۱۳۹۴۳۷۹
۵۴۱
۵۴۱
پ

داستان جالب نادرترین پاسپورت جهان

اولین پاسپورت‌ها توسط نظام مستقل مالت در دهه ۱۳۰۰ میلادی صادر شدند زمانی که دیپلمات‌های آنجا با اسنادی که نقش شان را به عنوان سفیر تایید می‌کرد به سایر کشور‌ها سفر کردند. پس از جنگ جهانی دوم استفاده از گذرنامه دیپلماتیک ویژگی‌های گذرنامه‌های مورد استفاده در کشور‌های دیگر را به خود گرفت.

فرارو: اولین پاسپورت‌ها توسط نظام مستقل مالت در دهه ۱۳۰۰ میلادی صادر شدند زمانی که دیپلمات‌های آنجا با اسنادی که نقش شان را به عنوان سفیر تایید می‌کرد به سایر کشور‌ها سفر کردند. پس از جنگ جهانی دوم استفاده از گذرنامه دیپلماتیک ویژگی‌های گذرنامه‌های مورد استفاده در کشور‌های دیگر را به خود گرفت. امروزه تنها حدود ۵۰۰ پاسپورت دیپلماتیک در گردش نظام مستقل مالت وجود دارد که آن را به نادرترین گذرنامه در جهان تبدیل کرده است.

داستان جالب نادرترین پاسپورت جهان

نظام مستقل مالت (SMOM) که به عنوان شوالیه‌های مالت نیز شناخته می‌شود صرفا یک نظم مذهبی کاتولیک با نزدیک به ۱۰۰۰ سال تاریخ نیست. این سازمان صرفا یک سازمان کمک‌های بشردوستانه با بودجه چند میلیون دلاری نیست که عملیات مختلف برنامه‌های امداد رسانی در بلایای طبیعی را در حدود ۱۲۰ کشور در سراسر جهان انجام می‌دهد. این نظام هم چنین یک کشور مستقل است با وضعیت ناظر سازمان ملل متحد و قانون اساسی خود، اما به شکلی غیرعادی فاقد هرگونه سرزمینی می‌باشد. مقر حکومت آن در قلب مرکز تاریخی شهر رم واقع شده است.

اگرچه این کشور سرزمینی ندارد، اما طبق قوانین بین‌الملل غالبا یک نهاد مستقل در نظر گرفته می‌شود. شعار آن نظام مستقل "دفاع از ایمان و کمک به فقرا" است که گفته می‌شود دستور حضرت مریم به مسیحیان بوده است. اعضای این نظم شامل حدود ۱۳۵۰۰ شوالیه، زن و روحانی هستند. سی و سه نفر از این افراد "شوالیه‌های مذهبی" عدالت هستند.  تا دهه ۱۹۹۰، بالاترین طبقات عضو از جمله افسران نیاز به اثبات نسب شریف داشتند. اخیرا مسیری برای شوالیه‌ها و دختران از پایین‌ترین طبقه (که نیازی به اثبات نسب اشرافی ندارند) ایجاد شده تا آنان به طور خاص به بالاترین طبقه ارتقا یابند و واجد شرایط برای کسب مناصب عالی شوند.

نقش امروزین آن نظام مستقل مذهبی عمدتا بر ارائه کمک‌های بشر دوستانه و کمک به روابط بشر دوستانه بین المللی متمرکز است، به همین منظور از سال ۱۹۹۴ به عنوان ناظر دائمی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند. آن نظام سیاسی مستقل حدود ۵۲۰۰۰ پزشک، پرستار، کمکی و پیراپزشک را به کار گرفته است که با کمک ۹۵۰۰۰ داوطلب در بیش از ۱۲۰ کشور به کودکان، بی خانمان ها، معلولان، سالمندان و بیماران لاعلاج، پناهندگان و جذامیان در سراسر جهان بدون تمایز قومی و مذهبی کمک می‌کنند.

نظام مستقل مالت گواهینامه رانندگی صادر می‌کند بدون آن که جاده‌ای برای آن داشته باشد. علاوه بر آن نظم مستقر نامبرده سکه، تمبر پستی و پاسپورت خود را نیز دارد. تا سده شانزدهم میلادی، نظام مستقل مالت زیر نظر گروهی از فئودال‌ها (که کنت نشین مالت نامیده می‌شدند) اداره می‌شد. در سال ۱۵۳۰ میلادی چارلز پنجم فرمانروای امپراتوری مقدس روم در مرکز اروپا جزایر مالت را به فرقه‌ای مسیحی بخشید که خود را شوالیه‌های سنت جان می‌نامیدند.

شوالیه‌ها در حدود سال ۱۰۹۹ میلادی در بیت المقدس به عنوان یک سلسله شوالیه به وجود آمدند و در سال ۱۵۳۰ توسط پادشاه اسپانیا به مجمع الجزایر مالت به عنوان هدیه بخشیده شدند. ناپلئون بناپارت در جریان تهاجم فرانسوی‌ها در سال ۱۷۹۸ شوالیه‌ها را از نظام مستقل مالت بیرون راند و اکثر آنان بالاجبار به رم رفتند. امروزه حدود ۱۰۰ نفر از ۱۳۵۰۰ شوالیه، زن و روحانی که اکنون در سراسر جهان پراکنده شده اند در نظام مستقل مالت زندگی می‌کنند.

اولین پاسپورت‌ها توسط نظام مستقل مالت در دهه ۱۳۰۰ صادر شد، زمانی که دیپلمات‌های آنجا با اسنادی که نقش آن‌ها را به عنوان سفیر تأیید می‌کرد به سایر کشور‌ها سفر کردند. پس از جنگ جهانی دوم، استفاده از گذرنامه دیپلماتیک ویژگی‌های گذرنامه‌های مورد استفاده در کشور‌های دیگر را به خود گرفت. امروزه تنها حدود ۵۰۰ پاسپورت دیپلماتیک در گردش نظام مستقل مالت وجود دارد که آن را به نادرترین گذرنامه در جهان تبدیل می‌کند.

پاسپورت‌های نظام حاکمیتی مالت فقط برای اعضای شورای حاکمیتی (دولت این کشور) و نمایندگان هیئت دیپلماتیک آن نظام (سران و اعضای نمایندگی‌های دیپلماتیک خارج از کشور و همسران و فرزندان شان) صادر می‌شود. نظام مستقل مالت یک نظام کاتولیک است و به قدری منحصر به فرد که پاسپورت آن تنها به چند صد نفر در جهان اعطا می‌شود.

پاسپورت قرمز سیر زرشکی (شاید اشاره‌ای به خون مسیح باشد) برای اعضای شورای حاکمیت و رهبران نمایندگی‌های دیپلماتیک و خانواده‌های  نظام مستقل مالت محفوظ است. آن پاسپورت با حروف طلایی که به نام سازمان به زبان فرانسوی یعنی  Ordre Souverain Militaire de Malte  و یک نشان مزین شده است.

گذرنامه‌های "استاد بزرگان" برای طولانی‌ترین مدت اعتبار دارند، زیرا آنان برای مدت ۱۰ سال انتخاب می‌شوند و می‌توانند دو دوره خدمت کنند و باید تا ۸۵ سالگی بازنشسته شوند. گذرنامه‌های دیگر چهار سال اعتبار دارند و صرفا برای مأموریت‌های دیپلماتیک استفاده می‌شوند. گذرنامه‌ها دارای ۴۴ صفحه هستند که با صلیب مالتی بدون هیاهو یا تصویر یا نقل قول اضافی چاپ شده اند. یکی از دارندگان پاسپورت نظام مستقل مالت می‌گوید: "واکنش افسران گمرک در تایلند به این پاسپورت عجیب بود. آنان احتمالا پیش‌تر چنین چیزی را ندیده اند. یک بار وقتی به فرودگاه بانکوک رسیدم انبوهی از اپراتور‌های کنترل پاسپورت قصد داشتند پاسپورت کمیاب من را ببینند و با آن عکس سلفی بگیرند".

دو سوم اعضای شنگن گذرنامه دیپلماتیک را برسمیت می‌شناسند هم چنین نظام مستقل مالت با بسیاری از کشور‌ها مانند فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده همکاری نزدیک دارد. یکی از شهروندان نظام مستقل مالت می‌گوید: "ما تدارکات پزشکی و بشردوستانه سریع را برای قربانیان درگیری یا بلایای طبیعی فراهم می‌کنیم. ما بیمارستانها، آمبولانس ها، مراکز پزشکی، خانه‌های سالمندان و معلولان، مراکز پخت غذا و پست‌های کمک‌های اولیه را اداره می‌کنیم".

در حالی که بعید است در سفر به نظام مستقل مالت با شوالیه‌ای برخورد کنید، اما مکان‌های زیادی در  آنجا وجود دارد که می‌توانید در مورد جنگ و سرنوشت آن نظم داستانی بیش‌تر بدانید. یکی از اولین چیز‌هایی که با رسیدن به جزیره اصلی متوجه آن خواهید شد قلعه عظیم عسلی به رنگ عسل است که از آب‌های نیلگون گراند هاربر بیرون آمده است. سنگر قرون وسطایی با ابهت در آنجا زمانی مقر فرماندهی بود و تنها بنای باقی مانده در آنجاست که هنوز تا حدی به شوالیه‌ها تعلق دارد.

کلیسای کوچک وقف شده در قسمت بالایی قلعه همچنان توسط آن سازمان مراقبت می‌شود. می‌توانید آن قسمت از قلعه را بازدید نمایید تا ببینید استاد بزرگ دو والِت هر روز برای نجات از دست مهاجمان عثمانی در طول محاصره بزرگ ۱۵۶۵ دعا می‌کرد. در داخل دیوار‌های سنگر باستانی مدینا پایتخت قرون وسطایی مالت و یک سایت میراث جهانی یونسکو می‌توانید در نمایش سه بعدی سمعی و بصری شوالیه‌های مالت درباره آن نظام مستقل بیش‌تر بدانید. آن منطقه جایی است که شوالیه‌ها زمانی مهمات را در آن ذخیره می‌کردند و تاریخ شوالیه‌ها را در مالت از جمله زمانی که در سال ۱۵۳۰ توسط پادشاه اسپانیا مجمع الجزایر به آنان هدیه داده شد می‌گوید.

هم چنین می‌توانید مسیر شوالیه‌ها را در کتابخانه مالت دنبال کنید جایی که کاغذ پوستی‌ای که پاپ پاسکال دوم در سال ۱۱۱۳ برای اعطای حق حاکمیت از آن استفاده کرد را در خود جای داده است. مجموعه کتابخانه شامل اسناد اصلی و نسخه‌های خطی نظام مستقل مالت است.

پس از کتابخانه می‌توانید از آن سوی خیابان به سمت کاخ استاد بزرگ که زمانی میزبان شوالیه‌ها بود بروید. پرتره استادان بزرگ را در تالار سفرا از دست ندهید.

نظام مستقل مالت ارتباط جالبی نیز با  "میکل آنجلو مردیسی دا کاراواجو" هنرمند داشت. کاراواجو در ۲۹ مه ۱۶۰۶ با شخصی به نام رانوچیو توماسونی احتمالا به خاطر یک زن درگیر شد و بنابراین یک دوئل ترتیب داده شد و سرانجامِ این دوئل کشته شدن توماسونی به دست کاراواجو بود. از آن پس کاراواجو از طرف پلیس تحت تعقیب بود و برای سرش جایزه تعیین شد. اما طرفداران اش به او کمک کردند تا از رم بگریزد و به ناپل برود. کاراواجو با اینکه در ناپل از موقعیت خوبی برخوردار بود حدود یک سال بعد در سالِ ۱۶۰۸ ناپل را ترک کرد و به مالت رفت.

مالت شهر شوالیه گری بود شهری که کاراواجو می‌توانست اعتبارِ از دست رفتهٔ خود را در آنجا بازیابد و گذشته آلوده خود را نیز پاک کند.  یکی از طرفداران اش او را برای کسب مقام شوالیه به سنت جان معرفی کرد. این مسئله برای او شان و احترام نیز به همراه داشت. به این ترتیب او در ۱۴ ژوئیه ۱۶۰۸ لقب شوالیه عدالت را دریافت کرد و متعهد شد تا در برابر این لطف یک نقاشی برای کلیسای جامع شوالیه‌ها ترسیم کند. او اثری را خلق کرد که بریدنِ سر یوحنا نام داشت. او  نزدیک به یک ماه پس از آن که به‌عنوانِ شوالیه پذیرفته شد به علت توهین به یکی از شوالیه‌ها به زندان افتاد. او توانست از زندان فرار کند و با قایق به ناپل بازگردد.

هنگام بازدید از کلیسای جامع سنت جان که تنها چند بلوک از کاخ استاد بزرگ فاصله دارد توجه داشته باشید که اثر سر بریدن سنت جان را ببینید که بزرگترین و تنها اثر امضا شده شناخته شده از کاراواجو می‌باشد. در ازای نقاشی سر بریدن سنت جان باپتیست به او عضویت اعطا شد. موقعیت اجتماعی او در مالت بالا بود و پاداش او شامل دو برده و یک زنجیر طلا بود. همان گونه که گفته شد همه چیز قرار بود طبق برنامه ریزی پیش رود تا آن که خلق و خوی اش دوباره او را به دردسر انداخت. او با شوالیه دیگری درگیر شد و خود را در زندان دید و سپس آن گونه که ذکر شد مجبور به فرار شده بود.

شما هم چنین می‌توانید در قصری که متعلق به شوالیه‌ها است اقامت داشته باشید. Rosselli AX Privilege یک هتل بوتیک است که در خانه قرن هفدهمی شوالیه مالت دون پیترو روسلی واقع شده است.

اگر خوش شانس باشید و یکی از معدود شوالیه‌های نظام مستقل مالت را ببینید ممکن است بتوانید آنان را از روی لباس‌های سنتی شان که صرفا در مراسم مذهبی می‌پوشند شناسایی کنید. تونیک سیاه با سرآستین‌های سفید دارای صلیب هشت پر مالتی است. یک تزئین اضافی در اطراف گردن نشان دهنده رتبه شوالیه در نظام مالت است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج