۱۳۸۹۵۹۵
۳۲۲۷
۳۲۲۷
پ

آیا داستان «جنگجویان کوهستان» واقعی است؟

سریال «کرانۀ آب» بر اساس یک رمان قدیمی چینی با همین نام ساخته شده است؛ رمانی که به نظر می‌رسد با الهام از داستان یک شورشی در دوران سلسلۀ سونگ نوشته شده باشد.

فرادید: سریال «جنگجویان کوهستان» با نام اصلی «کرانۀ آب» (The Water Margin) نخستین‌بار در دهۀ ۷۰ شمسی از تلویزیون ایران پخش شد و حالا برای چندمین بار در حال بازپخش از شبکۀ تماشا است. این سریال در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط یک شبکۀ تلویزیونی ژاپنی ساخته شد و در بسیاری از کشورهای جهان به نمایش درآمد.

داستان این سریال دربارۀ مبارزی به اسم لین چانگ است؛ یک افسر معزول که با همراهی گروهی از مبارزان دیگر، در محلی به اسم لیانگ‌شان پو، پرچم مبارزه علیه فسادهای یک حاکم محلی به اسم کائوچیو را برافراشته‌اند.

آیا داستان «جنگجویان کوهستان» واقعی است؟

داستان این سریال بر اساس یکی از شاهکارهای قدیمی ادبیات چین با نام «کرانۀ آب» ساخته شده است. تاریخ نگارش این رمان مشخص نیست اما گمان می‌رود که بین 500 تا 700 سال قدمت داشته باشد. اما آیا این داستان آنگونه که در این کتاب روایت شده ریشه‌ای در واقعیت داشته است؟ مورخان تصور می‌کنند که همینطور بوده است.

به نظر می‌رسد این داستان الهام گرفته از وقایعی باشد که در دوران حکومت سلسلۀ سونگ در قرن دوازدهم میلادی رخ دادند. شخصیت اصلی داستان یعنی سونگ جیانگ نیز، در اصل شخصیتی تاریخی بوده که کتب تاریخی و داستان‌های عامیانۀ چینی دربارۀ او روایت‌های مختلفی ارائه کرده بودند.

نام سونگ جیانگ در کتب تاریخی چین (از جمله در کتاب «تاریخ سونگ») به عنوان یک راهزن شورشی ذکر شده است که علیه سلسلۀ سونگ مبارزه می‌کرد. طبق روایت این کتاب‌ها، سونگ جیانگ و همراهانش  که چند ده نفر بیشتر نبودند، بسیار قدرتمند شده و چند منطقه را تحت کنترل خودشان درآورده بودند؛ به طوری که حتی یک ارتش ده هزارنفره نیز از رویایی با آن‌ها هراس داشت. اما در نهایت توسط یکی از مقامات امپراطوری به نام ژانگ شویه گرفتار کمین شده و شکست خوردند.

آیا داستان «جنگجویان کوهستان» واقعی است؟

یک نقاشی قرن نوزدهمی که یکی از یاران سونگ جیانگ را در حال کشتن ببر نشان می‌دهد

داستان سونگ جیانگ شورشی، به مضمونی رایج در افسانه‌های عامیانه نیز تبدیل شده بود؛ در این افسانه‌ها قدرت‌هایی خارق‌العاده به او و همراهان کم تعدادش نسبت داده شده است. تاثیر این روایت‌های افسانه‌ای در داستان «کنارۀ آب» کاملا واضح است. برای مثال در این کتاب، همراهان سونگ جیانگ در اصل 108 «روح» بوده‌اند؛ 36 روح آسمانی و 72 روح زمینی که توسط هیولایی لاک‌پشت‌مانند اسیر شده بودند اما توانستند بگریزند و دوباره در هیأت 108 قهرمان زمینی به دنیا بیایند.

آنگونه که در داستان «کنارۀ آب» روایت شده، سونگ جیانگ و یارانش در نهایت توسط امپراطور بخشیده می‌شوند و به یک گروه نظامی وابسته به حکومت تبدیل می‌شوند که علیه دشمنان خارجی می‌جنگند. در جریان این جنگ‌ها تعدادی از قهرمانان کشته می‌شوند و تعدادی نیز بعد از مدتی به پایتخت برمی‌گردند و زندگی عادی در پیش می‌گیرند. خود سونگ جیانگ نیز در نهایت توسط کائو چیو و همدستانش مسموم شده و از دنیا می‌رود.

یکی از تفاوت‌های بین سریال و رمان مربوط به شخصیت لین چانگ است؛ لین چانگ در کتاب «کنارۀ آب» یکی از یاران سونگ جیانگ است اما در روایت سریال، به عنوان رئیس مبارزان معرفی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج