه باید هوای آب را داشته باشیم.

البته اکثر ما راه‌های صرفه جویی آب را از حفظیم، اما گاهی معضل کم آبی را فراموش می‌کنیم، گاهی از سر تنبلی دل به راهکار‌ها نمی‌دهیم، گاهی خودمان را به بی‌خیالی می‌زنیم و یا بدتر از همه این‌ها به وسوسه‌های شیطانی اجازه مداخله می‌دهیم؛ مثلا می‌گوییم «خب چرا فقط من باید صرفه جویی کنم و یا اینکه پولش را می‌دهم، پس فدای سرم!» به هرحال اسراف شاخ و دم ندارد و اساسا حرام است؛ پس چه کنیم تا شرعا و عرفا، نقشی موثر در مصرف و مدیریت آب داشته باشیم؟ 

شیرآلات مدرن را جایگزین کنید

قبول؛ می‌دانیم قیمت برخی شیرآلات مدرن، هوش از سر آدم می‌برند، اما به هرحال وقتش رسیده تا با شیرآلات قدیمی خداحافظی کنید و با خرید انواع شیرآلات اهرمی، فشارشکن و کم مصرف، قدمی برای مدیریت مصرف آب بردارید، زیرا تا وقتی پای همان قدیمی‌ها در بین باشد، طی هربار شست و شو، ناخواسته چند ده لیتر بیشتر آب مصرف می‌کنید. اگر نگران سنگینی هزینه جایگزینی شیرآلات مدرن هستید، به روزی فکر کنید که آبی در لوله‌ها نیست و پشیمانی هم دردی را دوا نمی‌کند. 

سرویس پکیج را به تاخیر نیندازید

اگر با معضلی کلافه کننده مثل سرد و گرم شدن مداوم آب، سر و کله می‌زنید و هربار هنگام ظرف شستن و دوش گرفتن، چندبرابر کل تایم شست و شو وقت می‌گذارید تا آب، گرم شود، یعنی پکیج شما نیاز به سرویس یا تعمیر دارد. اصلا چه کاری است که در خبرکردن آقای تعمیرکار کوتاهی می‌کنید و اینقدر خودتان را عذاب می‌دهید؟ مطمئن باشید رفع ایراد پکیج، نه تنها از هدررفت صد‌ها لیتر آب جلوگیری می‌کند، بلکه لذت یک شست و شو و یا دوش ابگرم بی‌دردسر را نیز نصیبتان خواهد کرد. 

تایم حمام را کوتاه کنید

حالا که از دوش آبگرم حرف زدیم، حواستان باشد که این دوش لذت‌بخش، شما را هوایی نکند! خیلی‌ها وقتی زیر آب گرم می‌روند و پکیج هم برایشان بازی درنمی آورد، از شرشر دوش آبگرم به عنوان یک ریلکسیشن ساده و ارزان استفاده می‌کنند! لطفا در این بحران بی‌آبی، تایم حمامتان را کوتاه کنید و هنگام کف مالی سر و تن، شیر آب را باز نگذارید. به این فکر کنید که با استفاده نادرست، شاید در آینده‌ای نه چندان دور، حسرت یک دوش گرفتن ساده بر دل خودمان و فرزندانمان بماند. 

با فشار آب به جنگ ظروف چرب نروید

و، اما این ظرف‌های چرب و چالش همیشگی شست و شوی آن ها. اگر از آن دسته افرادی هستید که هر طرف چربی را با آب جوش پرفشار می‌شویید و کلی آب هدر می‌دهید، لازم است در شیوه خود تجدیدنظر کنید. مثلا می‌توانید اول ظروف چرب یا ته گرفته را در سینک و با آب جوش خیس کنید و وقتی از میزان چربی کم شد، به راحتی آن‌ها را بشویید؛ یا مثلا می‌توانید به جای آب جوش برای پاک کردن سطح این ظروف، اول با یک دستمال یا خود اسکاچ، چربی را پاک کنید و سپس ظرف را بشویید. ضمنا یادتان نرود که در هنگام کف مالی ظروف و یا خلوت کردن آبچکان، نباید آب را به حال خود رها کنید. 

روزی چندبار به جان سرویس بهداشتی نیفتید

امان از این وسواس و آدم‌ها وسواسی که روزی چندبار به جان سرویس بهداشتی می‌افتند و اصلا هم به این فکر نمی‌کنند که با هربار شست و شوی وسواس گونه، چقدر آب هدر می‌دهند. توصیه ما به این عزیزان این است که به یکبار شست و شو در روز اکتفا کنند و در صورت ضرورت، بر سرعت کارشان بیفزایند. 

فلاش تانک‌ها را اصلاح کنید

اکثر فلاش تانک‌های قدیمی، حجم زیادی آب می‌گیرند و در هربار مصرف حدود ۱۰ لیتر آب هدر می‌دهند، بنابراین باید فکری برایشان بکنید. اگر نمی‌خواهید آن‌ها را تعویض کنید، حداقل یک بطری حاوی شن در آن قرار دهید تا هربار حجم کمتری آب روانه فاضلاب شود. ضمنا حواستان به گیرکردن دکمه سیفون توالت‌های فرنگی و شناور‌ها هم باشد تا آب بطور مداوم هدر نرود. 

ته مانده آب را دور نریزید

گاهی آنقدر ته مانده آب پارچ‌ها و لیوان‌ها خصوصا آن‌هایی که بچه‌ها لحظه به لحظه پر می‌کنند و نمی‌خورند را به گلدان‌ها داده‌اید که مجبورید مابقی را دور بریزید، اما از ما می‌شنوید یک پارچ یا یک دبه مخصوص ته مانده آب کنار بگذارید و بعدا برای گلدان ها، شست و شوی سرویس بهداشتی، شستن کف تراس و حیاط و شستن خودرو از آن استفاده کنید. اگر دغدغه صرفه جویی داشته باشید، نگهداری از یک دبه آب اصلا کار سختی نیست. 

شیر آب را ببندید

قطعا می‌دانید از چه حرف می‌زنیم. از وقتی که در حال مسواک زدن، کف مالی دست ها، وضو گرفتن، شست و شوی دستی لباس‌ها و یا جارو کشیدن حیاط و پارکینگ هستید! انصافا با بازگذاشتن شیر آب در کل زمان این کارها، آب زیادی هدر می‌رود، اما اگر کمی متعهدانه به فکر اوضاع بحرانی آب باشید، حتما بستن شیر آب در این اوقات را جدی خواهید گرفت.

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، صرفه جویی در مصرف آب اصلا کار سختی نیست، فقط گاهی لازم است راهکار‌ها را مرور کرده و نسبت به رعایت وظیفه شرعی و اجتماعی خود حساسیت بیشتری به خرج دهیم. الان نیز لطفا هم خودتان دست به کار شوید و هم با یادآوری صمیمانه بحران کم آبی در جمع خانواده و دوستان، آن‌ها را به سمت صرفه جویی سوق دهید تا درکنار هم بتوانیم از این بحران جدی عبور کنیم.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      من هم خودم رعایت میکنم هم به بچه هام آموزش میدم که درست مصرف کنن
      ولی کسانی که آب رو اسراف میکنن بدونن این حق الناسه و ما راضی نیستیم

    • ناشناس

      قابل توجه وسواسیها که آب را بی رویه مصرف میکنن به خودتون بیاین مخصوصا اگه نماز میخونید وبرای وضو کلی آب مصرف میکنید اگه اینکارو میکنید بدانید وآگاه باشید که نمازتون اصلا درست نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج