۱۳۹۲۲۰۹
۳۰۷
۳۰۷
پ

همه‌چیز درباره رژیم محبوب و فراگیر این روزها؛ رژیم فستینگ

احتمالا شما هم‌ طی‌روزها، ماه‌ها و شاید سال‌های اخیر، نام رژیم فستینگ را از گوشه و کنار شنیده‌اید؛ رژیمی که بسیاری از افرادی که تمایل به لاغری در‌زمانی تقریبا کوتاه دارند، به آن پایبند هستند و آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند. اما آیا واقعا فستینگ یا رژیم روزه‌داری، همان راهکار‌ ایده‌آلی است که می‌تواند هرکسی را به وزن ایده‌آلش برساند؟ این سوالی است که متخصصان تغذیه به آن پاسخ می‌دهند.

جام جم: احتمالا شما هم‌ طی‌روزها، ماه‌ها و شاید سال‌های اخیر، نام رژیم فستینگ را از گوشه و کنار شنیده‌اید؛ رژیمی که بسیاری از افرادی که تمایل به لاغری در‌زمانی تقریبا کوتاه دارند، به آن پایبند هستند و آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند. اما آیا واقعا فستینگ یا رژیم روزه‌داری، همان راهکار‌ ایده‌آلی است که می‌تواند هرکسی را به وزن ایده‌آلش برساند؟ این سوالی است که متخصصان تغذیه به آن پاسخ می‌دهند.

البته که نه! هرکدام از رژیم‌های غذایی بر پایه و اصول متفاوتی برنامه‌ریزی می‌شوند که رژیم فستینگ هم از این قاعده مستثنا نیست و حتی کمی متفاوت‌تر از سایر رژیم‌ها هم عمل می‌کند:«‌واقعیت این است که فرق عمده رژیم فستینگ با بقیه رژیم‌ها این است که سایر رژیم‌ها ‌روی نوع ماده غذایی، چه‌خوردن، چه نخوردن، چقدر خوردن و چطور خوردن و به طور کلی، کالری‌شماری مانور می‌دهند اما در فستینگ، همه‌چیز بر اساس زمان پیش می‌رود؛ مدت زمانی که در کمتر خوردن و نهایتا کاهش وزن، تاثیرخواهد داشت.» این را مریم سادات عمادی، مشاور و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی می‌گوید که معتقد است رژیم فستینگ، همان‌طور که از اسمش پیداست، بسیار به روزه‌داری شباهت دارد:« یعنی چه؟ یعنی کمتر کسی است که از فواید روزه اطلاع نداشته باشد؛ و حالا همین فواید و همان روزه‌داری، در قالب نوعی رژیم قرار گرفته است. رژیمی که فرد را به منع مصرف کامل در مدت زمانی خاص می‌کند.» بدون هیچ اما و اگری!

مدل‌های متنوع فست

فستینگ، انواع متداولی دارد؛ گاهی فرد را مقید به رعایت درطول روز وگاهی درطول هفته می‌کند؛ موضوعی که مریم عمادی هم آن را تایید می‌کند و ازمدل‌های مختلف آن می‌گوید:« رژیم فستینگ، مدل‌های متفاوتی دارد که هرکدام باید به توصیه پزشک متخصص و با توجه به ویژگی‌های بدنی فرد انجام شود؛ مثلا در برخی افراد، رعایت رژیم در یک، دو یا سه روز در هفته توصیه می‌شود وبرخی دیگر لازم است که چندین ساعت(اصولا بین۱۰تا۱۶ساعت) را درطول روز و البته در تمام روزهای هفته اجرایی کنند.» امامنظور از رعایت چیست؟ یعنی مصرف کالری فرد درمدت زمان فست بودن، باید بسیارکم و محدود، چیزی بین۲۰۰تا۵۰۰ کالری باشد؛ یعنی عملا چیزی نخورد ودرزمانی غیرازآن،هرچه‌ می‌خواهد می‌تواند مصرف کند. 

مخاطبان رژیم فستینگ

شاید بهتر است مخاطبان رژیم فستینگ را آن دسته از افرادی بدانیم که سبک زندگی شلوغی دارند، غذا خوردن منظم و سروقتی ندارند، نمی‌توانند برای پخت مواد غذایی زمان بگذارند، پایبندی به رعایت رژیمی خاص در کنترل‌شان نیست و نهایتا افرادی که اهل هله‌هوله‌خوری هستند و نمی‌توانند به یک رژیم آرام اما مداوم پایبند باشند؛ موضوعی که قریب به اتفاق متخصصان تغذیه هم آن را تایید می‌کنند و رژیم فستینگ را انتخاب مناسبی، برای چنین افرادی می‌دانند؛ البته به شرط این‌که در مرحله خاصی از زندگی‌ و سلامتی‌شان نباشند:« دیده‌اید بعضی از افراد بعد از چند روز رژیم، کلافه می‌شوند و همه‌چیز را رها می‌کنند؟ رژیم فستینگ برای آنها مناسب است؛ چراکه لازم نیست خودشان را در خورد و خوراک محدود کنند؛ فقط کافی است مدت زمان مشخصی پرهیز داشته باشند و در زمان آزاد، هرچه می‌خواهند، بخورند. رژیمی که می‌گوید تو ۱۶ساعت(که بخشی از آن در زمان خواب سپری می‌شود) چیزی نخور اما باقی روز، هرچی می‌خواهی بخور.» این همان چیزی است که باعث محبوبیت فستینگ در بین علاقه‌مندان به تناسب اندام شده است. البته به شرط این‌که یکباره رها نشود و این منع موقت، ولع دو چندانی برای‌شان ایجاد نکند. 

همه‌چیز به اندازه

طبیعی است که هر نوع رژیمی، می‌تواند فواید و عوارضی به همراه داشته باشد؛ گاهی کمی بیشتر و گاهی کمی کمتر. ضعف، یبوست، سردرد، تشنگی و... ازجمله عوارضی است که شاید درمدت طولانی برای فردی که به رژیم فستینگ پایبند است، ایجاد شود. برای همین است که موضوعی بدیهی به نظر می‌رسد که همین رژیم هم باید به‌طور تخصصی از طرف پزشک، توصیه و تحت نظارت متخصص پیش برود تا تعادل آب، املاح و ویتامین‌ها در بدن رعایت شود؛ رژیمی که البته در تمام طول سال و به مدت طولانی، توصیه نمی‌شود: «فراموش نکنید که این رژیم برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به دیابت و به‌خصوص نوجوان‌هایی که در سن رشد هستند، توصیه نمی‌شود.» موضوعی که مریم عمادی، مشاور رژیم درمانی بر آن تاکید دارد و از پایبندی به این رژیم در شرایط عادی می‌گوید؛ شرایطی که اگر با رعایت صحیح و مراقبت پزشک همراه باشد، دستاوردهایی مانند سم‌زدایی بدن، کنترل قند خون، بهبود بیماری‌های قلبی‌-عروقی، کاهش چربی خون و...خواهدداشت ودرنهایت کاهش وزنی قابل قبولی دارد. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج