اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۸۸۴۰۰
۵ نظر
۹۲۶
۵ نظر
۹۲۶
پ

احتمال حذف لذیذترین غذای کارگری از سفره مردم

به گفته رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران وزن صادرات کنسرو ماهی ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۹ درصد کاهش و ارزش آن در این مدت ۵۵ درصد افت کرده است

اعتماد: به گفته رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران وزن صادرات کنسرو ماهی ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۹ درصد کاهش و ارزش آن در این مدت ۵۵ درصد افت کرده است. مسعود بختیاری، رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران، در گفت‌وگو با ایلنا شرحی از پیامدهای گرانی کنسرو ماهی تن بر تولید و صادرات این محصول ارایه کرد و گفت: از سال گذشته قیمت ماهی تن صید داخل در کشور افزایش بی‌رویه پیدا کرد تا جایی که قیمت هر کیلوگرم ماهی تن صید داخل از قیمت انواع وارداتی این کالا بیشتر شد و این امر قیمت تمام‌شده محصول را به قدری بالا برده که امکان صادرات این کالا را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است. وی افزود: در بازار داخلی هم با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کنسرو ماهی تن بالا نیست. حاصل این اتفاقات رکود بازار، توقف تولید یا تولید با حداقل ظرفیت این محصول بود. بختیاری ادامه داد: رکود بازار و توقف تولید در حالی در بازار کنسرو ماهی کشور اتفاق افتاده که بیش از ۱۱۰ واحد تولید کنسرو ماهی از وزارت صمت یا وزارت جهاد کشاورزی مجوز گرفته‌اند و از این تعداد حدود ۵۰ واحد به‌طور دایم یا فصلی به تولید مشغول بودند. رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران در تشریح برآورد خود از کاهش سالانه تولید و صادرات کنسرو ماهی تن اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به کمتر از ٢٠٠ میلیون قوطی کاهش یابد. وی اضافه کرد: همچنین وزن صادرات کنسرو ماهی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۹ درصد کاهش داشته و ارزش آن در این مدت ۵۵ درصد افت کرده است. ارزش صادرات سال کنسرو ماهی تن ایران در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۵۰ دلار بود. بختیاری تصریح کرد: در یکسال گذشته راهکارهای پیشنهادی فعالان این صنعت به وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از قیمت ماهی تن صید داخل نیز مورد توجه قرار نگرفت. در نتیجه بهای هر کیلوگرم ماهی تن صید داخل تا ۱۵۸ هزار تومان بالا رفت، در حالی که سال گذشته قیمت این کالا ۵۰ هزار تومان بود. رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران خاطرنشان کرد: اکنون با تداوم واردات، قیمت این کالا به حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. با این حال تولیدکنندگان همواره نگران هستند که واردات ماهی تن با اختلال روبه‌رو شود و این امر تولید آنها را بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار دهد. همچنین هر چند در یک مقطع زمانی، قیمت ماهی تن به فراتر از ۱۵۸ هزار تومان رسید و تولیدکنندگان باید قیمت مصرف‌کننده را به بیشتر از ۹۲۰۰۰ تومان افزایش می‌دادند، ولی تولیدکنندگان کنسرو ماهی برای پیشگیری از خروج این محصول از سبد مصرف مردم قیمت را روی ٨٧٥٠٠ تومان ثابت نگه داشتند.  وی در تشریح عواملی که به افزایش بی‌رویه قیمت ماهی تن صید داخل انجامید، گفت: نخستین دلیل مداخله بی‌دلیل دولت در مناسبات حلقه‌های مختلف زنجیره تامین بود. دولت از اوایل سال ۱۴۰۱ کنسرو ماهی را مشمول قیمت‌گذاری پیشینی کرد و با این کار تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم ریخت. از همان موقع سیر صعودی قیمت کنسرو ماهی تن آغاز شد. بختیاری افزود: علاوه بر اینها بانک مرکزی نیز در تخصیص ارز به واردات ماهی تن سختگیری‌هایی اعمال کرد و تغییر گروه کالایی ماهی تن از ٢١ به ٢٢، بسیار زمانبر شد که این امر واردات تن ماهیان را با چالش مواجه کرد. در این شرایط تسهیل واردات تن ماهیان و حذف مالیات بر ارزش افزوده کنسرو ماهی موثرترین راهکارهایی است که برای خروج صنعت کنسرو ماهی از شرایط سخت کنونی پیشنهاد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اصلا هم لذیذ نیست بوی بدی میده

    • ناشناس

      اصلا هم خاصیت نداره..
      اتفاقا ضررش بیشتراز نفعش هست..
      فقط روغن موتور..
      خواهشا اصلا نخرید و نخورید و...

    • ناشناس

      کنسرو ماهی گندیده ترین غذای دنیاست اصلا به دنبالش نرید

    • ناشناس

      سفره ای وجود ندارد که لذیذ باشد

    • حسین آقایی

      اتفاقا لذیذ نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج