گلایه های «سید حسن خمینی»
حجتالاسلام سیدحسن خمینی «تحریف» را ازجمله آفتهای تهدید امام و اندیشه ایشان ذکر کرد و گفت: «تحریف که بازگرداندن یک شیء از معنای اصلیاش است در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم رخ میدهد که نوع مستقیم آن روشن بوده و در طول تاریخ نمونههای فراوانی دارد. به این معنا که بغض و کینه باعث میشود تا یک اتفاق یا جمله صریح بهطور مستقیم مورد تحریف قرار گیرد.»
پایگاه خبری جماران نوشت: وی ضمن روایت چند نمونه تاریخی از تحریف مستقیم، جلوگیری از این نوع تحریف را وظیفه همگان دانست و افزود: «متاسفانه امروز اینگونه است که اگر نفع افراد در یک تحریف بود، در قبال آن، سکوت میکنند و اگر ضرری به آنها وارد میکند حرف میزنند و اعتراض میکنند و اگر خاطرهای به نفعشان بود سکوت اختیار کرده و در غیر این صورت معترض میشوند.»
یادگار امام، در اجلاسیه مدرسان درس وصیتنامه سیاسی- الهی حضرت امام خمینی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، تحریف غیرمستقیم یک اندیشه و منش را «تهدیدی جدیتر» عنوان کرد و گفت: «معمولا مکاتب، فلسفهها و اندیشهها چندین پایه و اصل اساسی دارند که اگر یکی از این پایهها فربهتر از سایرین تصویر شد به مرور زمان آن مکتب کاریکاتوریزه میشود و اگر نسبت میان پایهها به هم ریخته شد، تصویر ساخته شده واقعی نیست.
وی یادآور شد: بارها در سخنانم از این مثال استفاده کردهام که اگر چشم، یکدهم صورت شما یا بینی یکچهارم آن است، در کاریکاتور این نسبتها به هم میخورد و کسی که آن را میبیند شما را در آن میبینید اما این تصویر واقعی شما نیست. بنابراین اگر درون یک مکتب فکری هم نسبتها به هم ریخته شود آن مکتب تحریف غیرمستقیم شده است.» سیدحسن خمینی تصریح کرد: «آنچه امروز در جهان اسلام به آن گرفتار شدهایم نتیجه همین تحریفهای ناخواسته یا از سر عشق و شور است که میبینیم یک گروه به راحتی و جلوی دوربینها سر میبُرد و فیلم آن را نیز پخش میکند؛ در حالی که چند سال قبل باور نمیکردیم که روزی شاهد رشد چنین گروههای افراطی و خشنی باشیم.»
تولیت آستان مقدس امامخمینی در ادامه سخنان خود با بیان این هشدار که «اگر مراقب نباشیم و در نظام و مکتب امام یکی از پایهها را فربهتر ببینیم، یک تحریف غیرمستقیم اتفاق افتاده است»، تصریح کرد: «امروز گروهی اینگونه بحث میکنند که انگار در مکتب امام مردم نقشی ندارند و گروهی دیگر بهگونهای بحث میکنند که گویی اسلامیت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خیر! همان امامی که میگوید میزان، رای ملت است، نظریه ولایتفقیه را هم مطرح میکند و همان امامی که قید «مطلقه» را برای ولایت فقیه ذکر کرد، در فلسفه سیاسی و ذهنیاش بالاترین نقش و جایگاه را به مردم میدهد.»وی «عدالت» و «پیشرفت» را نیز دو عنصر مهم دیگر در اندیشه امام خمینی برشمرد و یادآور شد: «امام همواره بر عدالت تکیه داشتند و عدالت جزو امهات اندیشه ایشان است، اما پیشرفت هم در کنار آن است و پررنگکردن عدالت به معنای فروکاستن پیشرفت نیست و اگر یکی از این دو را پررنگ کردیم دچار تحریف شدهایم.
یادگار امام خمینی، «رفع محرومیت» را دیگر شاخص موردنظر امام و از پایههای اندیشه سیاسی ایشان دانست و گفت: «در مکتب امام، جنگ با فقیر و غنی نداریم، بلکه جنگ با فقر داریم و قرار نیست فقرا زیاد شوند، بلکه نظام فقرپرور باید از بین برود. لذا مراقب باشیم که نفی محرومیت بهمعنای توسعه فقر نباشد و از آن سو نیز توجه به توسعه موجب نشود گروههایی زیر بار آن له شوند.»وی با بیان اینکه «با پررنگکردن برخی از ابعاد اندیشه امام دچار تحریف غیرمستقیم اندیشههای ایشان شدهایم»، گفت: ««استقلال و عزت» و در کنار آن «همزیستی مسالمتآمیز با دنیا» از پایههای اندیشه امام است و این به آن معنا نیست که اگر میخواهیم با جهان همزیستی کنیم استقلال را از دست دهیم و اگر میخواهیم استقلال داشته باشیم با همه دنیا ستیزه کنیم.»
سیدحسن خمینی با اشاره به «آزادی» بهعنوان «یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی»، گفت: «ممکن است با پررنگکردن آزادی، ارزشهای اخلاقی جامعه مورد بیتوجهی قرار گیرد یا خداینکرده با پررنگترکردن ارزشها به آزادی بیتوجهی شود.» یادگار امام سپس با اشاره به موضوع اجلاسیه اظهار کرد: «اگر میخواهیم مکتب امام را بشناسیم و بشناسانیم و غرض تدریس وصیتنامه و مکتب امام است، باید به این رکن رکین توجه شود که هر شیء و موضوع در جای خودش و به اندازه بار ارزشی آن باشد؛ اینکه فقط زبان تلخ و «اشداء علی الکفار» را ملاک بگیریم صحیح نیست؛ «رحماء بینهم» هم وجود دارد. لذا باید مراقب تحریف مستقیم و غیرمستقیم باشیم.»
سیدحسن خمینی، یادآور شد: «یکی از بحثهایی که در سخنان امام گم شده، موضوع «تحجر» است. اتفاقا یکی از بحثهای مهمی که امام در دو، سه سال آخر عمر خود در کنار «اطلاق ولایت فقیه» مطرح کردند تحجر بود؛ مخاطب ایشان چه کسانی بودند و چه کسانی را براساس این سخنان برنمیتابیدند؟ مگر امام در مورد امثال فتوای حلالبودن برخی از انواع موسیقی نگفتند که اگر قرار است کسی در این راه فدا شود اولین نفر خودم هستم؟» وی ادامه داد: «در بحثهای فرهنگی و فضاهای دانشگاهی، یکی از مباحثی که امام مطرح کردند تحجر است و امروز باید تحجر را تعریف کنید و آن را خط قرمز قرار دهید؛ همانگونه که وادادگی و عدمتوجه به ارزشها و بیتوجهی به حجاب اسلامی نیز غیرقابل پذیرش است.»
یادگار امام با تاکید بر اینکه «اسلام امام کاریکاتوری نبود»، گفت: «اگر یک نفر جلوی من و شما شرب خمر کرد او را طرد میکنیم، اما اگر او غیبت کند، تهمت بزند و دروغ بگوید پشتسر او ممکن است نماز هم بخوانیم! در حالی که در دین خدا غیبت از زنا هم بدتر است. چرا نسبت به غیبت حساس نیستیم؟ چون اسلام ما کاریکاتوری شده است و تناسبها در ذهنمان به هم ریخته است.
اما نزد امام اینگونه نبود و هرکس جلوی ایشان غیبت میکرد ایشان چهرهاش درهمتنیده میشد و بهشدت برخورد میکردند.»سیدحسن خمینی به خاطرات حجتالاسلام دعایی از مخالفت امام با دادن نسبتهای دروغ به مخالفان و حتی شاه سابق، اظهار کرد: «یاران امام اینگونه از ایشان میگویند؛ آنها کسانی هستند که وقتی طرفداری از امام نان نداشت و شکنجه و زندان و اعدام داشت، یار ایشان بودند. در حالی که خیلیها بعدا به سفره آماده رسیدند و شدیدا طرفدار امام شدند و الان کاتولیکتر از پاپ شدهاند.
همان یاران قدیمی امام میگویند اگر میخواستند نزد ایشان از مخالفان غیبت کنند، امام، رو ترش میکردند.»یادگار امام در پایان سخنان خود با بیان اینکه «وقتی برخی ابعاد یک مکتب پررنگ شد از دل آن «داعش» بیرون میآید»، تاکید کرد: «در عین حال که باید به اجرای حدود اسلامی اهتمام داشت خشونت هم نباید کرد و خشونت نادرست در اسلام نیز به برخی میرسد که حاصل آنها، گروههایی است که امروز در جهان اسلام خشونتهای وحشیانهای را انجام میدهند.
ارسال نظر